Refraktometer

Hei,

Sliter noe veldig med å føle at jeg klarer å lese av hydrometeret mitt ordentlig da jeg om trent ikke klarer å se hvilken strek den skille på, samtidig som det stortsett kun vil sette seg inn til glasset ...

Ser det selges refraktometere på ebay feks som står at er til øl, og som også har SG på skalaen, noen vet vet om disse som har SG på skalaen også vil fungere til å måle FG? vil SGen i oschelverdier stemme?
 
Som Kjetil sier, du vil måtte regne om så snart du har gjæringen i gang. Finnes dog kalkulatorer for formålet om du ikke ønsker manuell utregning :)
 
Røret må stå helt i vater, ellers så lener vekten seg inntil glasset. Refraktometer er lett og raskt å bruke. Jeg har printet ut en tabell med ferdig utregnet SG/OG. FG inneholder forhåpentligvis alkohol og kan ikke måles direkte.
 
Men tyder jeg dere rett så kan man helt fint klare seg med kun et refraktometer for OG / SG og FG, så lenge man bare dytter tallene inn i kalkulatorene man finne på nett.
Ser riktignok at det er et tall i disse som man somregel på dytte inn "Wort correction factor", kan man stortsett bruke default verdien i disse, eller er dette et tall man faktisk må finne? Er ikke så viktig om decimalet er helt hundre, men er jo greit å vite at man er innenfor et par desimaler
 
Du klarer deg med ett refraktometer. OG/SG er lett å finne, FG må korrigeres for utgjæring eller alkoholen som er dannet.
 
FG vil ikke alltid være korrekt selv med formel. Da tror jeg man trenger et mer avansert refraktometer. innimellom så stemmer det, andre ganger er det opptil to poeng feil. Bruker selv bare refraktometer frem til humla går oppi, mye humleoljer kan gi feil avlesing det og.
 
FG vil ikke alltid være korrekt selv med formel. Da tror jeg man trenger et mer avansert refraktometer. innimellom så stemmer det, andre ganger er det opptil to poeng feil. Bruker selv bare refraktometer frem til humla går oppi, mye humleoljer kan gi feil avlesing det og.
Går du tilbake til hydrometer da?
 
Jepp. Eller bruke refraktometer også til OG, men ikke alene. mest for å sammenligne mot hydro.
 
Har du noen tips for å slippe å bruke 2dl vørter til hver måling? Blir fort 1 liter vørter som går med til måling iløpet av prosessen. Derfor har jeg vurdert et kina refraktometer.
 
lag større batch? :)

Bruk heller refraktometeret til å måle om det fortsatt er aktivitet, og når du ser at verdiene ikke forandrer seg så måler du med hydro.
 
Har du noen tips for å slippe å bruke 2dl vørter til hver måling? Blir fort 1 liter vørter som går med til måling iløpet av prosessen. Derfor har jeg vurdert et kina refraktometer.

Hvis vørteren er klar i dunken så kan du og bruke hydrometeret rett i vørteren (etter sterilisering selvfølgelig).

Jeg bruker refraktometer på bryggedag og hydrometer for å se om gjæring er ferdig og når jeg skal måle abv.
 
Går bare med ca 70 ml til en måling med mitt hydrometer, det ofrer jeg glatt for korrekt måling, dessuten må det jo smakes på godsakene.
 
Tilbake
Topp