Er ølet infisert?

Hei!

Jeg er i gang med mitt første brygg, der jeg har brukt Geordie Lager ekstraktsett. Brygget har stått og gjæret i 11 dager nå, og til min bekymring er det noen hvite flekker i overflaten. Mitt spørsmål er, er ølet infisert?
17228-1e65229cb93f96e361cb53552cbcbd28.jpg
17229-e40f2447ec740c8ede991d6549b3da09.jpg

Jeg ser også at det er en del gjærbiter i overflaten, skal dette forsvinne før man flasker? Målte forøvrig SG 1008 i går, så skal ta en prøve i morgen for å se om SG har forandret seg.
 

Vedlegg

  • IMG_0792.JPG
    IMG_0792.JPG
    159 KB · Sett: 223
  • IMG_0794.JPG
    IMG_0794.JPG
    73 KB · Sett: 216
Takk for svar!

Om dette ikke er tilfelle, og målingen i morgen viser 1008. Er det da greit å flaske, selv om det er gjærbiter i overflaten? Eller skal man vente til dette har løst seg opp?
 
Ville gitt det 14 dager totalt, men mål imorgen- og ikke minst- smak og lukt om det er greit.

Gjær som flyter spiller ingen rolle.
 
De lysebrune klumpene som flyter rundt er helt klart gjær. Det er helt normalt at det kan være noen «gjær-ubåter» i karet. På den andre siden — de hvite, små flekkene ser veldig ut som en form for mugg- eller soppinfeksjon.

Som andre har foreslått, smak på det om det smaker greit.

Hvordan er går du frem med rengjøring? Det er gjerne mangelfulle rutiner som er årsaken til problemet
 
Jeg syns det smaker/lukter ok, men jeg vet ikke helt hvordan det skal lukte. Hvordan vil det smake/lukte om det er mugg- eller sopppinfeksjon?

Til rengjøring bruker jeg star san. Jeg fylte opp vann i gjæringsbøtta, rista godt rundt. For der å legge alt annet som jeg brukte i gjæringsbøtta en liten stund.

Jeg tenkte tidligere at en grunn kunne være at jeg måtte at av lokket for å ta SG måling, noe jeg har gjort noen få ganger. Tipper det kommer til litt oksygen og andre saker. Kan dette ha noe å si?

Da jeg åpnet lokket for å ta SG måling i dag, så det ut som de hvite flekkene kun var skum. Legger ved bilder:
IMG_0796.JPG IMG_0797.JPG IMG_0795.JPG
 
Jeg syns det smaker/lukter ok, men jeg vet ikke helt hvordan det skal lukte. Hvordan vil det smake/lukte om det er mugg- eller sopppinfeksjon?

Til rengjøring bruker jeg star san. Jeg fylte opp vann i gjæringsbøtta, rista godt rundt. For der å legge alt annet som jeg brukte i gjæringsbøtta en liten stund.

Jeg tenkte tidligere at en grunn kunne være at jeg måtte at av lokket for å ta SG måling, noe jeg har gjort noen få ganger. Tipper det kommer til litt oksygen og andre saker. Kan dette ha noe å si?

Da jeg åpnet lokket for å ta SG måling i dag, så det ut som de hvite flekkene kun var skum. Legger ved bilder:
Vis vedlegget 21159 Vis vedlegget 21160 Vis vedlegget 21158

Hvis de store hvite flakene kun er gjenskinn fra lokket og karet, så ser det bra ut, synes jeg. Om det derimot faktisk er flak som flyter rundt, så ser det stygt ut.
 
Jeg vil si at du er safe.

De hvite pletten ser ut som skum, bildet var ikke pulitzer-verdig men det ser jevnt ut som skum og humleoljer. De små flakene ser ut som gjær, innimellom kan de se slik ut. Smak på det fra overflaten. 5cm ned i karet kan det smake greit.

Det du vil se opp for en en matt hinne. Ser du det kan du helle det ut med en gang.
 
Jeg vil si at du er safe.

De hvite pletten ser ut som skum, bildet var ikke pulitzer-verdig men det ser jevnt ut som skum og humleoljer. De små flakene ser ut som gjær, innimellom kan de se slik ut. Smak på det fra overflaten. 5cm ned i karet kan det smake greit.

Det du vil se opp for en en matt hinne. Ser du det kan du helle det ut med en gang.
Ja, det så mer ut som skum i dag, var litt lite lys i går, da jeg tok de første bildene. For meg smaker det greit. Kan kanskje kategorisere smaken som noe uferdig øl, men jeg er dog ikke veldig erfaren på dette, så er litt usikker på hvordan det skal smake.
 
Bare la den stå.

Fortsett å smak litt av alle batchene dine på forskjellige stadier (ut av en kran), som du skjønner så hjelper det med å identifisere problemer :)
 
Takker for alle svar!
Bare la den stå.

Fortsett å smak litt av alle batchene dine på forskjellige stadier (ut av en kran), som du skjønner så hjelper det med å identifisere problemer :)
Gått til innkjøp av kraner som skal monteres til bøttene ved flasking og neste batch!

Når jeg skal overføre til tappekarret for flasking, skal jeg prøve å unngå at gjærbitene kommer med??
 
Starsan er ikke et vaskemiddel, du må vaske grundig først med egnet vaskemiddel og deretter bruke starsan når alt er rent.
 
Starsan er ikke et vaskemiddel, du må vaske grundig først med egnet vaskemiddel og deretter bruke starsan når alt er rent.
Jeg tok for så vidt lett på vasking, skylte godt i varmt glovarmt vann ettersom den aldri var brukt. På en annen side vet jeg forøvrig aldri hva som har vært i bøtta! Får være litt mer nøye neste gang :)
 
Jeg tok for så vidt lett på vasking, skylte godt i varmt glovarmt vann ettersom den aldri var brukt. På en annen side vet jeg forøvrig aldri hva som har vært i bøtta! Får være litt mer nøye neste gang :)
Jeg vasker alt utstyr med vaskemiddel kjøpt på Felleskjøpet som er beregnet for vasking av melkeanlegget på gårder. Et meget effektivt middel som varer lenge. Da er det garantert rent, og så en runde med starsan etterpå :)
 
Jeg vasker alt utstyr med vaskemiddel kjøpt på Felleskjøpet som er beregnet for vasking av melkeanlegget på gårder. Et meget effektivt middel som varer lenge. Da er det garantert rent, og så en runde med starsan etterpå :)
Takk for tipset!
Prøver du å begrense gjærflakene som er i overflaten, eller har dette ikke så mye å si når man overfører fra gjær- til tappekar?
 
Gjærflakene pleier ikke å komme med over i tappekaret hvis du bruker en hevert. Hvis en av «ubåtene» blir med over i en av flaskene så er min erfaring at den synker til bånn i flaske etter en liten stund med lagring.

PS. Gratulerer med første øl?. Det er mye man kan bekymre seg for, men som oftest går alt bra.
 
Jeg vasker alt utstyr med vaskemiddel kjøpt på Felleskjøpet som er beregnet for vasking av melkeanlegget på gårder. Et meget effektivt middel som varer lenge. Da er det garantert rent, og så en runde med starsan etterpå :)
Hva er det du bruker her da. Er det den røde eller blå kanne du bruker. Vi har begge tilkoblet vår melkerobot og kunne kanskje bruke en av disse. Føler de er litt sterke begge to da.
 
Starsan er gode greier.

Men det hjelper lite hvis man følger instruksene og bruker den tilhørende gjæren til et Geordie ølsett.
 
Tilbake
Topp