Duvel/golden ale og modning

Finn Berger

Moderator
Jeg har en "Duvel" stående på dunk på 17.dagen nå, på WLP500. Den har gått fra 1.068 til 1.006 (= ABV 8%). Ser ut som gul melk, lukter litt svovel, og smaker ganske røft - men jeg kan ane noe godt som en mulighet i bakgrunnen. Hvis dere har erfaringer med dette ølet eller denne gjæren (vet det ikke er den "riktige" til dette ølet; det er Chimay-gjæren): Hvordan smakte deres på dette stadiet? Hvor lenge, og hvordan, bør det modnes/lagres? (Jeg regner med at det bør få være i fred til langt ut på vårparten - minst.)

Jeg har latt det stå på 27 grader de siste dagene. Tror ikke det går lavere; det er ingen tegn til aktivitet. Jeg tenker å la det stå i romstemperatur en stund til. Bør jeg stikke om nå? Når skal jeg flaske?

Dette ølet er litt utenfor allfarvei for meg, så jeg håper på svar fra noen som kan denne øltypen.
 
Sist redigert:
Har brygga duvel klone to ganger nå, synes selv at den definitivt blir bedre med litt lagring. Første gang hadde jeg problem med litt fusel, som forsvant etter noen måneder, ølen gikk da fra drikkbar til bra etter min smak. Har prøvd WLP570 (duvelgjæren) og Wyeast belgian ardenne, foretrekker helt klart 570...
 
Takk:).

Jeg lurer alvorlig på hvorfor jeg kjøpte den gjæren. Jeg er ikke spesielt glad i Chimay, heller. Neste gang blir det 570.
 
Du blir iallfall godt kjent med hvilke smaker gjæren produserer i et såpass lett baseøl! Etter noen uker på flaske er det stor forskjell. 570 smaker, ja... duvel! Belgian ardenne har mye bærestere og er litt sukkertøyaktig, veldig spennende, men ikke helt passende med baseølen etter min mening. Skriv gjerne litt om hvordan du opplever wlp500!
 
Jeg stakk om for et par dager siden. Smaken har faktisk runda seg en del allerede, og jeg begynner å bli optimist. Merker ikke noe fusel, faktisk. (Drakk en rød Chimay forleden med et helt klart fuselpreg!). Jeg skal prøve å holde denne tråden oppdatert. Men jeg har tenkt å la ølet lagres skikkelig uten å røre det, slik at jeg ikke har drukket opp halvparten når det endelig er "ferdig".
 
Tilbake
Topp