Eplecider

Holder på med et ikke så alt for vitenskaplig eksperiment.
Har satt 4 batcher med cider nå i sept-okt..

#1 kaldpresset kjøpejuice, to typer for å ev. få litt mer dybde i den
OG 1.050, WLP 755
Tilsatt: 4gr/l. brunt sukker
20 grader i 2 uker.
Tilsatt 1gr/l Desacid
16 grader i 1 uke, omstikk
12-16 grader 3-7 måneder.

#2-Dry cider
Helt fersk kaldpresset juice rett fra pressa.
OG 1.052, Wyeast 4021
Tilsatt: 1 pose Pectolase, cold crash 24 timer, omstikking.
20 grader i ca. 2 uker. omstikk, 12-16 grader i 6-7 måneder

#3-Sweet cider
Samme juice som #2.
OG 1.052, WLP 720
Tilsatt: 1 pose Pectolase, cold crash 24 timer, omstikking.
20 grader i ca. 2 uker. omstikk, 12-16 grader i 6-7 måneder

#4-Spontan
Samme juice som over, men denne skal jeg prøve å få spontangjæring på.
Ingen tilsettninger.
12-16 grader til det ev. blir ferdig/smaker godt.

God cider sies tar tid.... var en som fortalte at den på en måte følger epletres syklus. Så når epletrene står i blomst er cidern på sitt beste.
Hvis du bruker kaldtpresset eplejuice som oftes vil inneholde en del fruktkjøtt (grumsete) så skal den ikke kokes. Dette gir en form for gele/haze og du får ikke cidern klar.
All form for varmebehandling vil jeg tro påvirker smaken (i negativ forstand).
Det er også ganske vanlig at man blander ulike cider typer for å få en viss sødme og ikke minst et mer rafinert preg over cidern, helst da med ulike eplesorter.
En annen måte er å søte opp cidern rett i glasset når den serveres. Lage et søtt epleekstrakt og ha på lur i kjøleskapet.
Kan gjøres med at man fryser eplejuice i en egnet flaske, snur den på hodet i en beholder og tar vare på den saften som rinner ut først, når den begynner å smelte, søtt kliss med masse smak.

Så nå er det bare å smøre seg med tålmodighet, ta en øl eller to og vente.....
 
hmmm, er forvirret.

Tror jeg satser på din
#3-Sweet cider
Samme juice som #2.
OG 1.052, WLP 720
Tilsatt: 1 pose Pectolase, cold crash 24 timer, omstikking.
20 grader i ca. 2 uker. omstikk, 12-16 grader i 6-7 måneder

Kan jeg bruke vanlig gjæringskar for de første 2 ukene, og korneliusfat etter omstikk?
 
hmmm, er forvirret.

Tror jeg satser på din
#3-Sweet cider
Samme juice som #2.
OG 1.052, WLP 720
Tilsatt: 1 pose Pectolase, cold crash 24 timer, omstikking.
20 grader i ca. 2 uker. omstikk, 12-16 grader i 6-7 måneder

Kan jeg bruke vanlig gjæringskar for de første 2 ukene, og korneliusfat etter omstikk?

Jeg gjærer i 6 gal. PET flasker uten kran.
Tror det muligens er litt viktig at juicen har så liten kontaktyte som mulig med luft/O2.
Den ene satsen har kontaktyte som er lik omkretsen på flaska og den har antatt en mørkere farge, sånn omtrent som et halvspist eple ser ut etter en stund. Mens den som er fylt nesten opp i halsen er lysere.
Vet ikke om det beror på dette eller om det er gjæren som har noe å si. Den mørke har roet seg betraktlig i gjæring vs. den lyse som det fortsatt er god bevegelse i.
Jeg hade ikke tenkt å tappe de på fat, muligens jeg prøver om det er noe ledig fat da.
Min tanke var å la de stå i plastflasker i en mørk krok i kjelleren, med tett lokk når SG er stabil.
Muligens tappe over noe på 5 l flasker å ev. tilsette noen form for Brett.
Må ta en smakstest ved omstikk, å se hvor veien går videre.
 
litt av spørsmålet er om jeg må ut med en halv bryggelapp for en sånn flaske jeg kanskje ikke bruker siden. Ideen er å gjære ferdig i gjæringskar, for dereter å "lagre" på kornelius, som i seg selv bør være en flott diffusjonstett tank, men om cider skal fortsette å gjære litt i et halvt år går det kanskje ikke?
 
Jeg ville ikke tro det er noe poeng i å la sider ligge lenge på fat fremfor på flaske. Det er jo veldig enkle sukkerarter her.
Selv Brett gjør jo ferdig sidere på nesten ingen tid.
Hva skulle være poenget med lagre den bulk?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Cideren gjærer nok ikke videre i flere måneder, som @Per Buer sier.
Bare fyll det på fat, kan ikke se noe problem med det.
Kan godt være at det er en kvalitetsmessig bedre egnet oppbevaring in på PET flaske, men da flyr litt for mange ''bryggelapper'' for meg.

