Eplecider

KB

 
Hei

Er det noen som har oppskrifter på cider med juice kjøpt fra butikken de vil dele?

Litt om fremgangsmåte osv? har aldri brygget dette, kjekt å se hva andre gjør.
 
Har min første batch med cider stående til gjæring nå, så om noen måneder (5-6 iflg. ryktene) kan jeg dele litt erfaringer. Gjorde det med vilje så enkelt som mulig, 10 liter first price og US-05 slurry. Tilsatte oksygen og gjærnæring ved pitch og litt mer næring et døgn inn i "storm" (er ikke akkurat hurricane katrina). Har tenkt å la den gjære i 3-4 uker, så flaske og lagre i noen måneder før første smak. Estimert ABV blir vel mellom 5 og 6 (har ikke tilsatt noe sukker, OG på juicen var ~43), og har heller ikke planer om å tilføre sødme, vil se hvordan den blir tørr og naturell. Hvis ryktene stemmer tar det lang tid før den "setter seg", så tålmodighet er visst en dyd her... worst case blir det surt, infisert, eller av annen årsak udrikkelig og så tapte jeg en hundrings i råvarer, men artig å prøve! Blir det godt er det verdens enkleste måte å lage et alternativ til øl, noe sikkert fruen og andre ikke-øl-drikkende gjester ev. kan sette pris på :)
 
Har min første batch med cider stående til gjæring nå, så om noen måneder (5-6 iflg. ryktene) kan jeg dele litt erfaringer. Gjorde det med vilje så enkelt som mulig, 10 liter first price og US-05 slurry. Tilsatte oksygen og gjærnæring ved pitch og litt mer næring et døgn inn i "storm" (er ikke akkurat hurricane katrina). Har tenkt å la den gjære i 3-4 uker, så flaske og lagre i noen måneder før første smak. Estimert ABV blir vel mellom 5 og 6 (har ikke tilsatt noe sukker, OG på juicen var ~43), og har heller ikke planer om å tilføre sødme, vil se hvordan den blir tørr og naturell. Hvis ryktene stemmer tar det lang tid før den "setter seg", så tålmodighet er visst en dyd her... worst case blir det surt, infisert, eller av annen årsak udrikkelig og så tapte jeg en hundrings i råvarer, men artig å prøve! Blir det godt er det verdens enkleste måte å lage et alternativ til øl, noe sikkert fruen og andre ikke-øl-drikkende gjester ev. kan sette pris på :)



Høres jo bra ut det, men er det vanlig att den skal stå så lenge? Ett par måneder er jo litt..
 
Vel, som sagt er det mitt første forsøk på cider, så "vanlig" kan jeg ikke si noe om, men jeg har lest ganske mange innlegg fra folk som sier at cider må stå veldig mye lenger enn (det meste av) øl før den er der den skal være. Spesielt ett innlegg jeg leste en tid tilbake (på dette forumet) hvor en kar skrev at han syns den smakte fy og fysj etter at den var ferdig, og så fant igjen noen flasker et halvt år etterpå og da var det plutselig gull og grønne skoger, så formaningen hans var at folk ikke måtte helle ut cideren fordi den smakte fysj den første tiden. Bet meg merke i det, og ettersom dette bare er et prosjekt for moro skyld så har jeg ikke tenkt å dømme konseptet nord og ned uten å ha gitt det "nok" tid i hvert fall.
 
Har lagd 2 batcher med hard cider. brukt xtra juice og 50gram sukker pr liter.(ca 9%) Jeg brukte brunt sukker begge gangene men siste gangen erstattet jeg 500gram av det brune sukkeret med billigste honningen. syntes ettersmaken ble noe rundere og bedre. så jeg tenker å ha enda mer honning nestegang. Begge mine batcher har blitt utrolig tørre, den ene gjæret med vasket 001 og den andre med en 1 pk cider gjær, husker ikke typen. Halvparten av den siste batchen(12,5liter) brukte jeg 9 dl lærum eple og pære saft uten tilsetningsstoffer i tillegg til litt sukker som priming før flasking. Denne ble det mye restsødme i og falt veldig i smak hos damene :) Jeg for min del er nok mer glad i den tørre.
 
Har lagd 2 batcher med hard cider. brukt xtra juice og 50gram sukker pr liter.(ca 9%) Jeg brukte brunt sukker begge gangene men siste gangen erstattet jeg 500gram av det brune sukkeret med billigste honningen. syntes ettersmaken ble noe rundere og bedre. så jeg tenker å ha enda mer honning nestegang. Begge mine batcher har blitt utrolig tørre, den ene gjæret med vasket 001 og den andre med en 1 pk cider gjær, husker ikke typen. Halvparten av den siste batchen(12,5liter) brukte jeg 9 dl lærum eple og pære saft uten tilsetningsstoffer i tillegg til litt sukker som priming før flasking. Denne ble det mye restsødme i og falt veldig i smak hos damene :) Jeg for min del er nok mer glad i den tørre.




