Innspill; oppskrift Brown ale

Hei.
Tenkte å prøve meg på en delvis egenkomponert oppskrift på en Brown Ale.
Har tatt utgangspunkt i Austmanns Northumberland og fliket litt på den.
Noen som har noen synspunkter på denne?
Vil den funke eller er jeg helt på tur?
Blir mitt andre brygg og første som ikke er ferdig sett...

VH Westhumberland II
star0.jpg

All Grain Recipe
Brewer: Jan Egil Gundersen
Batch Size: 25 l. Style: American Brown Ale (10C)
Boil Size: 32 l. Style Guide: BJCP 2008
Color: 29.1 SRM Equipment: Beer Brew 30
Bitterness: 33.4 IBUs Boil Time: 60 min
Est OG: 1.057 (14.0° P) Mash Profile: Beer Brew, Single Infusion 60 min with Batch Spage
Est FG: 1.015 SG (3.8° P) Fermentation: Ale, Single Stage Fermentation, 30 litres.
ABV: 5.6% Taste Rating: 30.0


Ingredients
Amount Name Type #
0,3 kg. Brown Malt (91.4 SRM)
0,3 kg. Caramel/Crystal Malt -120L (60.9 SRM)
0,2 kg. Amber Malt (63.5 SRM)
0,3 kg. Chocolate Malt (609.1 SRM)
5,5 kg. Pale Malt, Maris Otter (2.5 SRM)
20 g. Magnum [14.0%] - Boil 60 min
20 g. Fuggles [4.5%] - Boil 60 min
1 pk. Nottingham (Danstar #-)
 
Hei
Malten ser bra ut, men hvis det skal være en amerikansk Brown ale ville jeg nok tilsatt litt amerikanske humle ved rundt 15 til 0 minutter. kanskje også tørr humla.

Sent from my D6603 using Tapatalk
 
Slutter meg til de andre; hvis du kjører amerikansk variant kan du med fordel øke humlemengden sent/evt tørrhumle litt (men dette skal ikke være en humlebombe).
Engelsk type kan godt ligge litt lavere på bitterhet, 25-30 IBU. Ville redusert sjoko-malten – og kanskje hatt i litt dextrin, f.eks. CaraPils.
 
Men hvorfor kjøres begge humlene på 60 min. Regner med fuggels skal ved smak og aroma humle. Vi har brygget en South english brownale som linger mye på utgangspunktet ditt men kjørte med challenger istedet for fuggels. Veldig vellykket uten. Brownale er en mot drevet øl opprinnelig og klarer seg veldig greit uten amerikanske sitrushummler.
 
^ Jeg har stor sympati for synet ditt på amerikanske sitrushumler i brown ale:), men mange liker det jo - og AMBA er vel noe helt annet enn SEBA?
 
Jeg er motstander av amerikanske humler både her og der - i mine egne øl, vel å merke;). Det undrer meg at så mange ser ut til å ville ha alt øl til å smake som varianter av amerikansk ipa/apa, som ellers er øltyper jeg liker, så lenge man klarer å legge inn noe mer enn rein humleekstraktsmak.

Til trådstarter: Har det blitt øl enda? Og i så fall, hvordan ble oppskriften til slutt, og hvordan tegner det så langt?

Jeg brygget sjøl en nordengelsk BA, og gjorde den sjokomalttabben du fikk råd om å unngå, sammen med en ditto brunmalttabbe, så det ble litt heftig, og endte opp med å ligne mye mer på en porter enn en brown ale. Jeg ville antakelig advart deg litt mot den brune malten din, også - og er altså litt nysgjerrig på hvordan det hele endte for deg med denne.
 
Sist redigert:
Jeg er motstander av amerikanske humler både her og der - i mine egne øl, vel å merke;). Det undrer meg at så mange ser ut til å ville ha alt øl til å smake som varianter av amerikansk ipa/apa, som ellers er øltyper jeg liker, så lenge man klarer å legge inn noe mer enn rein humleekstraktsmak.

Til trådstarter: Har det blitt øl enda? Og i så fall, hvordan ble oppskriften til slutt, og hvordan tegner det så langt?
Respekt
 
Jeg er motstander av amerikanske humler både her og der - i mine egne øl, vel å merke;). Det undrer meg at så mange ser ut til å ville ha alt øl til å smake som varianter av amerikansk ipa/apa, som ellers er øltyper jeg liker, så lenge man klarer å legge inn noe mer enn rein humleekstraktsmak.

Til trådstarter: Har det blitt øl enda? Og i så fall, hvordan ble oppskriften til slutt, og hvordan tegner det så langt?

Jeg brygget sjøl en nordengelsk BA, og gjorde den sjokomalttabben du fikk råd om å unngå, sammen med en ditto brunmalttabbe, så det ble litt heftig, og endte opp med å ligne mye mer på en porter enn en brown ale. Jeg ville antakelig advart deg litt mot den brune malten din, også - og er altså litt nysgjerrig på hvordan det hele endte for deg med denne.

Heisann.
Slikk blir malten;
2,5 kg Maris Otter
2,5 kg Munich 1
0,4 kg Buiscuit
0,4 kg Caramunich 2
0,2 kg Caraamber
0,2 Carafa 2

Når det gjelder humletider var det en liten skrivefeil; Magnum på 60 og Fuggles på 0 min skulle det stå.
Tok litt tid før jeg fikk hentet malten, så å jeg brygget Bryggselvs "Santas self medication" denne gang.
Skal oppdatere tråden når brownish alen brygges :)
 
Det der blir dritgodt - ser ut som et øl etter mitt hjerte;). 50% Munich som basismalt + nesten en halvkilo biscuit => maltsmak ruler. Går ut fra at det er skalløs (dehusked) carafa vi snakker om, også? (Carafa special)

Magnum og fuggles, også:).

Stadig Nottingham gjær? Slett ikke dumt, tror jeg. Har akkurat fått i land en pale ale med den, og det ble veldig vellykket. Gir ganske rein smak, men ikke "sterilt" rein.
 
Tilbake
Topp