IPA har stått i 15-16 grader siden torsdag - Problemer?

Hei! Onsdag brygget jeg denne IPAen. I sette følger det med denne gjæren, som har oppgitt temperatur-range på 13-22 grader, mens på selve maltsettet er det oppgitt 18-25 grader. Torsdag skulle jeg reise bort til i dag, og for å unngå for høy temperatur under gjæringen satte jeg på aircondition. Den har dog fungert bedre enn anntatt, og nå når jeg kom hjem var temperaturen i leiligheten litt over 15 grader. Jeg har sett i gjæringskaret, og der så det bra ut, men det boblet ikke i gjærlåsen før jeg flyttet gjæringskaret. OG ble målt til 1.065 ved tapping, og nå var SG 1.020. Kan jeg øke temperaturen til 20 grader og forvente normal utgjæring? Planen var å gjære i to uker. :)
 
Husk at temperatur i gjæringskaret under stormgjæring kan ligge opp til 5 grader over romtemperatur. Jeg ville satt den litt varmere nå, kanskje vugget forsiktig for å få opp gjæren igjen, og sett hva som skjer. Går sikkert kjempefint :)
 
Tempen i øllet er ofte 1 til 2 grader over omgivelsestemperatur, spesielt i stormgjæringen, dermed er ikke bilde så fælt at jeg hadde vært særlig bekymret. Sett den varmere og la den gå ut.

Generelt skal temperatur være stabil eller stigende under gjæring. Det er uheldig med synkende temperatur, men med så få grader avvik som du har er det forhåpentligvis greit.

Husker du pitchetemperatur? (når du tilsatte gjæren)
 
Pitch gjerne lavere for ale. Da er du ikke så ømfintlig for temperaturendringer i stormgjæringen og kan la tempen stige noen grader fra pitchetemp. 16 til 18 grader er et fint utgangspunkt.
 
Det sluttet å boble for noen dager siden. I dag ble SG målt til 1.015. Dette er noe høyere enn forventet (1.010 ?). Noen tanker?
 
Det sluttet å boble for noen dager siden. I dag ble SG målt til 1.015. Dette er noe høyere enn forventet (1.010 ?). Noen tanker?

Mulige forklaringer
0) For høy OG ift oppskriften
1) For høy mesketemperatur
2) For lite gjær/ikke helt frisk gjær
3) For lite oksygen oppløst i vørter
4) Den som blandet malten har hatt litt for mye spesialmalt i
5) Noe annet

Mesketemperatur varierer fra oppsett til oppsett for å få ønsket utgjæring. Dersom dette er et generelt problem kan du prøve deg frem med å senke mesketempen en grad eller to, dette er gjerne noe man kan gjøre på mange oppskrifter.

1.015 er ingen krise forsåvidt, selv om IPA gjerne skal noe lavere.
 
Takk for et godt svar. Jeg mesket på 66 grader i 90 minutter, og målte varmetap på 0,5 grad ved slutten av mesketiden. I mitt forrige (og første) brygg mesket jeg ved 66,5 grader og målte samme varmetap. Jeg glemte å sjekke datostemplingen på tørrgjæren, men maltblandingen (med gjær og humle) ble pakket i juni og hadde best før i desember. Gjærtypen var den samme som jeg brukte i APAen som jeg brygget for en månde siden, og jeg oksygenerte på samme måte begge gangene. APAen hadde OG 1.062 og FG 1.012. Den eneste forskjellen som jeg er sikker på er gjæringstemperaturen som har vært en del lavere denne gangen. Det er litt vanskelig å måle temperaturen i selve gjæringskaret, men den har den siste uken vært ca 19-20 grader. Kan det være en fordel å øke denne og se om jeg får noe ekstra utgjæring, eller kan jeg bare flakse om SG ikke har forandret seg på onsdag?
 
Et annet alternativ, lav pH i mesk kan medføre at gjæren tar kvelden og bunnfeller litt tidligere.

Suggested Mashing pH Targets (room-temp measurement)
Character --- Target Mash pH Range

More fermentable wort with less body -- 5.3 to 5.4
Less fermentable wort with more body -- 5.4 to 5.5
More sharpness or tartness in beer -- 5.1 to 5.2
Lighter-colored beers --- 5.3 to 5.4
Darker-colored beers --- 5.4 to 5.6
Hop-focused beers --- 5.3 to 5.5
Malt-focused beers --- 5.2 to 5.3
 
Sist redigert:
Med mindre du har et ekstremt vann i den ene retningen eller den andre så er neppe pH grunnen til at du ser på 1.015, som forsåvidt er helt ok, om enn noen poeng høyt for de fleste IPAer.
 
Vannet har en pH på mellom 5 og 6 i springen, så da regner jeg med den ligger ca der under mesking. Om det har noe for seg kan jeg ta med en vann- eller vørterprøve på laboratoriet på skolen og foreta en nøyaktig måling der, men jeg kan ikke forstå at pH skal være grunnen når jeg fikk veldig god utgjæring med samme gjær to uker tidligere. :)
 
Med veldig stor sannsynlighet er det heller ikke det. Se på oppskrift og prepping av gjær. Oksygen etc.
 
Oppskriften sa ikke noe spesifikt om tilsetting av gjær eller oksygenering, så Gjæren ble helt rett fra pakken i gjæringskaret når jeg hadde tappet halvparten av vørteren, som deretter ble oksygenert ved voldsom risting i nesten 10 minutter. Dette var nøyaktig det samme som jeg gjorde med mitt forrige brygg. På det forrige brygget va jeg dog utålmodig og pitchet ved 24 grader, mens her pitchet jeg på 20,5 grader. :)
 
Det er jo ikke optimalt for gjæren at tempen synker. Når stormgjæringen har avtatt har tempen her gått så langt ned at gjæren har gått i dvale, for så å starte opp igjen når tempen har blitt hevet. Det er langt fra optimale forhold, og jeg hadde selv vært fornøyd med 1015 i en slik situasjon. Så lenge man bare opererer med romtemperatur får man slike svingninger, dog i mindre grad. Det er derfor det er så mye bedre med gjæringsskap og tempstyring som gir deg korrekt temp i brygget fra pitching til flasking.
 
Det har du nok helt rett i. Dessverre er det disse forholdene jeg har å jobbe med nå, og jeg må bare gjøre det beste ut av det. :) IPAen ble i hvert fall tappet på flaske i dag, og smakesprøven som jeg tok virket lovende!
 
Dette må gjøres igjen. Etter bare en uke på flaske er IPAen en av de beste ølene jeg har smakt! Gleder meg til å dele med venner. :D
 
Tilbake
Topp