Hvordan brygge med fersk gjær

Strålende forum ! Er helt ny i "faget". Har planer om å begynne å brygge med malt. Først begynner jeg helt enkelt med kokekar og maltekstrakt fra et ferdig sett, der det følger med tørrgjær. Mitt spørsmål går på : hva gjør jeg med det ferske gjæret. Det står sjeldent mengde, antal ml eller liter gjær på webshopene. Hvor mye bruker jeg, blandes det ut i noe, kan jeg gjenbruke gjæret, og hva betyr "pitche" i den sammenhengen. (Siden øl har blitt brygget øl i Norge i langt over 1000 år er jeg forsåvidt frustrert over "anglifiseringen" av alle uttrykk. . . ) Burde vært norske utrykk som er utviklet over såpass lang tid med tradisjoner, synes jo en språknerd som meg, men at man bruker engelske uttrykk kommer jo ofte av at man ikke vet det egentlig norske ordet for dette, og lite annet . .) Tilbake til opprinnelig spørsmål. Hvor mye må jeg kjøpe, og hvor store enheter får man kjøpt? Og igjen til slutt hva betyr pitche i ølbryggerspråket (vet det betyr tonehøyde, eller gradering i vanlig engelsk form). Hilsen språknerd med planer om å brygge øl
 
Jeg har brukt timer etter timer på å lese på forumet her. Du burde starte med det så vil ting falle på plass etter hvert og spørsmålene bli løst etter hvert. Jeg startet med en bok
 
Takk for tipset :) Jeg skaffer meg gjerne en bok om ølbrygging. Lurer fortsatt på om et reagensrør med fersk gjær fra et eller annet sted skal "dumpes" rett i bryggen ? og holder dette feks til 30 liter øl?
 
En ting jeg har funnet ut at hvert svar skaper enda flere spørsmål . Ett tips er å bruke søkefunksjonen. Da går du fra svar til svar og slipper å vente på svar
 
Normalt vil det være allt for lite med ett rør til 30l. Man kan sette en starter og øke mengden på den måten.
Mengde gjær er avh av bl a gjærtype, alder, sukkermengde i vørteren og temperatur du gjærer på.
Mitt tips, hopp over fersk gjær de første gangene. Du får godt øl med tørrgjær også.
(Og har du tenkt å satse på dette uten for store startkostnader så les deg opp på biab og følg med på kjøp og salg på forumet)
 
Normalt vil det være allt for lite med ett rør til 30l. Man kan sette en starter og øke mengden på den måten.
Mengde gjær er avh av bl a gjærtype, alder, sukkermengde i vørteren og temperatur du gjærer på.
Mitt tips, hopp over fersk gjær de første gangene. Du får godt øl med tørrgjær også.
(Og har du tenkt å satse på dette uten for store startkostnader så les deg opp på biab og følg med på kjøp og salg på forumet)
Takk for svar :) Skal lese til den store gullmedaljen :) og ta det litt og litt i forhold til at jeg vil bruke tørrgjær med det første, for å komme inn i det. . og siden evt avansere :)
 
Velkommen til en hyggelig hobby. Som språknerd kommer du til å rive av deg håret over at orddeling dessverre har falt ut av hodet på de fleste. Her deles de fleste ord opp som om vi skulle skrive på engelsk.
Så til ditt siste spørsmål. Ikke et enkelt svar på dette. Bruk MrMalty. Finnes som app. Veldig kjekk å ha. Det finnes endel variabler på mengde gjær. Antall liter har du nevnt, men OG og produksjonsdato på flytende gjær betyr også mye. Alt dette kan du sette inn i MrMaltys app (eller kalkulator om du vil). De fleste av oss lager vanligvis en starter med flytende gjær.
Husk også at det finnes mye fin tørrgjær. Da slipper du starter, og de ekstra dagene det tar før bryggedagen. Litt enklere rett og slett. Funker fint til veldig mange øltyper. Billigere er det også.
 
Hei, og velkommen til både hobby og forum. Pitch brukes i mange sammenhenger, med forskjellige betydninger. I bryggesammenheng betyr det å helle i (tenk a pitcher of beer).

Jeg skal selv prøve flytende gjær og har bygget meg en magnetrører av gamle deler til pc (vifte, effektregulator, magneter, plastboks). Det er et veldig rimelig alternativ til ferdige løsninger. Bare et tips til når du skal prøve dette.

Jeg brukte tørrgjær i en NØ Tiger Tripel klone nå, og den endte opp alt for tynn og alkoholsterk. Fortsatt grei, men ikke som jeg håpet.

De tipsene jeg har fått deler jeg gjerne: Bruk gjerne Mr. Malty for å beregne mengde, og lag starter! Da vet du at gjæra er good to go.
 
Hiver meg på her. Jeg skal brygge en dry stout i dag, og har for første gang tenkt å bruke fersk gjær. Det står på pakken at den er nok til 20 liter. Jeg brygger 20 liter, eller kanskje helst litt i underkant av det. Jeg akter å hive gjæren rett oppi uten noe mer fiksfakserier. Kommer det til å gå helt galt?
Og, om jeg nå (neste gang) skulle lage en starter: Fungerer det uten magnetrører? Bare ta det i et glass og riste kraftig innimellom? Mener å ha sett det anbefalt også...?
Blir jo stående i ro en ni timers tid mens jeg er på jobb, da... Ser for meg at det ikke blir like god effekt som med magnetrører, men likevel bedre enn uten å gjøre noe?

