Snu på flisa - varmt væske i spiralen, kald væske rundt

En brainfart: med kjøleren oppi vørteren, så tar det jo litt tid å kjøle ned fordi noen titalls liter væske dels fordi det har så stor varmekapasitet... Så hva om jeg kjører vørteren gjennom spiralen og slenger den oppi ei bøtte med isvann istedenfor? Og så kjører jeg det bare rett oppi gjæringskaret!
 
Da må du bytte ut dette isvannet utrolig ofte. Gjør du det vanlig har du uendelig mengde kaldtvann fra krana.

Menge vørter du skal kjøle ned er lik, men det spørs på det praktiske..
 
Nettopp kjøpt hus på landet og betaler ikke en døyt for vannet (bortsett fra faste kommunale avgifter da), og så har jeg jo fulle rettigheter til bekken som renner gjennom hagen :)

Jeg driver sånn halvveis og bygger et mini-HERMS ala dette. Fordi jeg brygger så små mengder (10-15l) har jeg en ganske liten kveil. Har egentlig aldri hatt noen problemer som jeg kan si skyldes for sakte nedkjøling. Sånn sett er det helt overflødig og bare pellementmakeri å skulle forandre på noe, men jeg har kanskje litt lyst å mekke på noe snart... Men det kan hende at jeg skal kokkelure litt på en liten DIY motstrømskjøler ja.
 
Hva med å gjøre følgende:
Spiralkjøler oppi kjelen.
Tappe vørter ut i en motstrømskjøler og tilbake i kjelen for whirlpool.
Vil nedkjølingen gå enda raskere, eller er det bare bedre å kjøre spiralkjøler å ta seg en øl mens man venter?
 
Vørteren som kommer ut av motstrømskjøleren er vel strengt tatt ferdig nedkjølt?
 
Dagens fysikkleksjon:
-kjøle 1 kg vann fra 100 grader til 20 grader avgir ca 4.2kJ/kgC x 80 grader = 336 kJ/kg.
-å smelte 1 kg is krever ca 334 kJ.

Jeg har ikke tatt med at isen er ofte er kaldere enn 0 grader og kan ende opp som vann ved 20 grader.

Så litt forenklet kan man si at det kreves ca 1 kg is per kg vørter som skal kjøles fra 100 til 20 grader.
 
Jeg vet ikke heeelt hvordan jeg skal oversette den informasjonen til noe jeg kan gjøre nytte av, men jeg begynner å lure litt på om jeg skal slutte å prøve å finne opp kruttet på nytt :p Det er vel strengt talt en motstrømskjøler jeg er i ferd med å finne opp da. Tenkte bare jeg kanskje kunne slippe unna med noe som er litt mindre dillete å lage... Velvel. Takk for svar i allefall!
 
Tja...
Man kan jo få noe nytte utav det. Man kan jo si at du trenger 10-15 kg is for å kjøle ned dine 10-15 liter store batcher fra kok til 20 grader. Det er vel litt nyttig å vite, spesielt om man skal fryse ned all den isen på forhånd hjemme.
 
Om folk bruker is er det ofte for å komme ned fra springvanntemperatur til pitchetemperatur for div pils, eller ved vannmangel. Problemet er lite utbredt i Norge.
 
Det er greit med både is pg vann og det der, men med en kjølespiral på 5 meter så er det jeg er mest usikker på, hvor stor gjennomstrømning jeg skal ha i spiralen. Mel det er jo et veldig lett eksperiment! Det er jo bare å kjøre gjennom kokende vann for å se hvor kaldt det blir når gjennomstrømninga er så og så stor!

Men igjen, jeg har uendelige mengder vann tilgjengelig! Både i springen og i bekken min :)
 
Tilbake
Topp