Tråden for dumme spørsmål.

Det er vel ikke ideelt i lengden. Varme aksellererer oksidasjonsprosessen (som visstnok gir ølet en smak av våt papp), men med en rimelig grad av tørste går det nok bra:). Men å lagre fjorårets juleøl i stua er en dårlig ide. Det du i alle fall kan passe på, er at du beskytter ølet mot lys, som gir en smak av skunkespray. Litt info: https://byo.com/mead/item/2263-lightstrike-advanced-brewing

Underlig det der med smaksbeskrivelser, forresten. Jeg har aldri smakt våt papp. Sjøl ikke etter at jeg begynte å brygge, og ble klar over at det var en usmak å se opp for, har jeg latt meg friste til å ta en bit. Og skunk har vel de færreste av oss vært i kontakt med.
 
Sist redigert:
Ofte blir jevn temperatur fremhevet over lav temperatur. Vinhylle på kjøkkenet i nærheten av komfyren er derfor en merkelig greie...
 
Endte opp med litt for stort volum og dermed lavere OG enn forventet når jeg brygget en Belgisk Trippel i går. Jeg tilsatte 1,5kg sukker ved slutten på koketiden. Kan jeg f.eks tilsette 0,5kg sukker etter stormgjæringen for å få opp SG?
 
Du vil nok ende med ein lavare FG ved å tilsette sukker, dermed eit øl som er meir alkoholsterkt, men ikkje nødvendigvis betre. kva var target OG og kva havna du på?
 
Target var ca 1.085, og jeg endte på 1.071. Brukte dessverre for mye skyllevann, og det rant faktisk litt over kanten på BB30.
 
Dersom man, etter 2 uker flaskekarbonering og man har satt flaskene i kjellerboden (ca 13 grader), syns at det var litt slapp karbonering ut fra mengde sukker som ble tilsatt, kunne forvente forvente at det blir mer kullsyre med tiden - forutsatt at det er mer sukker og gjær igjen i glaskene, eller bør/må jeg sette dem varmt? (Ja, det ble en lang setning).
 
hehe - jeg stryker dem ikke før den siste er borte, og det begynner å bli veldig tynt i mange kasser nå. Og så er det noen jeg gjemmer på, for å se hva lagring vil gjøre med dem. Det som virkelig går unna - samboer'n og jeg har seks voksne unger til sammen, og de tar gjerne med seg litt når de er innom:) - er apa, vestkyst, saison og weissbier. Men nå har jeg 40 liter apa, 45 liter vestkyst og 50 liter saison til gjæring, så jeg står godt rusta til jul. Må bare få brygga mer weissbier. Og så mer dry stout. Og mer pale ale; den siste ble j.... god:). Rauchbieren får nok være i fred. Den ble helt perfekt:p! Og så håper jeg folk ikke får sans for roggenbier; den kan jeg tenke meg å få tilbringe litt kvalitetstid sammen med utover seinvinteren og våren.
 
Takk for svar, Finn. :)

Jeg prøvde å gi dunken en liten rist og fikk gjæren i suspensjon søndag kveld, men det var fortsatt helt dødt i karet søndag morgen. Tok meg derfor en tur på bryggeland, og kjøpte et par rør til med WLP400, og pitchet dette i går ettermiddag. Da var det 75 timer siden første pitch. Rakk uheldigvis ikke å sette noen starter, og tenkte at det er greit å få pitcha levende gjær så fort som mulig. I dag morges var det bobler i blowoff-bøtta, så da ser det ut til at jeg har redda meg inn med nød og neppe. Ble litt overrasket over at 2 rør med utgangsdato 26 Oktober i 1,5 liter starter ikke er liv laga, selv om starteren fikk litt kort tid på røreren(24 timer ca.).

Spent på å se om dette blir bra. Jeg får om ikke annet en bekreftelse/avkreftelse på om saniteringsrutinene er bra nok, da det sto nesten 90 timer på gjæringskar uten at sacc kom i gang. :p

EDIT: Kan også nevnes at jeg tok en SG-måling samtidig som jeg pitcha siste rørene, og den var uendret ifht pitch, og smaken var grei nok. Syns det var noe ubestemmelig med lukta, men lukta ikke vondt eller farlig i hvertfall, så jeg krysser fingrene. :)

Nå har det gått en uke siden jeg pitchet det "nye" røret etter manglende aktivitet, og det begynte å skje ting i karet 12 timer etter at jeg tømte det oppi. Det jeg derimot ikke gjorde, var å tilføre noe ny oksygen eller noe, noe som sikkert kan føre til diverse utfordringer med utgjæring osv. Jeg tok ut en prøve for å måle SG nå, og den har gått fra 1.055 -> 1.022 på en uke, og det er vel mer eller mindre normalt? Jeg smakte på det, og jeg syns fortsatt at det er en merkelig smak, som jeg kan beskrive litt som om det smaker litt plastikk, elektronikk, muligens noe medisin.. Høres det ut som noe som kan forklares med lite gjær eller manglende oksygenering? Jeg har aldri brygga med WLP400 før, så det kan godt være at det bare er komboen av Appelsinskall, koriander og gjæren som smaker. :)

Edit: Stavefeil
 
Har akkurat kjøpt meg et o2 sett fra bryggeland, og som de fleste vet, skal ikke o2 kome i kontakt med olje og fett, hvordan blir det da med humleoljer? Går jo sikkert fint mtp alle som bruker det, men kjenner jeg er litt skeptisk
 
Bruk det slik det skal brukes så går det fint. Ellers hadde det vært mange innslag på NRK med hus som har gått i luften hvor alle hadde til felles at det fantes et hjemmebryggeri der.
 
Tilbake
Topp