Erlenmeyerkolbe på kokeplate

Aasberg

Norbrygg-medlem
Hadde en 5 liters kolbe som jeg rakk å sette 4 startere på før det ble sprekk i den for så å knuse. Jeg kokte på en vanlig kokeplate. Fikk høre senere at det ikke er å anbefale pga at varmen blir for ujevn i bunnen. Om det er grunnen til at den sprakk, vet jeg ikke. Så derfor spør jeg om det er noen som har erfaring med koking på kokeplate, eller om noen har hørt noe om dette?
 
De er beregnet på å kokes i. Har brukt min på kokeplate sikkert 20 ganger uten problem. I laboratorier benyttes gjerne gassbluss. De konsentrerer varmen mye mer på ett punkt og burde gi ennå større fare for sprekk. Har nok vært en produksjonsfeil.
 
Da får jeg prøve med kokeplate igjen. Bryggselv mente også at det kunne vært en produksjonsfeil, så de sender ny. Bra service!
 
Har gått bra så langt, men er alltid litt skeptisk når jeg koker i kolben. Passer på å sitte litt på avstand :)

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Jeg hadde en 2-literskolbe som sprakk. Jeg hadde kokt opp vann i den og tilsatte 200g flytende ekstrakt. Ekstraktet la seg i bunnen av kolben, noe som førte til en stor varmeforskjell mellom ekstraktet og bunnen. Indre spenninger i glasset resulterte i at det sprakk. Etter dette har jeg kokt litt mer forsiktig (les: ikke full guff på plata), og det har ikke vært noen problemer etter dette.
 
Jeg hadde en 2-literskolbe som sprakk. Jeg hadde kokt opp vann i den og tilsatte 200g flytende ekstrakt. Ekstraktet la seg i bunnen av kolben, noe som førte til en stor varmeforskjell mellom ekstraktet og bunnen. Indre spenninger i glasset resulterte i at det sprakk. Etter dette har jeg kokt litt mer forsiktig (les: ikke full guff på plata), og det har ikke vært noen problemer etter dette.
Jeg bruker også flytende maltekstrakt, og det legger jo seg på bunn. Mulig det er årsaken til at min også sprakk.
 
Tilbake
Topp