Rør til oksygenerings-oppsett.

Jeg kjøpte en hevert i rustfritt stål på Vestbrygg (kostet 79 kr elns). Den passer på en johnguest kopling, og over på brusestein. Fungerer flott. I andre enden har jeg en fleksibel plastslange som koples til oksygen kolben. Rengjøres i starsan før bruk.

Er ikke hjemme nå, men kan ta et bilde og legge ut, når jeg kommer hjem :)
 
Det var lurt. Når jeg tenker meg om har jeg hatt den ideen selv flere ganger, sånn sent på bryggekvelden, men har alltid vært vekk frem til neste gang jeg skulle oksygenere...
 
Noen som har en enkel god løsning på å få en størrelse på slangen hele veien. Tror den overgangen som fulgte med fra bryggland lekker som en sil!
Zenit: ser du har et eller annet der. Har du regulator fra bryggland? Tror min ser annerledes ut.
Vet noen evt om noen andre regulatorer som ikke koster en formue og passer på bryggland sine flasker?
 
Regulatoren kommer fra Jula, passer standard engangsflasker fra Jula, Biltema, Mekk osv...

Selges som reservedel til O2/Acetylen brenneren de har.
 
1L/min @ 1min er standarden mange følger. De artiklene jeg har lest (som jeg ikke finner i farten) sier dog at det ikke skal bruse i overflaten. For meg blir det derfor 0,5L/min @ 2 min. eller lavere.
Årsaken er at det er umulig å anslå hvor mye O2 som befinner seg i boblene i overflaten, og hvor mye som forsvinner ut av karet når det bruser i overflaten...
 
For å holde O2'en på plass: putt stangen ned gjennom gjærlås-hullet i lokket, og oksygener med lokket på.

Da vil det meste holde seg i bøtta, og vil over litt tid gå til vørteren (når partialtrykket PO2 i vørter faller under PO2 i headspace).
Tilleggsbonus: noen mener at O2 løst i vørter går ut av løsning alt for fort. Har hørt/sett 30min eller så. Med en durabelig dose O2 i headspace forlenges perioden gjæren har tilgang til O2.
 
1L/min @ 1min er standarden mange følger. De artiklene jeg har lest (som jeg ikke finner i farten) sier dog at det ikke skal bruse i overflaten. For meg blir det derfor 0,5L/min @ 2 min. eller lavere.
Årsaken er at det er umulig å anslå hvor mye O2 som befinner seg i boblene i overflaten, og hvor mye som forsvinner ut av karet når det bruser i overflaten...

Kan legge til at tommelfingerregelen med 1 liter per minutt i 1 minutt gjelder for batcher i størrelsesorden 20-25 liter med OG på 1,077 (om jeg ikke husker helt feil, ref. boken Yeast). Det brukes da en brusestein på 0,5 micron. Man må med andre ord tilpasse litt selv med tanke på hvor lenge man skal tilsette oksygen ut i fra batchstørrelse og OG etc.
 
Det stemmer på en prikk med mine observasjoner!

Jeg har en liten lekkasje etter flowmeteret, og brygger 50 liters batcher.
For meg føles det helt rett å skru til kula er ca midt på skalaen og oksygenere sånn passelig lenge.
"Passelig" i denne sammenhengen er ca en halv poplåt på P3 eller ca en diktanalyse på P2.
"Halvveis på skalaen" er akkurat det, halvveis. Alt for liten font på flowmeteret til at jeg klarer å lese det av uten briller. Hvor mye som lekker ut er vanskelig å si, fra 20 - 80% kan jeg tenke meg.


(prøver å få frem at det ikke trenger være en veldig eksakt vitenskap dette her, du skal slite hardt for å gjøre det verre)
 
Har Oxywand med 0,5 micron brusestein. Når jeg bruker den stiller jeg oksygenmengden inn på 1 l/min. Synes det bobler mye fra koblingen mellom selve stangen og brusesteinen. Skal det være en pakning i overgangen stang/brusestein?
 
Har Oxywand med 0,5 micron brusestein. Når jeg bruker den stiller jeg oksygenmengden inn på 1 l/min. Synes det bobler mye fra koblingen mellom selve stangen og brusesteinen. Skal det være en pakning i overgangen stang/brusestein?
Hvis det er metall mot metall trenger man egentlig en liten plastpakning til FFL. Jeg bruker og oxywand, men har ikke sjekket bobling der, fulgte ikke med plastpakning, takk for tips.
 
Tilbake
Topp