Fjerne misfarging på innsiden av gammel bereder

Hei.

Har hevet meg på et prosjekt med gammel veggbereder som modifiseres til Varmtvannskar og meskekar. Under arbeidet har jeg selvfølgelig tenkt på å veske vekk det gamle belegget i tanken etter hvert. Nå ser det ut som om basiske produkter eller petroleumsdestilater ikke virker.
Har noen et forslag eller erfaring med hva som fjerner dette på en lettvint måte? Resultatet skulle helst være en flott blank overflate;)
 
Saltsyre anbefales ikke, så det bruker jeg. Fare for pittingskorrosjon, helsefare, miljøfare, ødelegge legeringen osv. Har jeg hørt...
 
Syrevasker du vil de ikke lenger være rustfritt. Hva med PBW? Det er sterkt nok til å ta mye dritt. La det gjerne stå natten over
 
Syrevasker du vil de ikke lenger være rustfritt. Hva med PBW? Det er sterkt nok til å ta mye dritt. La det gjerne stå natten over
Det er vel litt for generelt å skrive syrevask. Syre brukes for å passivisere rustfritt. Saltsyre alene er ikke tingen. Det må andre stoffer i tillegg.
Står litt her.
http://www.mmsonline.com/articles/how-to-passivate-stainless-steel-parts
Edit: jeg avsluttet vaskingen med kaustisk soda, sitronsyre og til slutt star-san. Har ikke merket noe problem med korrosjon på kjelene mine.
Rundt sveisene brukte jeg "beisepasta" for syrefast stål..
 
Det er vel litt for generelt å skrive syrevask. Syre brukes for å passivisere rustfritt. Saltsyre alene er ikke tingen. Det må andre stoffer i tillegg.
Står litt her.
http://www.mmsonline.com/articles/how-to-passivate-stainless-steel-parts
Edit: jeg avsluttet vaskingen med kaustisk soda, sitronsyre og til slutt star-san. Har ikke merket noe problem med korrosjon på kjelene mine.
Rundt sveisene brukte jeg "beisepasta" for syrefast stål..

Dette ble jeg fortalt av en sveiser jeg kjenner. Siden jeg ikke er utdannet metallurg tar jeg slike ting for god fisk.

Det kan ha vært andre typer syre han mente skadet syrefaste slik at det kunne begynne å ruste
 
Beisepasta for syrefast er syre i en form for gele. Den brukes etter sveising. Fin å rengjøre med, men koster litt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Etter rådet om "syrevask" googlet jeg litt mer og fant et produkt som het CLR, noe med calsium, lime og noe mer som var egnet. Etter dette produkt sitt datablad var hovedbestanddelen fosforsyre. Dette selges da også av petit-agentur.. Sjekket med lokale kjemifolk, og de bekrefter fosforsyre som som hovedbestanddel til slik rens, men har kun kanner eller kontainere, mens petit har denne flaske:

http://shop.petit-agentur.no/products/fosforsyre-75fg

Har forresten allerede prøvd kjapt med kaustisk soda uten hell, så basisk er sikkert ikke tingen.

Husker et gammelt kjerringråd om oxalsyre for å fjerne rustflekker på klær, men det er sikkert enda vanskeligere å finne - om det skulle være egnet, men det fikk meg til å tenke på et produkt jeg har brukt på båten og felger, nemlig "Rustvask" som fås i detaljhandel, malingsbutikk el. lign. Mulig jeg sjekker den, selv om den var litt dyr sist:/
 
Sist redigert:
Vinkelsliper, først fin smergelrondell, så grov, medium og fin fiberrondell, tilslutt filtrondell med hvit og blå polervoks, alt kjøpt på biltema. Etterpå avfetting og syrevask med f.eks starsan eller sitronsyre. Det er en del jobb, men da blir det så fantastisk lett å holde rent etterpå.
Støl i armen etterpå...
 
Etter rådet om "syrevask" googlet jeg litt mer og fant et produkt som het CLR, noe med calsium, lime og noe mer som var egnet. Etter dette produkt sitt datablad var hovedbestanddelen fosforsyre. Dette selges da også av petit-agentur.. Sjekket med lokale kjemifolk, og de bekrefter fosforsyre som som hovedbestanddel til slik rens, men har kun kanner eller kontainere, mens petit har denne flaske:

http://shop.petit-agentur.no/products/fosforsyre-75fg

Har forresten allerede prøvd kjapt med kaustisk soda uten hell, så basisk er sikkert ikke tingen.

Husker et gammelt kjerringråd om oxalsyre for å fjerne rustflekker på klær, men det er sikkert enda vanskeligere å finne - om det skulle være egnet, men det fikk meg til å tenke på et produkt jeg har brukt på båten og felger, nemlig "Rustvask" som fås i detaljhandel, malingsbutikk el. lign. Mulig jeg sjekker den, selv om den var litt dyr sist:/
Hovedbestandelen i starsan er fosforsyre
 
Jeg brukte enblanding av saltsyre og svovelsyre som er brukt i industrien til å vaske sveiser. Har ingen antydning til korrosjon noe sted.
 
Bruk syre, hvis saltsyre så vask etterpå og sett korken på syreflaska eller fjern den fra området, den ødelegger mye hvis den får stå og fordampe.
Fosforsyre/sterkrens er enklere.
Sliping er mer komplisert siden du fjerner oksydlage som hindrer rustingt og må da dannes på nytt.

Har beuk alle disse metoder men anbefaler de to førte, da trenger du bare en svamp på en stikke for og smøre på middelet.
 
Jeg må si jeg er veldig fornøyd med at jeg polerte opp til speilfinish. Etter brygging sklir bare humlerester og skit rett av. Men det er noen timers jobb før du kan begyne med syra
 
Hei

Da har Rustvasken fra Ferro-Bet blitt brukt, og rett skal være rett, den tok en god del ammen med bruk av en sånn billigsvamp, men det som tidligere var toppen av berederen er fortsatt en god del oransje..så det blir nok en del manuelt arbeid, kanskje ikke til speilfinish, men rustfri-fargen var i det minste grei å ha..tenker litt på polermaskinen med hard svmp og et polerstoff/slipemiddel som ikke setter spor etter seg....
 
Det er jo ikke rust du skal fjerne men avleiringer, rart du ikke skulle greie det MED SYRE når vi er så mange andre som har greid det slik.

:REDIGERT
 
Sist redigert:
Funker knall med Saltsyre 30% du får kjøpt på fleste maling/byggevare forretninger, beregnet for å tynnes ut, men sitter det godt kan en øke konsentrasjonen. Skal du stå med hodet oppi tanken må du stå på et godt ventilert sted da gassen er svært ubehagelig å puste inn. Vernebriller og lange hansker er et must. Gni det så utover med vanlig vaskesvamp og spyl av. Gå deretter på med feks Zalo og skum godt inn for å nøytralisere og vaske av syre. Dette skader ikke stålet på noe vis og etterlater ingen striper.

På steder man evt har slipt eller sveist kan det oppstå lett korrosjon etter bruk av saltsyre, der må en evt bruke Flussyre/Sveisebeis for å få på plass en beskyttende hinne.

Husk: Syre i vann går an, Vann i syre blir uhyre ;)
 
Tilbake
Topp