Bulk lagringen er for å få en helt klar sider, før jeg tapper på endelig beholder. Samt at jeg mener at den har godt av å stå å go gjøre seg.
Med PET flasker kan jeg enkelt følge med på utvikklingen, farge og bunnfelling.
Jeg er ute etter en godt karbonisert cider og der syns jeg at jeg mister kontrollen om jeg fyller på flaske for tidig og det vil bli alt for mye grums i hver flaske.
 
Har laget et par batcher med eplecider.

Første batch: helte ganske enkelt eplejuice rett fra pakken i gjæringsdunken, pitchet med Mangrove Jack’s M02 (Cider). OG på eplejuicen var 1.045. FG ble 1.000. Har fortsatt noen flasker stående på langtidslagring, men flere ble smakt tidlig, og de smakte ganske som eplevin. Min mor likte den veldig godt, spesielt at den var så tørr. De har stått et halvt år på flaske rundt juletider, så da skal det også prøvesmakes.

Andre batch: helte eplejuice rett fra pakken på gjærkaken til en ganske mørk IPA. Notatene er mangelfulle, men det ble brukt enten S-04 eller US-05 på IPA-en. Denne ble tørrhumlet med Cascade. FG på 1.004. Den ble veldig god, og trengte ikke like lang lagring. Denne er nok mer i gaten graff (epleøl).

Tredje batch: Står til gjæring nå. Her har jeg prøvd en helt ny vri; blandet inn lys DME i eplejuicen, ca 25g/L. Fikk OG på 1.051. Gjæres med belgisk ale-gjær, Safbrew T-58. Planen er å tørrhumle denne også, sannsynligvis med Cascade (vurderer også Simcoe). Det sies at ved å blande litt malt inn i cideren, vil den modnes kjappere. Spent på hvilke smaker T-58 vil frambringe i denne.

PS! Koker aldri når det kommer til eplejuice/cider.


Tar opp en gammel tråd her; Lurte på dette med T-58 og hvordan resultatet ble. T-58 er favorittgjæren min til nå og er spent på hvordan den fungerer i ciderproduksjon... :)
 
Trenger man å koke allerede pasturisert juice? BrewingTV har en hel episode om hard cider på tubesiden sin.
 
Sist redigert:
T-58 fungerte veldig bra til eplecider, IMO. Den gikk fra 1.051 til 1.006, og fikk et tydelig «belgisk» preg. Jeg fikk gode tilbakemeldinger på denne.

Man trenger ikke koke allerede pasteurisert juice. Har aldri gjort det de gangene jeg har laget cider. Tror jeg leste her på forumet et sted at det kan/vil gi uønskede smaker.
 
Noen som har prøvd å lage eple cider av saft fra egen pressede epler? Tenker å varme opp til ca 65-70 grader for konservering, kjøle ned og tilsette gjær. Har dere det på flasker med sukker for karbonering eller er det noen annen fremgangsmåte etter gjæringa? Har et par epletrær i hagen som normalt gir store saftige epler og bruker å presse mellom 60-90 liter saft av det.

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
 
T-58 fungerte veldig bra til eplecider, IMO. Den gikk fra 1.051 til 1.006, og fikk et tydelig «belgisk» preg. Jeg fikk gode tilbakemeldinger på denne.

Jeg har ikke kokt noe av sideren jeg har laget. Ei heller den laget av ferskpresset eplesaft. Ingen usmaker som jeg kan spore. Selv om jeg har gjæret med forskjellig brettamyces-gjær så blir resultatet rimelig clean.

En solid pitch med gjær vil gjære ut eplesaft på veldig kort tid. Da blir det en alkoholdig ørken tilbake og veldig lite vil kunne greie å blomstre opp. Du skal ha tøffe basselusker for å føkke opp eplesider vil jeg tro.
 
Noen som har prøvd å lage eple cider av saft fra egen pressede epler? Tenker å varme opp til ca 65-70 grader for konservering, kjøle ned og tilsette gjær. Har dere det på flasker med sukker for karbonering eller er det noen annen fremgangsmåte etter gjæringa? Har et par epletrær i hagen som normalt gir store saftige epler og bruker å presse mellom 60-90 liter saft av det.

