JK 10 SJ1 - Wit Jul - Arne M. Aurlien og Fredrik A. Martinsen (Trondheim)

Brygget denne i går etter oppskriften som ligger ute på brewersfriend. Jeg brukte 4 rør WLP400 som jeg pitcha rett i karet etter hva kalkulatoren sa.. Det har poppa godt i gjærlåsen i hele dag, men noe er ulikt det jeg har hatt av tidligere brygg. Gjæra har i løpet av dagen forflyttet seg fra bunnen og lagt seg på toppen. Er det slik at jeg kan forvente at det skummer over, eller er dette helt normalt? Jeg har aldri brukt ferskgjær på denne måten før, så dette er nytt for meg.
 
Denne gjæren skummer veldig, ja. Jeg fikk ca 6 cm skum i en 30 L bøtte. Gikk akkurat med 24L i uten blowoff tube.
 
Da håper jeg det går bra med mine 22 liter i gjæringskaret. Vil dette skummet dempe seg med tiden eller? Jeg tenker mot flasking. :)
 
Ølfestival på Voss i helga, og då må det sjølvsagt brygges litt på dagen. Satser på denne, som da blir ferdig noenlunde rundt juletider. Har skummet igjennom tråden for noen dager siden, så skal prøve å ikke stille samme spørsmålene igjen, men ingen garantier :)

Skjønner det er flytende gjær som gjelder for wit, og at man da helst bør lage starter. Skalerer denne oppskrifta så jeg havner på ca 20l sluttvolum, og har trykket det inn i MrMalty. Kan det stemme at 1 rør WLP400, sammen med 2.65L vørter (og da 265gr spraymalt) gir en passende starter, uten magnetrører?
Har aldri laget gjærstarter før, og ser alle sier det er lett som bare det, har også fått det innprentet av en kompis at det ikke er noe problem. Men jeg er evig pessimist og ser katastrofer på lang vei, så jeg kjøper med en nødpakke WB-06 også. Det blir vel ikke helt korrekt, men sikkert bedre enn en forurenset, død gjærstarter :)

Ang flaket hvete, usikker på om noen nevnte i tråden om det krevde noe forberedelse på den før den går i mesken? Et google-treff sa at om man hadde mer enn 25% flaket hvete burde man koke/meske denne (?) seperat i forkant for å få ut sukkeret i hveten.
"If the grain bill consists of more than 25% flaked wheat you should consider a cereal mash, or precooking the wheat in order to gelatinize it so you can extract more sugars out of it. The addion of 6-row can aid conversion since the barley contains a higher percentage of enzymes than 2-row."​
Er dette unødvendig her, siden flaket hvete er ca 15% av oppskriften?

Min lokale humlepusher er tom for Amarillo (brygger alle denne nå for tida?), hva anbefales som erstatning? "Amarillo: Cascade, Centennial, Summit, Ahtanum" sier Brew365, noen favoritter? Centennial er også tom ser eg..
 
Dealeren min var også tom for amarillo, så jeg brygget denne med ahtanum. Resultatet er ikke inne enda. Krysser fingra!
 
Hei!

Etter å ha brygget Wit Jul siden 2013, altså tre årganger, har vi laget en stadig svakere og kjipere utgave av dette i utgangspunktet ekstremt gode juleølet. I fjor endte vi på OG 1042 og med gjæring ned til 1010 måtte det sterkere saker til for å komme i julestemning.

Analyser opp og ned i mente til tross, vi vet ikke hvorfor. Første året knallet vi inn 1070 og drakk julen inn med et knallgodt brygg som holdt tett opp mot 8%

I år har vi besluttet å dobbeltmeske, noe vi ikke har forsøkt tidligere.

Oppskriften vi følger:

4300 Palemalt
3500 Hvetemalt
1720 Krystallmalt
1720 Hele hvetekorn
305 Sjokolademalt
695 Kandissukker

..og planen er da å meske alt dette to ganger.

Vi brygger på en speidel 50-liter

Innspill?
 
Dere skal altså bruke ca 23 kilo malt, pluss kandissukker? Til hvor mange liter? Rører dere i malten under mesking? Hvordan knuser dere malten?
 
Stemmer! Ender vel ideelt sett på 45-50 liter. Speidelen rører for oss. Knuser med en maltmølle og 1,2mm åpning
 
Da må dere se litt på metodene deres. Jeg satte det opp kjapt i beercalc, og med en effektivitet på 75%,
som burde være inne rekkevidde uten å gjøre noe spesielt, så tilsier det at dere skal få en OG på ca 1.116, EBC er 96.

Med mindre dere har modifisert Speidelen, så rører den ikke for dere. Den pauser ja, men det er ikke nok. Jo mer malt
man bruker, jo mer kompakt blir det lokket som dannes i toppen. Jeg stopper alltid ca. 3 ganger og rører. Da ligger jeg
jevnt på ca 85% effektivitet. Normalmengde med malt som jeg bruker, er 12-14 kilo. Bruker jeg mindre malt enn det,
øker gjerne effektiviteten noe.

Metoden for knusing av malt, ser ok ut. Kanskje litt for fint, hvis dere ikke fukter malten før dere kjører den igjennom mølla.
Hvordan skyller dere, og hvilken mengde?
 
Har aldri rørt under mesking tidligere, men kan jo alltids forsøke det. Selvom jeg sliter med å forstå at det skal ha så stor påvirkning på utbytte.

Har skylt med 12 liter.. ved å helle varmt vann over meskekaret etter at det er dratt opp

Du mener vi bør opp på 1,5mm eller der omkring?
 
Jeg gikk nå i hvert fall fra ca 70% til 85% da jeg begynte å røre. Bruker bare et kosteskaft som jeg setter nedi karet flere steder og rører forsiktig frem og tilbake.

Når dere skulle ha hatt 1.070 og fikk 1.042, så er det noe galt. Start med å gjøre en endring fra forrige brygg. Da blir det lettere å finne en feil.

Hva knusing angår, så er jeg litt usikker. Men, er det mye mel/finknust malt, er mølla for thight, hvis du tar opp en neve med knust malt, og det er en del hele korn deer, må avstanden mellom valsene minskes.
 
Hei, tenkte å brygge denne nå i helgen og lurer på følgende:
1. kan jeg bruke "torrified wheat" isteden for hele hvetekorn?
2. Må denne knuses/males før mesking?
3. Må den kokes eller forberedes på noen måte før mesk?
4. Skal det være samme mengde(1kg)?
Jeg skal enstegsmeske med enkelt utstyr.
 
Ja, bruk torrefied, den trenger ikke kokes. Jeg kjører valsede korn sammen med resten av maltet i kverna, men det er ikke nødvendig, selv om jeg syns de ser litt store ut.
 
Da har denne stått på gjæring i 17 dager nå og jeg har snart lyst å måle SG, men det er fortsatt ett tykt lag krausen oppå ølet som ikke vil ned. Har forsøkt å klaske lett på karet men det hjelper ikke. Kan det være CO2 i ølet som holder krausen oppe? Det er lite aktivitet i gjærlåsen så jeg antar at den er utgjæret nå. Kan jeg spa ut litt av krausen nå eller skal den stå til den bunnfeller selv? Jeg brukte Wyeast 3944 på denne og traff OG spot on. Den stod en uke på ca 20 grader og fra da til nå på 16-17 grader.
 
Tilbake
Topp