Barleywine og stopping av gjær med tilsetting av sprit

Jeg søkte på forumet og fant nada på whisky/sprit. Så jeg drister meg med et spørsmål

Jeg har nå en barleywine stående til gjæring (OG 1.107, etter fire dager er den nede på 1.039). Forventet FG er 1.017 (ca. 12%), EBC = 125.

Jeg lurer på å tappe en del av ølen over på en 10 liters glassballong når restsødmen er ganske høy (1.028-1.026) og så blande ølet med sprit (whisky eller bourbon) for å stoppe gjæringen. Dette er det som gjøres med bla. portvin så det er vel fullt mulig med øl også.

Noen som har tips om når dette bør gjøres? - bør jeg la ølet gjære helt ut for så å blande i sukker og sprit, eller er det ok å stoppe gjæren etter halvannen uke med sprit?

Alle konstruktive innspill og tips mottas med takk.
 
Du kan vel ikkje flaske karbonere eit slik øl . Ellers så liker eg ideen.

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Hvilken gjær bruker du? Meskeregime? Oksygenering?
Er ikke sikker på at alle klarer å dra den ned til FG på 17.
Kanskje stanser den midt på 20tallet uten ekstra tiltak.
Særlig konstruktivt er det kanskje ikke :)
 
Gjæret får vel kanskje ikke ryddet opp i alle usmakene som kan dannes under gjæringen hvis de myrdes på dette viset? Men smaker ølet bra nå så kanskje.

Jeg ville latt gjæret gjøre seg ferdig tror jeg.

Sent fra min D5503 via Tapatalk
 
Lurt på det samme selv,
men det blir vel ingen Barley Wine med EBC = 125
Da er du vel mer inni en Imp. Stout

Jeg ville uansett ikke forventet å få SG under 1.020 når du begynner på >1.100
1.026 -1.028 er mer sannsynelig og du trenger det
ellers vil den virke alt for sprita og ubalansert
 
Sist redigert:
Hvilken gjær har du brukt ? Har en stående selv. Etter 8 dager er jeg nede i 1.030.
Jeg valgte bevisst en gjær med lavere utgjæring (WLP002). Meska lavere og tilsatte sukker rett etter stormgjæringen for å hjelpe den på vei.
 
Hei igjen, beklager sen tilbakemelding fra meg. Mesking på 68 grader som fikk stå i en time uten varme på (tempen sank til 63 grader på en time). IBU er ca på 102. Hvorvidt det er en Imp Stout eller Barleywine er jeg mindre opptatt av - kategoriseringen av øltyper er IMHO et hjelpemiddel og ikke en fasit.

Gjæren er tre poser SafAle Abbey som er heftig nok til å gjære ut til godt over 12%.

Enig i at restsødme er viktig i så bitre og alkoholroke øl - mulig jeg tilsetter ekstra sukker når jeg blander i sprit.

Vil følge opp dette videre - poster resultat og erfaringer når eksperimentet er gjennomført.
 
Hvis jeg tilsetter ekstra sukker så blir ikke ølet tynnere - det blir heller søtere og får en større fylde. Det vil øke andelen ugjæret sukker - men det vil på ingen måte gjøre ølet tynnere da det allerede har gjæret ut så høyt det klarer.

Uansett... jeg får se hva jeg gjør - gjør ny måling i morgen - antar at ølet da vil være nede på 1.02x. Som sagt så har jeg hørt at Abbaye-gjæren har gjæret helt ut på øl opp til 13% - så jeg håper at det også vil skje i mitt øl.
 
Poenget var vel å tilsette sprit først sånn at alkoholprosenten blir ca. 20% (?), og så tilsette sukker for å få mer sødme. Tviler sterkt på at gjæren klarer å gjøre så mye mer da.

Framgangsmåten for å lage portvin skal jo være å tilsette sprit før gjæringa er ferdig, slik at det blir igjen naturlig restsødme. Noen som vet om det er vanlig å 'jukse', ved å gjære ut helt, og så tilsette sprit og sukker? Siden det ikke er krav om å deklarere alt innhold i vin er det jo vanskelig å vite hva produsentene egentlig gjør...
 
Ja, som jeg sa så sier den wikipediaartikkelen at sprit tilsettes før gjæringa er ferdig, men jeg lurte på om noen produsenter i stedet lar den gjære fullt ut og så tilsetter sukker etterpå ('juks'). Det høres billigere/enklere ut for meg, og lurte derfor på om noen gjør det i stedet (uten nødvendigvis deklarere det).

Edit: Ja, ok, den sier også at Sherry backsweetes, så da er vel det en gyldig framgangsmåte...
 
Det er vel det som skiller portvin fra mange andre hetviner


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ok, da er ølet ferdig - gjæringen stoppet av seg selv på 1.031 - og det ga en fin balanse mellom sødme, bitterhet (102 IBU) og alkohol (10.2%).

Jeg splittet batchen i to - og halvparten av ølet ble blandet ut med 1.8 liter whisky - endelig er 16.1%. Denne står nå på en glassballong og godgjør seg.
 
Jepp, det gikk med litt. Bla. Yoichi 15yo, Highland Park 10yo, 58.1%, litt bourbon osv. Det var åpnede flasker som alle trengte å bli tømt. Nå er ølet estimert til 16.1% og får stå og modne på glassballong i en 5-6 måneder før jeg flasker det på 0.33-flasker. Tror det kan bli helt greit.
 
Tilbake
Topp