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Jeg lager cider fra egne epler. Foreløbig på eksperimentstadiet, har holdt på 2 år.
Erfaringer så langt:
-Saften trenger ikke kokes/pasteuriseres. Faktisk blir cideren veldig god om man gjærer på rett måte med kun villgjær, men jeg er likevel interessert i å prøve ulike kjøpegjær i tillegg for moro skyld.
-Cideren BLIR klar selv om saften er veldig uklar/grumsete/full av fruktkjøtt. Man må bare stikke om et par ganger.
-Cideren blir absolutt best om den blir gjæret kjølig over lang tid. La gjæringen komme i gang i vanlig romtemperatur, når det er fart i den etter en dag eller to settes den kjølig (kjellertemperatur, 12-16 grader)
-Ikke mist motet om den smaker vondt ved omstikking eller flasking. Etter noen måneder på flaske endrer smaken seg! Jeg smakte nettopp på cider som ble satt i oktober og flasket i mars. Begynte å bli riktig så god, men har tenkt å la den få enda er par måneder så får vi se.
-Viktig å stikke om et par ganger for å unngå usmak fra bunngrumset. Kommer til å være mer nøye med dette ved årets produksjon.
-Har tenkt å prøve tilsette litt konsentrert eplejuice ved flasking neste gang, for å få mer eplesmak. Mye av eplesmaken forsvinner ved gjæring. Tror dette også kommer litt an på hvilken gjær som blir brukt (i tillegg til villgjær) så vil eksperimentere mer med det.

-Hvis man vil ha en søt, eplesmakende cider med lite alkohol, er framgangsmåten veldig enkel:
Sett saften til gjæring i romtemperatur i 2-3 dager. (uten noen tilsetning - forutsatt at saften er nypresset og upasteurisert inneholder den plenty villgjær)
Deretter hell på flaske og sett i kjøleskap. Etter 2-3 uker er den ferdig og VELDIG sprudlende og god.
 
Noen som har prøvd å lage eple cider av saft fra egen pressede epler? Tenker å varme opp til ca 65-70 grader for konservering, kjøle ned og tilsette gjær. Har dere det på flasker med sukker for karbonering eller er det noen annen fremgangsmåte etter gjæringa? Har et par epletrær i hagen som normalt gir store saftige epler og bruker å presse mellom 60-90 liter saft av det.

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Glemte svare på det med karbonering. Jeg tilsatte 2,5 ts sukker til hver 0,75 liters flaske da jeg flasket. Var nok litt i overkant, den ble eksplosivt sprudlende. Som sagt, eksperimentstadiet ;)
 
Jeg har brukt sukkerbiter. En sukkerbit per 0,25l. Tilsvarer 8g/l. Ikke helt champagne - men funker for meg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
T-58 fungerte veldig bra til eplecider, IMO. Den gikk fra 1.051 til 1.006, og fikk et tydelig «belgisk» preg. Jeg fikk gode tilbakemeldinger på denne.

Man trenger ikke koke allerede pasteurisert juice. Har aldri gjort det de gangene jeg har laget cider. Tror jeg leste her på forumet et sted at det kan/vil gi uønskede smaker.
Hva er "belgisk preg" på en cider?
 
Jeg lager cider fra egne epler. Foreløbig på eksperimentstadiet, har holdt på 2 år.
Erfaringer så langt:
-Saften trenger ikke kokes/pasteuriseres. Faktisk blir cideren veldig god om man gjærer på rett måte med kun villgjær, men jeg er likevel interessert i å prøve ulike kjøpegjær i tillegg for moro skyld.
-Cideren BLIR klar selv om saften er veldig uklar/grumsete/full av fruktkjøtt. Man må bare stikke om et par ganger.
-Cideren blir absolutt best om den blir gjæret kjølig over lang tid. La gjæringen komme i gang i vanlig romtemperatur, når det er fart i den etter en dag eller to settes den kjølig (kjellertemperatur, 12-16 grader)
-Ikke mist motet om den smaker vondt ved omstikking eller flasking. Etter noen måneder på flaske endrer smaken seg! Jeg smakte nettopp på cider som ble satt i oktober og flasket i mars. Begynte å bli riktig så god, men har tenkt å la den få enda er par måneder så får vi se.
-Viktig å stikke om et par ganger for å unngå usmak fra bunngrumset. Kommer til å være mer nøye med dette ved årets produksjon.
-Har tenkt å prøve tilsette litt konsentrert eplejuice ved flasking neste gang, for å få mer eplesmak. Mye av eplesmaken forsvinner ved gjæring. Tror dette også kommer litt an på hvilken gjær som blir brukt (i tillegg til villgjær) så vil eksperimentere mer med det.

-Hvis man vil ha en søt, eplesmakende cider med lite alkohol, er framgangsmåten veldig enkel:
Sett saften til gjæring i romtemperatur i 2-3 dager. (uten noen tilsetning - forutsatt at saften er nypresset og upasteurisert inneholder den plenty villgjær)
Deretter hell på flaske og sett i kjøleskap. Etter 2-3 uker er den ferdig og VELDIG sprudlende og god.

Vi har satt en batch med hjemmepressa eplesaft til gjæring, er ganske mye bunnfall, ca 5l. Hvor mange dager bør det gå før jeg stikker om første gang? Å hvor mange ganger bør man stikke om før man flasker?
 
Tilbake
Topp