Høres bra ut de der, det skal ihvertfall testes. Så du karbonerte med råsaft ? Hvordan regnet du ut hvor mye du trenger for de skal tilsvare ca.6-7 g sukker per liter?
 
Høres bra ut de der, det skal ihvertfall testes. Så du karbonerte med råsaft ? Hvordan regnet du ut hvor mye du trenger for de skal tilsvare ca.6-7 g sukker per liter?
Hvis det er Lerums eple og pære du tenker på så er den uten tilsatt sukker, brukes av mange for å tilføre litt sødme uten at gjæren får mer arbeid.
 
Ja, den uten tilsatt sukker. Jeg regnet det enkelt å greit utifra sukkerinnhold i råsaften. tok 9 gram sukker pr liter minus det råsaften hadde av sukker, så da hadde jeg hvor mange gram sukker jeg trengte i tillegg. Jeg har karbonert mine med 9 gram sukker pr liter, syntes dette passer bra da jeg liker litt futt i cideren. Den trenger også endel mer priming sukker også, pga FG er under 1000.
 
Eg har ein del erfaring med eplecider der cideren blir alt for tørr etter ferdig gjæring. Eg har nokre flaskar på lagring frå august, og lurar på om det blir betre smak av berre å la dei stå ein god stund til? Dette har eg høyrd skal gje meir smak på eplevin, men eg er usikker på om det vil ha nokon effekt på lågare alkoholinnhald..? Nokre tips?
 
Har laget et par batcher med eplecider.

Første batch: helte ganske enkelt eplejuice rett fra pakken i gjæringsdunken, pitchet med Mangrove Jack’s M02 (Cider). OG på eplejuicen var 1.045. FG ble 1.000. Har fortsatt noen flasker stående på langtidslagring, men flere ble smakt tidlig, og de smakte ganske som eplevin. Min mor likte den veldig godt, spesielt at den var så tørr. De har stått et halvt år på flaske rundt juletider, så da skal det også prøvesmakes.

Andre batch: helte eplejuice rett fra pakken på gjærkaken til en ganske mørk IPA. Notatene er mangelfulle, men det ble brukt enten S-04 eller US-05 på IPA-en. Denne ble tørrhumlet med Cascade. FG på 1.004. Den ble veldig god, og trengte ikke like lang lagring. Denne er nok mer i gaten graff (epleøl).

Tredje batch: Står til gjæring nå. Her har jeg prøvd en helt ny vri; blandet inn lys DME i eplejuicen, ca 25g/L. Fikk OG på 1.051. Gjæres med belgisk ale-gjær, Safbrew T-58. Planen er å tørrhumle denne også, sannsynligvis med Cascade (vurderer også Simcoe). Det sies at ved å blande litt malt inn i cideren, vil den modnes kjappere. Spent på hvilke smaker T-58 vil frambringe i denne.

PS! Koker aldri når det kommer til eplejuice/cider.
 
Firstprice-cideren er fullt ut drikkande etter kun få veker. Viktigaste er at den får gjære på låge temperaturar ift gjærtypen.
 
Fikk nettopp et korneliusfat 19l med ferskpresset eplejuice fra hardanger. Trenger noe diffusjonstett så da er det vel glassballong som gjelder da eller?
 
Amatøren:
Det du seier om cider er at det er lurt å gjære det på låg temperatur? Bruker du då ikkje ein Ale-gjær? Er det lurt å bruke cider-gjær, eller har det lite å seie?

RETBergen:
Dersom du skal bruke noko diffusjonstett så er nok glassballong det beste valget.
 
Ok så må innrømme at jeg ikke er så glad i tørr cider. Juicen min er ca 1045. Lurter på å lage et passe søtt produkt av dette. men med 5 til 6%. Trenger da en del sukker i tillegg, og en avsluttet gjæring tidlig. Om jeg flasker og pasteuriserer flaskene når jeg er fornøyd med søthet?
 
Eg har ikkje tenkt på teknikken ved å pasteurisere brygget. Det eg ville gjort er å putte eit ikkje-fermenterbart sukker som kan behalde restsødmen. Men her har jo du komt med ein mykje betre teknikk for å behalde restsødmen RETBergen! Kor mange gradar cº anbefalar du å pasteurisere på?
 
Vil ikkje det gjere at det blir ein annan smak? Eg har høyrd det ikkje er lurt å koke eplejuicen før den skal gjære, lurer på om det er det samme når den er ferdig.
 
Tilbake
Topp