Tørrhumling 3 dager vs 5 dager forskjell

Ja, det viser seg stadig at det som var gospel for 5 år siden må sees med nye øyne... Dette er det mest matnyttige jeg har hentet herfra på lenge, takk skal du ha!

Men da kan man jo undre om man virkelig MÅ koke i 60 min, siden så mye humle kan tilføres i gjæringskaret...
 
Sist redigert:
Så bare for å prøve skal jeg nå på neste friperiode lage en liten batch pale ale som kun koker 15 min, og får mesteparten av bitterhet, smak og aroma fra tørrumling.
 
Bitterheten bør kanskje komme fra koken. Bittersmaken du får fra tørrhumla er fra tanniner og det felles ut etter kort tid. Men artig hvis du bare kjører tørrhumle.

Smaken og aroma blir nok ganske annerledes og hvis du ikke koker.
 
Bifaller det Miguel sa, med unntak av bitterhet fra tørrhumling. Tørrhumling øker bitterheten ved å tilføre
humulinones og polyphenols. Flere undersøkelser stadfester dette, både analytisk og ved smakstester.
 
Forrige gang jeg lagde IPA hadde jeg 170g tørrhumle(Div am. citra) i en 23l batch, som fikk 14 dager etter tørrhumling. Vanvittig mye smak, fint lite aroma.Så ja, det skal bli spennende å se om det går ann å lage øl med å kun koke i 15 min.
 
Jeg må opplyses litt.. Hvorfor koke I 15 minutter? Skjønner ikke hva det har med tørrhumlinga å gjøre.

Og for å spille videre på det Noget Undergjæret svarte meg på.. Hvis polyfenolene og det andre har noe å si på bitterheten tror jeg det er veldig lite.

Det jeg iallefall mente at en tørrhumlet øl vil være veldig mye mer bitter de første dagene mot f.Eks ei uke etterpå (hvis dette ikke blir med på glasset). All min øl kommer fra fat. Med en gang den er tappet er den veldig bitter. Lar jeg den stå og så tapper ut det som er bunnfelt etter noen dager (kan si ei uke for å være helt sikker) så er den mye mindre bitter. Tanniner som er felt ut og tappet ut.
 
Og for å spille videre på det Noget Undergjæret svarte meg på.. Hvis polyfenolene og det andre har noe å si på bitterheten tror jeg det er veldig lite.
Har lest flere undersøkelser der bitterhet bidraget fra tørrhumling er signifikant/merkbart, f.eks denne
http://ir.library.oregonstate.edu/xmlui/bitstream/handle/1957/51185/ParkinEllenJ2015.pdf

Tørrhumling med gjær i suspensjon bidrar visstnok til å senke bitterhet, stoffer binder seg til gjæren og feller ut med den. For hjemmebryggeren som neppe har stålkontroll med IBU'ene i utgangspunktet blir vel dette kanskje mest av akademisk interesse.
 
Artig. Den artikkelen blir på sengekanten.

Men såvidt jeg ser så testet de senest etter 72 timer. Bare rask skumlesing. Hvis 72 timer er seneste de testet ved så står jeg enn så lenge ved mitt. 72 timer etter tørrhumling er jeg også enig i at det er bittert.
 
Dere humlekyndige:
Har en 18 liters batch ekstakt-ipa som har hatt tre uker primærgjæring og deretter blitt tørrhumlet med 100 gram citrapellets. Det var noe voldsomt til CO2 på den selv en uke etter tørrhumlingen, som igjen var etter tre stabile fgmålinger på 1008. Igår satte jeg den ut på verandaen for cc, fremdeles CO2, men noe mindre etter ett døgn ute. Lurer på om jeg må sette til mindre sukker en det vanlige for flaskekarbonering? Er min andre ipa, første var rent europris-sett og ikke tørrhumlet, så jeg lurer bare på hva som er vanlig CO2 mengde med såpass mye humle. Kan man tørrhumle på seg en flaskebombe?
 
Jeg må opplyses litt.. Hvorfor koke I 15 minutter? Skjønner ikke hva det har med tørrhumlinga å gjøre.
.

Ikke annet enn at at det er 45 minutter mindre enn 60. :) Vi har jo lært å koke i 60 min for å tilsette bitterhumle. Om både bitterhet, smak og aroma kan tilføres i gjærkaret, sparer man seg altså for 45 min koking. Jeg vet jo at det er andre grunner for å koke i 60, men så ser vi altså at gamle teorier ikke helt stemmer lenger, folk koker pilsnermalt i 60 min uten problemer, osv. Kanskje går det rett til H, men før denne tråden var jeg overbevist om at tørrhumling skulle skje like etter stormgjæringen...og bare sånn ellers, så tørrhumlet jeg min siste apa nøyaktig 5 dager og det ble fabelaktig mye bedre aroma enn jeg har opplevd før!
 
Tørrhumlet den siste APA'en i 4 dager på 19.5 grader og droppet cold crash samt gelatin. Tappet rett på fat og kunstig karbonering en uke i kjøleskap(som da også fungerte som cold crash/klarning) Overraskende lite gjær.
Hadde meget god gjæring som bare manglet 2 poeng på FG etter 3 dager, la merke til at det ikke kom CO2 ut av gjærlåsen ved tørrhumling som tidligere (ja den er tett) så aromaen blåste ikke ut der iallefall.Tørrhumlet litt sent på dag 12 for å minimalisere gjær over i fatet.
Brukte et lite stykke nylonstoff på røret i gjæringskaret ved tapping og fikk null humle over i fatet fra tørrhumlingen.

Min beste APA sålangt, tropisk leskedrikk og masse deilig aroma.
 
Kan legge til at nå over en måned etter tapping og kunstig karbonering, kald lagring i kjøleskap, så sprer det seg en liflig humlearoma i rommet hver gang jeg tapper meg et glass, før jeg får fylt glasset.
Kan ikke huske å ha latt merke til dette før, men det kan være placebo/ønsketenkning. Noe har vært gjort riktig ihvertfall, min beste APA. Ikke helt krystallklar, men tilskriver det tørrhumlingen og manglende bruk av klarningsmiddel, noe som var helt tilsiktet for om mulig å få mest aroma.
 
Målte SG på #100 idag, 1.023 (OG:1.100) etter en uke
vel og bra, men jeg er veldig i tvil om når jeg skal tørrhumle denne
Idag, 7 dager eller skal jeg vente til 5 dager?
 
Hadde egentlig tenkt å ta 45 g Chinook på fredag (12 liter),
men kanskje jeg skulle ta de 45 gramma idag og resten av posen på fredag
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp