Sukker på fat. Beersmith sier 3g/l...

Hei,
har akkurat tappet øl (en golden ale) på corny 9l, og hatt i sukkerlake. Beersmith sier ca. 3g/l. Blir det lite? Mtp flasker som har ca 6g/l

Har prøvd å google meg frem, og noen steder står det at fat krever mindre sukker for å karbonere, og at man risikerer mye skum om man bruker lik mengde som på flaske.

Så, burde jeg la det være, eller lage litt mer og helle på?
 
Hei. har aldrik brukt sukker på mine fat før. Men tror ikke det er noe forskjell på flaske eller fat når det kommer til vol co2. jeg ville nok gått for 6 gram. 3 gram hørtes veldig lite ut. Jeg hadde helt på en skvett til.
 
Jeg har brukt halvparten av hva jeg bruker på flaske, riktig nok kun party fat jeg bruker. Men hvis du har corny fat, hvorfor bruker du sukker?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Jeg har brukt halvparten av hva jeg bruker på flaske, riktig nok kun party fat jeg bruker. Men hvis du har corny fat, hvorfor bruker du sukker?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har ikke eget kjøleskap, og har foreløpig gått for sodastream-varianten.
 
Om du bruker samme mengde sukker på fat som på flaske får du overkarbonert øl.
Av en eller annen merkelig grunn er det mer riktig med 3-4 gram/liter på fat
 
Hmm.. jaja, for seint å gjøre noe med nå :) Får se hvordan det går denne gangen, og ta med kunnskapene videre til neste runde.
 
Det har vel mye å si med "headspace" hvor stort trykket blir? Utviklet det 1L gass og dødvolum på 1/2L får man 2 bar. (Hvis ingenting løses i ølet). Og så har tempen mye å si for oppløsing av gass og trykk/volum.
 
Enig med JørgenM,har brukt samme sukkermengde til flaske og fat uten problemer.Setter fatet på badegolvet med varmekablene på i ei uke,så i kjelleren et par dager før det går i kjøleskapet.Perfekt karbonering,gassen brukes kun til å drive ut ølet.Tar litt lenger tid,men jeg innbiller meg at naturlig karbonering gir "mindre"bobler.
 
Mange rare teorier her, til karbonering går det med 4 gr. for vert volenhet du ønsker og øke, ferdiggjøre øl har ca 1 vol med co2, vil du ha typiske 2,5 volenjeter må du tilsette 4 gr X (2,5-1 fra gjæringen) = 6 gram sukker/liter, dette er uansett hva ølet er lagret på.
Sukker er billigere karbonering enn Co2 på trykktank, bruker derfor mye det, da 7 gr/liter. og boblene blir like vakre uansett karboneringsmetode men varierer sikket med klårheten på ølet.
 
Mange rare teorier her, til karbonering går det med 4 gr. for vert volenhet du ønsker og øke, ferdiggjøre øl har ca 1 vol med co2, vil du ha typiske 2,5 volenjeter må du tilsette 4 gr X (2,5-1 fra gjæringen) = 6 gram sukker/liter, dette er uansett hva ølet er lagret på.
Sukker er billigere karbonering enn Co2 på trykktank, bruker derfor mye det, da 7 gr/liter. og boblene blir like vakre uansett karboneringsmetode men varierer sikket med klårheten på ølet.

Når man karbonerer med sukker på denne måten, trykksetter man fatet etter fylling? Og må man sette nytt trykk de første dagene?

Mvh - Raymond
 
Når man karbonerer med sukker på denne måten, trykksetter man fatet etter fylling? Og må man sette nytt trykk de første dagene?

Mvh - Raymond

Fatet må trykksettes for og holde tett, ellers vil det nok lekke ut Co2 forbi lokket på cornelius fatene, de som bruker bryggerifat slipper det.
Da kan du likegodt fjerne luften i fatet ved og dra i overtrykksventilen noen ganger.
Jeg har ikke opplevd og må sette på trykket mer enn en gang, men ved tvangskarbonering må det gjøres ofte eller hele tiden.
 
Bruker å kjøre på 3 bar,så jeg hører at lokket smokker på plass,slipper ut litt gjennom sikkerhetsventilen,tar av gasskoblinga og setter fatet til karbonering.
 
Tilbake
Topp