Ellers, oss språknerder imellom: Jeg teller 19 betydninger av verbet "to pitch" i ordboka. Grunnbetydningen er nok noe i retning av "kaste" eller, "putte (en mindre mengde av noe) oppi (en større mengde av noe annet)", i vår sammenheng altså tilsette gjær i vørter. Nå folk sier "pitche gjær" må det vel antakelig være fordi de ikke kjenner det norske verbet "tilsette"...:p
 
Hiver meg på her. Jeg skal brygge en dry stout i dag, og har for første gang tenkt å bruke fersk gjær. Det står på pakken at den er nok til 20 liter. Jeg brygger 20 liter, eller kanskje helst litt i underkant av det. Jeg akter å hive gjæren rett oppi uten noe mer fiksfakserier. Kommer det til å gå helt galt?
Og, om jeg nå (neste gang) skulle lage en starter: Fungerer det uten magnetrører? Bare ta det i et glass og riste kraftig innimellom? Mener å ha sett det anbefalt også...?
Blir jo stående i ro en ni timers tid mens jeg er på jobb, da... Ser for meg at det ikke blir like god effekt som med magnetrører, men likevel bedre enn uten å gjøre noe?

Ellers, oss språknerder imellom: Jeg teller 19 betydninger av verbet "to pitch" i ordboka. Grunnbetydningen er nok noe i retning av "kaste" eller, "putte (en mindre mengde av noe) oppi (en større mengde av noe annet)", i vår sammenheng altså tilsette gjær i vørter. Nå folk sier "pitche gjær" må det vel antakelig være fordi de ikke kjenner det norske verbet "tilsette"...:p
Det kommer ikke til å gå helt galt, i alle fall om du holder deg innenfor stil med tanke på styrke innen underkategorien dry stout, og gjæren er fersk, men neste gang bør du lage starter. Holder helt fint med fremgangsmåten du skisserer. Du trenger bare noe mer startvørter enn om du hadde brukt magnetrører.

... og det bør være "tilsette" gjær, ja.
 
Jeg tror som Jørn; at det nok vil gå bra å bare 'adde' (sorry, kunne ikke 'help myself') gjæra rett fra hofta hvis den er relativt ung.

RDWHAHB!
 
Når det kommer til det språklige tror jeg noen har kommet frem til at man skal si "lobbe gjær" :p. Kanskje lettere å bare si tilsette da, så ikke nyberynnerene begynner å kaste gjæren i en høy bue oppi vørteren. Ellers kan jeg som en språknerd til en annen komme til unnsetning og si: en gjær - gjæren - gjærer - gjærene ;) Lykke til med bryggingen, det blir sikkert kjempegodt!
 
Hiver meg på her. Jeg skal brygge en dry stout i dag, og har for første gang tenkt å bruke fersk gjær. Det står på pakken at den er nok til 20 liter. Jeg brygger 20 liter, eller kanskje helst litt i underkant av det. Jeg akter å hive gjæren rett oppi uten noe mer fiksfakserier. Kommer det til å gå helt galt?
Det med at det er nok til 20 L skal du ta med en klype salt. Som noen nevnte over her varierer gjærmengden du trenger til et brygg ikke bare med antall liter vørter, men også blant annet med hvor høyt sukkerinnhold vørteren har, hvor gammel gjæren er, og om det er ale eller lager. Det er andre faktorer også, men disse er vel de viktigste. Bruker du gjærkalkulatoren på mrmalty.com blir det ganske riktig.
 
Det enkle svaret på alle spørsmål: John Palmer: "How to brew". (En eldre utgave ligger på nettet. Den inneholder en del informasjon som er foreldet. Men du kan jo starte der, likevel.)
 
Mange gode svar her, Takk for det :) For å si det sånn . . hva skjer hvis man putter oppi 3 rør med gjær på 20 liter ? Gjærer man bort alt sukkeret etter en stund hvis du lar det stå tilstreklig, eller er det sånn at det blir igjen gjær fordi det ikke har mer å "spise av" ? Gir dette i tilfelle dårlig resultat ? Er det sånn at vørter med mye sukker trenger mer gjær enn vørter med lys malt som kanskje ikke har så mye sukkerstoffer i seg ?
 
Du vil at gjæren skal sette sitt preg på ølet, det er en av grunnene til at vi har så mange gjærtyper. Bruker du for lite gjær så kan du risikere at gjæren blir 'stresset' og stopper opp eller setter for mye (u)smaker på ølet. Dersom du bruker for mye gjær kan du risikere det motsatte at den ikke setter så mye preg på ølet som den burde gjøre. Du kan også risikere dårligere gjær-helse, men det er kun noe man bryr seg om dersom man skal bruke gjæren flere ganger. For mye gjær vil ikke føre til at ølet gjærer ut for mye, men nok gjær kan hjelpe til at det ihvertfall gjærer så langt ut som du vil at det skal gjøre.

Sterkere vørter (mer malt) trenger mer gjær enn svakere vørter. Mange bruker og anbefaler denne kalkulatoren for å beregne gjærmengde: http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
 
Tilbake
Topp