Beer brew 60

Vurderer å kjøpe Beer Brew 60. Prøvde å finne litt info på denne her men finner ikke noe info. Noen som har formeninger/info om denne kontra Beer Brew 30?
 
Hmm BB30  er slags meskekar/BIAB krysning hvor du løfter opp maltrøret for skylling og kok
BB60 er mer ett tradisjonenlt meskekar, som brukes til koking etter att det har blitt tømt og rengjort for maltrester...

bruken vil jo vere veldig forskjellig(ingen av di er vel helt komplette bryggerier)
Bb30 krever vel minst ekstrautstyr, varme skyllevann... Mens BB60 må vørteren oppbevares ett annet sted mens du tømmer ut malten

En BB30 og to BB60 ville blitt ett fint oppsett HLT-Meskekar-Kokekjele :samenvol:
 
Jo vi har fått en del henvendelser fra folk som lurer på forskjellen mellom disse. Jeg har også hatt et par bryggekurs der jeg har brygget på begge samtidig for at folk skal kunne se forskjellen.
På de kursene hvor vi har brygget på begge så har de fleste likt BB60 best. Selv om en må bruke gjæringskarene som mellomlager så er det minst arbeid med denne. På BB30 må en jo sirkulere - enten med pumpe eller manuelt - det slipper en på BB60.

I tillegg har en plass til masse malt i forhold til ølmengde (ca 20 kilo) og det gjør jo at en kan brygge sterkere øl på BB60 enn på BB30.

Vedlagt her er bruksanvisning for BB60, så kan dere selv se hvordan denne brygges på.
 

Vedlegg

  • Brygging med Beer Brew 60.pdf
    202,9 KB · Sett: 5.103
Hei, dere!
Titter på ver.3 av BB 60 for å oppgradere fra mitt 25 litersbryggeri. Tenker et oppsett med to slike ved siden av hverandre med pumpe mellom, èn for mesk og èn for kok vil være et enget oppsett. Jeg bruker la både mesken og deretter skyllevannet stå såpass lenge at vørteren er meget klar når den tappes. Er det tilstrekkelig klaring mellom kran og kokebunn til å oppnå dettte på BB 60?

Mvh Per Eide, Bergen
 
Hei, dere!
Titter på ver.3 av BB 60 for å oppgradere fra mitt 25 litersbryggeri. Tenker et oppsett med to slike ved siden av hverandre med pumpe mellom, èn for mesk og èn for kok vil være et enget oppsett. Jeg bruker la både mesken og deretter skyllevannet stå såpass lenge at vørteren er meget klar når den tappes. Er det tilstrekkelig klaring mellom kran og kokebunn til å oppnå dettte på BB 60?
Mvh Per Eide, Bergen

Hei,
jo hvis du har to BB60 så vil du kunne korte ned på tiden det tar å brygge. Ellers går det helt fint å bruke gjæringskarene som mellomlager. Silbunnen er over krana slik at du ikke får ut noe av mesken her.
Ellers betyr det ikke noe for klarheten på ølet til slutt om du får med en del av grumset i gjæringskaret. Faktisk kan dette være bra for selve gjæringen. Bruk protafloc og Brewers Clarex, da får du et helt krystallklart øl.
 
Du får alltid nok næring til gjæren uansett (minus zink), så gevinsten med trub i gjæringskaret er helt minimal...
 
Poenget mitt er at mange er livredde for å få noe av truben i gjæringskaret, men det gjør altså ikke så farlig om det kommer noe av dette med. Det gjør ikke noe for sluttresultatet om det kommer med eller ikke.
 
Takk for respons, dere!
Sjøl synes jeg en høvelig klar vørter fra mesketanken er en fordel. Et oppsett med to stk er effektivt når man brygger jevnlig.
Spørs hvor robust BB 60 er mtp litt søl ved rengjøring. Bruker nå en Brewster til mesking og den tålte ikke litt vannsøl, displayet døde kjapt, men elementet funker.

Igjen takk!

Per
 
Hei,
joda, to stk korter ned på tiden det tar å brygge.
BB60 tåler noe søl, men den er jo ikke vanntett under og det er elektriske komponenter der. Men til nå her vi hatt svært lite reklamasjon på disse i det hele tatt og jeg vet ikke om noen som har kortsluttet denne pga vannsøl.
 
Hei

Har bestilt NB 60 hos bryggeland.
Mener de sa det var andre generasjon, men Pereide skriver at han ser på tredje gen. Er det andre eller tredje som er siste generasjon av BB60?

M.v.h Henrik
 
Jeg tror Bryggeland også er tomme for generasjon 2. Så nå blir det bare gen. 3 som blir tilgjengelig. Det er ikke så stor forandring mellom disse. Det er noen elektriske forbedringer, samt at det nå kommer en literskala innvendig.
Ellers er det ikke 1. august disse kommer inn, men 6. august. Etter dette vil BB60 bli tilgjengelig hos oss og hos våre forhandlere.
 
  • Like
Reaksjoner: Tim
Tilbake
Topp