London Pride - Får ikke til fargen

Det er ikke så enkelt og greit..

Hvis du har prøvd å brygge oppskriften slik den står i BYO-linken så blir fargen feil. Da får du en medium lys ale. London pride må justeres med noe mørk malt i tillegg.
 
Fuller's oppskrift på GP involverer å tappe first og second runnings i to ulike kjeler, koke hver for seg med ulik humleprofil, tappe på to gjæringskar, tilsette gjær og gjære ferdig før du blander en viss andel fra begge for å oppnå den profilen du skal ha. Det er neppe denne oppskriften du vil ha, for du vil sannsynligvis aldri komme i nærheten av originalen. Og så vidt jeg vet finnes den heller ikke på nettet. Prøv heller den fra Jims beerkit.
 
Skjønner ikke problemet:
''It’s the same grist for each of those beers,” said Keeling. “Very simple. 95% British pale ale malt with 5% crystal malt (with a color of 75 °L). We mash it for 60 minutes between 64–65 °C (147–149 °F) and recirculate the runnings until clear. We begin sparging with 76 °C (169 °F) water and then start to collect the runnings. The first runnings all go into the first copper, which is completely filled as the sparging continues. This will be higher gravity..... Then each copper has a one-hour boil with the first copper using a much higher percentage of bittering hops than the second, lower-gravity, copper. We use Target as our bittering hops. Then we pitch yeast for both coppers at 17 °C (63 °F) before raising the temperature up to 20 °C (68 °F) for the main fermentation. Then it is lowered again.
Keeling and his crew blend back the two collections of runnings in various percentages to come up with their four different beers. Golden Pride, an 8.5% ABV barleywine, will have the highest percentage of the first, high-gravity, copper. ....''

Må da være mulig å klone denne?
 
Nå gikk det kanskje opp et lys for meg. De har forskjellige runnings... jeg har jo skylt med den oppskriften som er oppgitt..

Kanskje fargen blir nærmere med No sparge?
 
''First runnings'' er vel vørteren du tapper ut før du begynner å skylle.....;)
Med en BB30 forventer jeg 8-9 liter.
Tykkelsen på mesken vil selvsagt ha noe å si, men allikevel tror jeg at jeg vil være i nærheten med en normal mesk i BB30.
(Uten skylling.....)
 
Hva mener man om denne fargen i forhold til originalen?

005_zps34a8a800.jpg
 
Tilbake
Topp