The grainfather.

Så. Er det noen som har brygget på den og kan gi en liten rapport? Har en kollega som kanskje er interessert i en slik.

Brygget mitt første forrige søndag, og gikk helt supert. Ikke noe stress med 28 liter vørter til koking, og min versjon tror jeg har større filter på vørteren til pumpa enn den som vises på visse youtube videoer. Fikk malt min hos Bryggeland med "GrainFather" crush som er litt grovere visst enn normalt. Ikke noe stuck mash, og ingen tetting av filteret ved overføring til gjæringsfat. Kjølingen med medfølgende counterflow var også upåklagelig. Faktisk var den nede på 16 grader før pitching av gjør, så var litt nervøs for det. OG var 1.047 så bang on på oppskriften. Den gjærer nå på gangen på rundt 19 grader.

Glemte å sirkulere under mesking da, så den blir nok litt uklar denne her.

Veldig fornøyd med funksjon og design foreløpig. Litt vaklete stigerør da det står i instruksjonen "hand tighten only". Lett å rengjøre med å sette litt i bløt med PBW (pulver rensemiddelet).

Oppskriften jeg brukte var en Lucky Jack klone som Bryggeland har (APA).

Mvh, Pål Wiik
 
Sist redigert:
Heisann. Nei, gjorde ikke det. Delen lå på bordet ved siden av, men jeg var oppslukt av å følge med på temperaturen, og glemte det helt av. Mesketempen varierte mellom 65 og 68 grader. forholdsvis stabilt på 66 som var i oppskriften, men vørteren ble nok ikke så klar som den kunne blitt hvis jeg hadde husket å bruke pumpen. Håper brygget klarer seg, og blir drikkendes iallefall. OG etter skylling kom på 1.047, så rimelig akkurat på der den skulle vært, men kunne nok vært høyere hvis jeg hadde skyllet. Har ikke brygget all-grain før, og det var lærerikt og spennende :).

Sier fra hvordan den blir om noen uker :).
 
Vi flasket juleølet i går, vårt første brygg på Grainfatheren. Gikk fra 1.057 til 1.010, så vi ligger an til ca 6.2% på Bryggselv sin Amber Christmas.G
Se link i signatur for bilder.
 
Santas Self Medication er på fossgjæring nå. Var OG på 1.078 og nesten litt mye Grain for den. Tønna ble stappfull, og sleit litt med overføring til kar da pumpa sleit litt med mye humle tror jeg. Lukter veldig godt da, og til flaske neste helg. Første brygg er nå tørrhumlet og flaskes på Søndag. Spent :). Tok en bildeserie av SSM brygget, så skal se om jeg får laget en fortelling av det. Mye kludder på den (min feil) :)
 
Det som skjedde var at humleposen ble sugd mot filteret ved utløpet :p Neste gang kjører jeg uten pose, så får det gå som det går :)
 
Om det er noen som trenger hjelp med beer smith equipment og mash profiler, så finnes dette klart på "Grainfather Users group" på facebook https://www.facebook.com/groups/1557967401104380

Vis vedlegget 17998
Jeg har testet profilene i denne zip-filen, og det stemmer ganske nøyaktig.
Du får riktig mengde på meskevann ettersom det er lagt inn en faktor på 2,7 på vann kontra korn også 3,5 liter i dead space. Men ettersom Beer Smith forventer å "miste" deadspace-vørteren så kalkulerer den med for mye skyllevann. Men det står samtidig at du også skal skylle til du når 28 liter pre-boil. Og det er da pre-boil volum som brukes videre i beregningene så det at du sitter igjen med for mye skyllevann enn det du bruker, skal ikke ha noen betydning i Beer Smith videre.
Hvordan legger jeg til meskeprofiler og equipment i BeerSmith? Jeg får åpnet de, men finner ikke ut hvordan jeg kan bruke de når jeg skal lage oppskrifter.
 
Prøvde meg på å brygge en kølsch i går, noe som forøvrig ble ekstremt misslykket! Etter desinfiseringa av motstrømmskjøleren potte tett!! prøvde å skrape med skjea på filteret, og da kom det opp en hel masse gugge, men rakk jo ikke å starte pumpa igjen før det bare ble sugt mot filtere og potte tett igjen.

Det var ikke humlegugg.. men hvit masse ... er det korn som slipper igjennom plata i meskekurven eller hva er det? sirkulasjonen under mesking og skyllinga gikk som en drøm, så var ikke noe stuck der.

Hva kan hjelpe på dette? Skyldes det mest sannsynligvis for fint knust malt ?

Det kom så lite igjennom motstrømmskjøleren, at det tok vel omtrent 2,5 time å flytte 23 liter fra grainfatheren til gjæringskarret... og stod og måtte gni med bryggeskjea på filteret hele tiden, desverre ser det ut som jeg derfor presset en del av det inn i filteret, og en haug av det har kommet med i gjæringskrarret... i prøven jeg kjørte over i testglasset så fløyt det en haug med ting rundt :(

Gode forslag ute å går?
 
Jeg hadde litt lignende problem med mitt brygg av Juleøl (Santa's Self Medication), og filteret ble potte tett av humle rusk. Nå brygget jeg en Stout / Porter med egenkomponert oppskrift i helgen, men bommet med humlemengde (skulle ha 2 humletilsetninger av 50g hver) og doblet opp med 200g humlepellets. Et eksperiment jeg hadde tenkt å gjøre var å piske inn luft i vørteren og samtidig forsøke å whirlpoole vørteren slik at grums samlet seg i midten. Så, mens den sluttet å koke så pisket jeg og rørte ganske kraftig, slik at vørteren virvlet rundt i GFen. Når jeg så satte på motstrømskjøleren, så hadde jeg helt problemfri operasjon helt til bunnen var nådd. Humlegrumset hadde samlet seg til en stor kake stort sett i midten, og det lille humlegrumset som hadde samlet seg på filteret hindret ikke pumpen i det hele tatt.

Hva den hvite massen kan være i ditt tilfelle kan jeg dessverre ikke svare på.

PS: Glemte silikonpakning på toppfilteret i meskekurven på det ene brygget, og da var det noe kornrester i bunnen etter brygging (på det overnevnte Santas brygget).
 
Den hvite massen er mest sannsynlig proteiner. Så det litt slimete ut? Selv om det tar litt tid før disse faller til bunns. Ellers kan det forsåvidt være rester etter korn.
 
Sist redigert:
Den hvite massen er mest sannsynlig proteiner. Så det litt slimete ut? Selv om det tar litt tid før disse faller til bunns. Ellers kan det forsåvidt være rester etter korn.

Jepps, slimete masse, alltid blitt litt av det, men på dette brygget var det mye.

Dette er riktig nok første brygget jeg prøvde å ha i Protafloc, kan det være noe av grunnen?

Isåfall noe å bekymre seg for eller vil det da mest sannsynligvis bunnfalle sammen med gjæren?
 
Det blir mye "fluff" av Protafloc ja, men det vil bunnfalle fint. Flere anbefaler å redusere fra 1/2 til mellom 1/3 eller 1/4 tablett på en 25 litersbatch også.
 
Sist redigert:
OK, da kjører jeg på en del mindre neste gang, brukte vel også litt over en halv tablett.

Sent fra min E6653 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp