Hvor mye vann til mesk?

Putre

Norbrygg-medlem
Brygger på en Speidel50, og det fungerer greit. Men har et spørsmål ang hvor mye vann det er ideelt å bruke til mesken. Vet jo at det avhenger av maltmengden og ønsket OG. Men for å ta et tenkt eksempel og si at jeg brygger to brygg etter samme oppskrift hvor vørter som skal ende opp i gjærkaret skal bli ca 60l.
Speidel har jo litt begrensninger med tanke på vannmengden som må brukes til mesking. Det er jo et visst minimum med vann som må til for å dekke varmeelementene. og maksimum sier seg jo selv at bør være mindre at det renner over. Si at jeg bruker 12kg malt, vil det gjøre noen forskjell på brygget om jeg mesker med 45 liter kontra det å meske med feks 65 liter vann? Må jo korrigere med kokende vann til slutt for å få riktig sluttrengjøring uansett. Er det noen som har forsket på om det er et vann/malt forhold som gir best resultat med Speidel?
 
Jeg har et fast opplegg på min 50 liter når jeg lager "Huspilsen". Mesker med 60 liter på 13,5 kg malt. Skyller så med 32 liter 78 C.
Etter at maltrøret har rent av seg er vørtermengden så vidt over midtstanga. Koker 90 min. og får ut 57-58 liter til gjæring med OG 1050.
Har gjort dette et titalls ganger og resultatet blir alltid bra.
 
Om du skyller med så mye vann, er det ikke da fare for at du får med uønskede elementer som feks tanniner? Jeg har også startet meskingen med rundt 60 liter på huspilsen, men skylt mindre og heller tilsatt kokende vann under koking for å oppnå 57-58 liter til gjæring. Men var litt nysgjerrig på om det var noen som hadde testet om det var noen forskjell med mye mindre vann til mesk. Spørs om ikke det blir et forsøk på neste bryggerunde.
 
De uønskede elementene kommer nok hvis man overstiger 80 grader på skyllevannet. Jeg bruker max 78 og har enda ikke merket noen usmak etter 160 brygg. Når det gjelder vannmengden til mesk bruker jeg 4,44 liter vann pr kg malt på speidelen når jeg lager pils. Bruker jeg kjeleoppsettet mitt bruker jeg 2,5 liter vann pr kg malt. Kan ikke si jeg kjenner den store forskjellen.
 
Det er ikke temperatur alene som trekker ut guff. PH'en må stige over terskelen og.

Har mange ganger skylt med "for" varmt vann, men trakk ikke ut tanninner (ølene ble forferdelig) før jeg virkelig tynet uttrekket. Målte ikke men siste rest smakte som vann.
 
Tilbake
Topp