Avkok for Speidel 50 L

Som fersk brygger og Speidel eier så er det mye å sette seg inn i. Bommet stygt på volumet under batch #1 i helgen så jeg måtte forske litt på hvor mye som faktisk fordamper.

Det var varmt ute når jeg gjorde disse målingene, ca 25 grader i skyggen. Jeg kan derfor ikke utelukke at noe fordampning skyldes varmen, men det har jeg altså ikke hensyntatt.

50L speidel med 28L springvann. Tenkte å simulere bruken av kort maltrør. Vanntemperaturen var 22C før jeg startet speidelen; hageslangen lå ute i solen så fikk litt høyere temperatur. Speidel satt i manuelt modus med temperaturen innstilt på 102C og pumpen i gang. Når speidelen viste 100C ble lokket fjernet og tok tiden på 60 minutter. Klarte ikke rullende kok til tross for bruk av "varmekappe" av et liggeunderlag. Etter 60 minutter ble en spiralkjøler brukt for å kjøle ned vannet til 22C. Vannet ble helt ut og målt. Målt volum etter kok var 24L, altså 4 liter avkok. (14,3 %)

50L speidel med 50L springvann. Vanntemperaturen var 18C før jeg startet speidelen. Litt kaldere vann pga bruk av vann for kjøling av forrige test. Speidel satt i manuelt modus med temperaturen innstilt på 102C og pumpen i gang. Når speidelen viste 100C ble lokket fjernet og tok tiden på 60 minutter. Klarte ikke rullende kok til tross for bruk av "varmekappe" av et liggeunderlag. Etter 60 minutter ble en spiralkjøler brukt for å kjøle ned vannet til 22C, fikk det ikke kaldere. Vannet ble helt ut og målt. Målt volum etter kok var 45L, altså 5 liter avkok. (10 %)

Antar at større avkok på mindre volum skyldes at det ble litt bedre kok på det mindre volumet, altså mer effekt pr liter.

Tenkte det kunne være av interesse for flere, ikke alle som har like god tid til å teste.

- C
 
To siste rundene fikk jeg avkok på 5 liter pr time på 63 og 71,5 liter før kok.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
Du får helt feil resultat med vann. Avkoket med vann er noe sånt som ca halvparten av det du får med vørter. Jeg har testet flere ganger. Har ingen annen teori enn at skummet du får av vørteren virker som et lokk.
 
Det var interessant at avkoket er større ved vørter enn ved vann. Rent intuitivt skulle en da tro at kokepunktet var lavere siden avkoket blir større.
Hvor mye mer avkok snakker vi da om?

-C
 
Hmm, det var stor differanse. Dobbelt så mye avkok på vørter vs vann har jeg ikke hørt noen andre som har nevnt før, men så var jeg heller ikke klar over at det skulle være forskjell på vann og vørter.

Hvilken Speidel var det du målte på? Jeg ser av de aller fleste utstyrsprofiler i BeerSmith at alle har omtrent samme avkok som det jeg har målt, men jeg kan ikke utelukke at alle har gjort sine målinger med vann.

- C
 
Jeg brukte vanlig kjele. Skulle teste avkoket etter å ha isolert kjelen, bli ganske forundret da jeg målte så lite avkok. Testet 4-5 ganger og regnet regnet at det da må være en forskjell på vann vs vørter. Men ligger på 4.5l med vørter.

Dimensjoner på kjelen har sikkert en innvirkning. Speidelen din er smalere/høyere enn kjelen min, så kanskje din differanse blir mindre? min har et likere forhold mellom høyde og bredde.

Teorien min er som sagt at jeg tror at skumlaget du får med vørter vil fungere som et slags isolerende lokk, men jeg har ikke orket å finne ut av det, for det er det ikke noe poeng i, ellers skal vel vørter ha et knepp høyere kokepunkt?
 
Tilbake
Topp