Fortsette karbonering etter flasken har vært satt kjølig?

Har laget en batch med belgisk wit, gjæret i ca 4 uker. Var litt lat å flaske, så den fikk stå noe lengre.

Etter flasking, lot jeg dem stå ca 14 dg i et nokså varmt miljø. 25+. Åpnet et par flasker, og det var godt med kullsyre. Godt fornøyd satte jeg alle i kjøleskapet. Her har de stått i vel 4 dager kaldt 4+
Men nu er det nesten ikke kullsyre i de flasken jeg har åpnet til nu! Går det å sette dem varmt igjen for å fortsette karbonering? Eller må jeg berre nøye meg med nokså tam øl?
 
Jeg har gjort dette ett par ganger med stort hell. Lot de stå i romtemperatur en dag, så snudde jeg alle på hodet slik at gjæren virvlet opp fra bunnen. Mine sto 3 uker i romtemperatur før jeg sjekket de, alle var da med god mengde kullsyre.
 
Hva med hvis ølet tas ut av kjøleskapet og blir igjen liggende i romtemperatur, kan det da restarte karboneringsprosessen? (F.eks. når man om sommeren tar med en kasse på hytta i skauen som ikke har kjøleskap)....
 
Hva med hvis ølet tas ut av kjøleskapet og blir igjen liggende i romtemperatur, kan det da restarte karboneringsprosessen? (F.eks. når man om sommeren tar med en kasse på hytta i skauen som ikke har kjøleskap)....

Ja, prosessen kan starte opp igjen men bare hvis det er nok sukker til gjæren.

Derfor er det viktig når man flasker at man lar gjæren gjøre seg ferdig, både i primærgjæringen og flaskekarboneringen.
 
Tilbake
Topp