Mørkt belegg på gjær i starter

Grande

Norbrygg-medlem
Hei.

Jeg har akkurat gjort mitt første forsøk på å lage en gjærstarter. Den har oppført seg som forventet, men nå – etter et par dager i kjøleskapet – ser jeg at de øverste par millimeterne med gjær (om det da ikke er noe annet) har antatt en markant mørkere farge enn gjæren for øvrig. Er dette normalt, eller er det et tegn på infeksjon eller noe annet skummelt?

I tilfelle det er relevant: Gjæren jeg har brukt, er Wyeast 1318 London Ale III. Jeg har bygget opp starteren i to omganger à 1 liter på en grundig rengjort og desinfisert brusflaske med desinfisert aluminiumsfolie på toppen. Jeg har ristet starteren jevnlig, og da har det sevet ut en lukt som er slik jeg ser for meg at en gjærstarter skal lukte. Det har med andre ord luktet gjær.
 
Slapp av, det høyrest heilt normalt ut. Det er nok berre gjørskum som blir litt brunare mot slutten av gjæringa sidan det er ekte overgjær. Normalt er denne gjæra kvit fyrste dag, så beige og glisnande nokre dagar før den blir lysebrun og litt tørrare når aktiviteten stoppar. Då er det klart for omstikking/tapping på fat.
 
Tilbake
Topp