2 kg co2, hvor mange brygg?

Ekornbakke

Norbrygg-medlem
Ca hvor mange 19-liters fat kan man regne med å karbonere samt servere med en 2 kilos flaske co2? Tror jeg har hørt noen ca-tall en gang, men husker ikke helt. Jeg må tydeligvis ha en liten lekkasje eller noe her hjemme, for det ser nå ut til å være tomt i flaska lenge før beregnet.. Eller kanskje jeg bare sløser altfor mye i forbindelse med vasking av fat og linjer?!
 
Det varierer litt. Hos meg er det vel ca. 6 fat. Jeg fyller litt co2 i tomme fat før jeg fyller øl i dem så det går litt der også.
For å finne lekkasje brukes en zalo blanding i sprayflaske på alle kuplinger og skjøter. Bobler det ikke er det tett
 
Du har tusen liter CO2. Ølet du fyller har ca 0.8 i co2 metning. Det tar ca 30 liter å toppe denne til 2.5 enheter. Så trenger du ca 35 liter for å drive ølet ut pluss ca 5 liter til å flushe etter tapping så ca 70 liter pr tank holder hvis du ikke forhåndsfyller (jeg gjør ikke dette) Så ca 12-13 fat burde gå greit. 6 fat høres lite ut. Jeg tror nok jeg får 11-12 fat ut av en to kg flaske. Det er ikke alltid man får to kg når man fyller.

mvh
Bård
 
Jeg bruker en pumpekanne med slange der jeg har montert en slik og så pumper jeg vaskemiddel/starsan i linjene og sparer co2. skal lage meg en slange s¨å jeg kan bruke pumpekanna til fatvask og. sparer litt co2 på det. Men til vanlig føler jeg at det går reelt ca 200gr co2 pr fat med carbonering og tapping. sån ca...
 
Du har tusen liter CO2. Ølet du fyller har ca 0.8 i co2 metning. Det tar ca 30 liter å toppe denne til 2.5 enheter. Så trenger du ca 35 liter for å drive ølet ut pluss ca 5 liter til å flushe etter tapping så ca 70 liter pr tank holder hvis du ikke forhåndsfyller (jeg gjør ikke dette) Så ca 12-13 fat burde gå greit. 6 fat høres lite ut. Jeg tror nok jeg får 11-12 fat ut av en to kg flaske. Det er ikke alltid man får to kg når man fyller.

mvh
Bård
Godt mulig jeg har mer enn 6 fat. Ikke godt å huske når jeg fylte sist. Jeg bruker også co2 til vask av tappelinjene. Så det går jo litt co2. Men jeg har ikke lang vei til fyllestasjon
 
Jeg har en 5kg som jeg fylte hos Ernst Nilsen i Oslo. De har en stor gammel analog vekt som de setter flaska på. Han prøvde så godt han kunne å trykke 6kg inn på flaska, men den stoppa på 5.6kg. Han fikk tilogmed sjefen til å komme og se på det, men så sa han at de bare klarte å fylle 5.6kg.
Kan ikke si at jeg føler meg lurt, men heller litt forundret over at de prøvde å få 6kg på en 5kg flaske ;-)
 
Jeg fyller også på Ernst Nilsen, veldig fornøyd der. Kan følge med på den gamle store vekta ja!

Jeg synes forsåvidt 6 brygg høres lite ut på en slik flaske, er ganske sikker på at jeg brukte den til en del fler da jeg kjøpte dette første gang, hvertfall 10. Og da hadde jeg håpa på mer. Det stemmer jo bra med Bård sin utregning. Denne gangen er det plutselig tomt enda før de omtalte 6 brygg, så det er nok en feil et sted i linjene her.
 
Tilbake
Topp