Tråden for dumme spørsmål.

En stund siden sist jeg kom med dumt spørsmål nå...tror jeg. Drister meg derfor utpå igjen. Hvis man har for lav pre-boil SG, bør man da tilsette spraymalt allerede før kok, eller vente til man ser hva man ender på post-boil?
Om man er sikker på pre-boil målingen er det bare å tilsette før kok er ferdig. Du kan jo vente, men da må du koke lengre for å sterilisere med de konsekvenser det medfører.
 
Jeg brygger en blonde (50l) som skal tørrhumles. (Gahr sin oppskrift). Jeg tenkte st jeg var smart og blanda opp det dom skulle tørrhumles. Det jeg ikke tenkte på var at jeg har to dunker. Hvordan fikser jeg det best?
1. Tilsetter dobbel mengde i den ene og måler opp ny til den andre.
2. Blander det godt og deler på 2
3. Kaster det og måler opp ny humle?
 
Jeg brygger en blonde (50l) som skal tørrhumles. (Gahr sin oppskrift). Jeg tenkte st jeg var smart og blanda opp det dom skulle tørrhumles. Det jeg ikke tenkte på var at jeg har to dunker. Hvordan fikser jeg det best?
1. Tilsetter dobbel mengde i den ene og måler opp ny til den andre.
2. Blander det godt og deler på 2
3. Kaster det og måler opp ny humle?

Alternativ 2 hadde jeg gått for.
 
Slet med altfor lav OG under brygging av juleølen, og nå har gjæringen stoppet på 1024 i 3 dager(FG på 1018-25), så den er altså innafor. Men jeg hadde håpet å få den enda lengre ned for å få opp alkohol prosenten. Er det noe jeg kan gjøre, eller er det bare å flaske?
 
Opp med temp og rugg litt på dunken er det klassiske svaret. Hjelper ikke dette så aksepter og flask.
 
Er det vanlig ar gjæringskaret "holder pusten"? Jeg satte en red ale til gjæring på søndag med en pakke Mangrove Jack's UK Dark Ale Yeast. Etter 12 timer ploppet det godt i gjærlåsen. Tempen i gjæringsskapet var 18 grader og 21 grader i gjæringsbøtta. Men i dag kommer ploppingen i intervaller; Noen minutter uten plopping og noen minutter med plopping. :)
 
Den bygger nok opp nok trykk til å presse ut luften i gjærlåsen. Når den er i ro er det ikke nok trykk til å presse ut. Det er vel gjerne forklaringen på intervallgjæringen ;)
 
Dersom du er fornøyd med FG, og kun ønsker høyere ABV, kan du jo tilsette litt gjærbart sukker... Ellers som #Miguel skriver
Er det noen tommerfingerregel for hvor mye sukker som skal til for å øve abv med 0,5%? Må sukkeret desinfiseres på noen måte?
 
Har ingen kalkulator som viser gr sukker i 25 liter batch, men det finnes helt sikkert. Tror jeg har lest en formel på dette vedr økt alkohol ved tilsetning av sukker for flaskekarbonering. Det bør være mulig og skalere den...
Kok og kjøl sukkerlake på samme måte som når du bruker sukker for karbonering.
 
Testet med dry malt extract. Dersom du hadde en OG på 1,050 vil den stige til 1,065 ved tilsetning av 1kg DME på 25 liter
[Edit] BeerSmith2 for iOS
 
1. Ferdigpakke er greit i oppstartfasen. Har mindre å si for resultatet sålenge oppskriften er "normal".
Velg gjær/øltype som kan gjæres ved den temperatur du har. Dette kan være av større betydning.
2. Effektiviteten til vifter er forskjellig. Hva med å forsøke med vann i en stor gryte som du gir kraftig koking?
3. Gjærtype har nok noe å si. Jeg med svak luktesans reagerer ikke på lukt men så står det også i en helt annen
del av huset.
4. Igjen avhengig av hva du lager. IPA liker mange ferskest mulig. Om den ikke er blitt helt klar har lite å si på
smaken.
-Har ingen kjennskap til slike bryggemaskiner men foruten Speidel ville jeg lest meg opp på Grainfather.
 
Ang 3, har gjæret mye forskjellig i leiligheten, og så langt er det kun hveteøl/gjær som har fått madammen til å rynke på nesen. Den luktet svovel under stormgjæring. Ellers går det mye i ale-gjær, og de avgir lite eller ingen lukt, med mindre du stikker nesen i gjærlåsen.

EDIT: Ang 1, så er vel pale ale og IPA ganske tilgivende mtp gjæringstemp. Spesielt pale ale er lett å få til første gangen.
 
Ang #2: vanlig kjøkkenvifte som suger ut av huset holder sikkert men en times koking med masse damp gjør underverker for å løse opp inngrodd fett. Drypp, drypp... Anbefaler å ta en liten liten rengjøring i forkant hvis ikke harskt stekefett er planlagt som smakstilsetning i ølet.
 
Tilbake
Topp