innkjøps liste sbm 50l

Jeg og brodern tenker på å handle inn sbm 50l

Å med alt utstyret som finnes til den kommer det på 32000kr

Hva trenger man egentlig av utstyret og hva trenger man av alt det andre

Vi har per dags dato NULL utstyr får ølbrygging
Har fått bestilt 60liters gjeringskarr eneste,

Er det noen av dere som har en liste med utstyr dere kan dele med oss ?
 
Denne tråden stiller akkurat det samme spørsmålet som du har
https://forum.norbrygg.no/threads/h...0l-mangler-alt-annet-hva-ma-bor-jeg-ha.25219/

Du bør også lære deg litt om bryggeprosessen og hva det innebærer før du svir av x antall tusen på utstyr.
Les deg opp på forumet her eller kjøp en bok. Evt ta et kurs. Da vil du vite hva du trenger, hva som er kjekt å ha, og hva som er unødvendig/bling.

For den summen du nevner kan du kjøpe sinsvakt mye øl, så investeringen gir kun mening hvis du ønsker å ha ølbrygging som hobby:)

Frode
 
Herregud så mye fint utstyr man kunne kjøpt for 32000. Kunne selvmekket et biab-system (som speidel er) som er mye freshere og også endt opp med fatoppsett og kjøleskap til gjæring og sikkert hatt penger til overs.
 
Herregud så mye fint utstyr man kunne kjøpt for 32000. Kunne selvmekket et biab-system (som speidel er) som er mye freshere og også endt opp med fatoppsett og kjøleskap til gjæring og sikkert hatt penger til overs.
Husk nå på at det ikkje er alle som liker å bygge dei vil brygge. Dei skal ikkje rakkest ned på. Husk nå på dette

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
De har vel bare sagt at de har bestilt 60l gjæringsbøtte og at de planlegger innkjøp av SBM50.
32000 var prisen dersom alt ble kjøpt, men det er vel det de ber om råd til...
Mitt råd er å kjøpe så lite som mulig nå, og utvide etterhvert som dere får brygget noen brygg. Bli gjerne med noen som har SBM50 for å lære.
Jeg brygger på et billig trekjelersoppsett så min kompetanse strekker ikke til i ytterligere rådgivning rund SBM.
Lykke til :)
 
Joda. Kan fort bli dyr morro.

Det dere trenger i tillegg er en form for kjøling. En kjølespiral er nok enklest. Det må kjøpes separat. Hatten er jo nevnt.

Og hvis dere først investerer en grei sum i bryggemaskin så bør dere heller ikke skimpe på gjæringsutstyr, da mener jeg temperaturkontroll, det er under gjæringen ølet blir laget og etter min mening (og mange andres) bør dere legge like mye tanke i dette utstyret som utstyret som lager vørteren.

Ellers er det jo det vanlige man finner i et starterkit:

Termometer, hydrometer med måleglass, en god og passe stor skje (ikke den lille av plastikk). Kanskje noen silikonslanger, starsan.

Hvis dere liker hobbyen så er dette bare toppen av isfjellet og det dukker plutselig opp mer man "trenger".
 
Jeg og noen kompiser kjøpte nettopp en 50 L og vi har nå hatt noen brygg på den. Her er vår liste fra Bryggselv:
https://www.bryggselv.no/bryggeutst...i-ett-bryggemaskin-50-liter400665-p0000000016
https://www.bryggselv.no/bryggeutstyr/pakker-og-sett/Gjæring/Nybegynnersett-Alt-du-trenger-for-gjæring-og-tapping101806-p0000014082
https://www.bryggselv.no/bryggeutstyr/bryggemaskiner/Braumeister-tilbehør/Spiralkjøler-til-50-liter-Braumeister-400502-p0000000025
https://www.bryggselv.no/bryggeutst...ltrør-til-50-liter-Speidel-400413-p0000000679

I tillegg kjøpte vi to ølsett pluss noe mer starsan og litt småtteri. I tillegg har vi kjøpt ett kjøleskap, brukt, pluss utstyr for temperaturstyring. Totalen kom vel på rett underkant av 29.000. Jeg har tillegg kjøpt noe ekstrautstyr som strengt tatt er unødvendig, men kjekt å ha. Dette er ikke med i denne oversikten.

Jeg er overhode ikke noe glad i selvmekk på slike ting, jeg kjøper noe som virker så slipper jeg å bruke tid på noe som jeg egentlig ikke synes er interessant. Kjøp det du har råd til, og har du litt ekstra så kjøper du akkurat det du har lyst til. :)

- C
 
Jeg bruker det korte maltrøret ofte, da jeg eksprimenterer mye og ønsker ikke alltid å ha fulle batcher. Jeg brygger stort sett alene så jeg bruker kun det store maltrøret når jeg skal brygge noe jeg vet blir bra. Det går naturlig nok vesentlig raskere å brygge på det korte røret og det er vesentlig mye lettere å håndtere. Jeg har handlet en garasjeport skinne, en øyekrok og en enkel talje fra jula som er montert i taket på bryggerommet, for å løfte og transportere det varme og tunge maltrøret bort til vasken. Det er det ekstra utstyret jeg er mest fornøyd med. Ett fullt maltrør til 50L er tungt, varmt og klønete å håndtere hvis du er alene.

Den koketoppen til Speidel har jeg ingen bruk for da jeg har ett avtrekk som fungerer meget bra. (500,- på finn.no).

Du kommer langt med ett par gode gjæringskar, en spiralkjøler og noen biter med hageslange til spiralkjøleren for å starte med. Les og lær litt om gjæringens betytning for sluttproduktet så kan du utvide etterhvert i den retningen. Veldig greit med tempraturmåler på gjæringskarene...
 
Gjæringskontroll/temp styring av gjæring er sannsynligvis den oppgraderingen som gir deg mest økning i kvalitet for penga, men der må dere være forberedt på litt DIY, evt kan dere jo betale noen for å ordne det for dere
 
Har nå fått gjerringskarr 60l
Trenger vi flere enn ett ? Til en brygging
Vet selvsakt vi trenger flere vis vi skal brygge flere typer øl.

Kjøleskap har jeg stående som kan flyttes inn på bryggerommet i kjelleren hva må modifiseres på dette ? Kan jo selvsakt lage ett egenskap av kryssfiner å isopor avlufting og varmevifte får og holde stabil tempratur

Noe av utstyret til 32000,- er kuttet litt ned da vi ikke trenger alt man får tak i til 50l

Har ikke mulighet og se noen som har brygge apperat her i alta da jeg ikke kjenner noen eller vet av noen som brygger
 
Du bør kjøpe deg ein type tempratur kontroll til kjøleskapet fx STC1000

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Ja denne typen. Det er slik me bruker . Kjører heilt manuelt. Mange som vil autorisert og oppgraderer desse. Du får sikker ein link til det om litt

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Tilbake
Topp