Fat høyere enn tappekran

Hei.

Jeg har kommet på en, i mitt hode, genial ide som skal gjøre at jeg får tappekran til ølet mitt på kjøkkenet. Dette innebærer at jeg plasserer et kjøleskap eller fryseboks med øl fat på loftet, rett over kjøkkenet. Så borer jeg noen hull i gulv/tak for øl-slangene så de kan trekkes ned på kjøkkenet.

Noen som har erfaring med å ha fatet høyere enn tappekranen? Noe man må tenkte på?
Skulle en kran gå lekk vil den vel fort tømme hele fatet?

Tanker, ideer, erfaringer?
 
Du har jo trykk på fatet,om det står over eller under tappekranen har ikke noe å si på lekasje,,, lekker tappekranen så tømmes fatet..
 
Om trykket utlignes eller ikke kommer jo an på om det er tilkoblet CO2 tank eller ikke. Uansett så vil det ikke komme ut noe særlig mer etter at trykket er utlignet og CO2 frigitt fra ølet.
 
Veldig tungvindt vist han skal opp å stenge/åpne co2 flaska hele tiden..
Kan løses med en magnet ventil oppe på øl slangen..

Så vil du gjerne ha kjøling av røret som går ned.. enda en lekkasje kilde...
 
Jeg er enig i at en lekk kran jo vil tømme fatet uansett ettersom jeg jo har trykk på fatene hele tiden. Jeg tror derfor jeg bare ser bort fra dette som et problem.

Er det andre utfordringer med å ha fatene høyere en kranen?
Kjøling på røret som går ned fra fatene ble nevnt. Noen erfaringer her? Her kan vel alle som har kilden langt fra kranen si noe om hvor viktig dette er.
 
Kjøling er et must på lange strekk. Hvis du har varmt øl i 4 meter 3/8" ID slange, starter du med et fullt glass med skum.
 
Kjør på!

Jeg har nettopp montert noe tilsvarende. 4 cornelius-fat i en fryseboks på loftet over kjøkken. . Har ca 5 meter slanger (6x 3/16") trukket i ette 25mm trekkrør for elektro. De to siste slangene er tenkt til sirkulasjon av kjølevann på sikt.
Ikke nevneverdige skumproblemer slik det er nå, men blir nok 100% med kjølingen montert.

Kan forøvrig tipse om at du nok bør forsøke deg på litt større ølslanger enn 3/16" , jeg må kjøre ganske høyt trykk (1,6bar) for å få noe fart på tappinga.

Ligger bilder i denne tråden:
https://forum.norbrygg.no/threads/vis-din-kegerator-oleskap.2515/page-32#post-310060
 
Tilbake
Topp