Tråden for dumme spørsmål.

Jeg lurer litt her nå på det med gjær.
For jeg skal brygge et øl nå, en brown/porter ish sak:)
Og den gjæres vel normalt med en alegjær, men så har det seg sånn at jeg har en kald kjeller som blir for kald for en US-05 f.eks. Det jeg lurer på da, er om jeg kan gjære brygget på en lagergjær istendenfor?
Hvilke "problemer" kan jeg evt støtte på?
Må brygget gjæres eller lagres lengre før det ville blitt drikkeklart kontra å ha gjæret det med en alegjær.?

Mvh Craig
 
den vil nok ikkje vere typerikteg og smaksbildet vil nok ikkje verte det samme. Den vil verte tørrare, og lagergjær jobbar seinare en alegjær. Vert sikkert ei spennande øl likevel. Går ann å pakke gjæringskaret inn i ei dyne og sette det på ei isoporplate o.l for å få opp temperaturen i karet, no veit no ikkje eg kor kald kjellaren din er, men fungerar fint det for å få tempen opp nokon grader i karet :)
 
den vil nok ikkje vere typerikteg og smaksbildet vil nok ikkje verte det samme. Den vil verte tørrare, og lagergjær jobbar seinare en alegjær. Vert sikkert ei spennande øl likevel. Går ann å pakke gjæringskaret inn i ei dyne og sette det på ei isoporplate o.l for å få opp temperaturen i karet, no veit no ikkje eg kor kald kjellaren din er, men fungerar fint det for å få tempen opp nokon grader i karet :)


Tusen takk for så raskt svar og gode ideer
Noe usikker på hva temperaturen ligger på i kjelleren nå, bør finne ut av det først. Men den har vært nede på rundt 11-12grader midt på dagen.
 
Kliner til med enda et "dumt" spørsmål jeg
Men fruen klager noe av dunsten som kommer ved gjæring, spesielt de første dagene under stormgjæringen.

Kan denne dunsten gjøres "mindre"? Om jeg lager en blow off istendenfor å bare bruke gjærlås, kan jeg minske dunsten da? :)
 
Tiden leger alle sår:). (Går ut fra at det er merkbar duft av pølen det er snakk om, som om Gamle-Erik nettopp hadde vært innom en tur.) Det går over, men jeg tror ikke det er noe du kan gjøre. Du får forholde deg til det slik bergenserne forholder seg til regnvær. (De lar det regne.)
 
Sist redigert:
Kliner til med enda et "dumt" spørsmål jeg
Men fruen klager noe av dunsten som kommer ved gjæring, spesielt de første dagene under stormgjæringen.

Kan denne dunsten gjøres "mindre"? Om jeg lager en blow off istendenfor å bare bruke gjærlås, kan jeg minske dunsten da? :)
Slange fra gjærlåsen og ut en ventil feks. Funker jo..
 
kan også lage en blowoff hvor overskuddsgassen sendes ut gjennom en ventil...
Rubber%20Carboy%20Blow%20Off%20Hood.jpg

http://www.longneckbrewhouse.com/wp...log/originals/Rubber Carboy Blow Off Hood.jpg
 
Sist redigert:
For all del. Husfreden må bevares. Men den beste løsningen er å brygge så godt øl at den bedre halvdel gir deg frie tøyler og stiller seg opp på sidelinja og heier deg fram:). Du kan jo også peke på at familieøkonomien har godt av dette.

Dette funker selvfølgelig bare hvis du ikke har vært så dum at du har alliert deg med en vinelsker eller et avholdsmenneske. Da må du nok ty til slike gufne, sanitære knep, og ellers krype som best du kan:).
 
Tilbake
Topp