Vanlig øl (?) Englafjell Pale Ale

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Ønsker å brygge "en vanlig øl". Altså et øl som ingen kan rynke på nesen over, eller si at det "for bittert" eller "litt spesielt". Et øl for hvermansen. Siden jeg ikke brygger pils, falt valget på 7 Fjell sin Englafjell Pale Ale http://www.7fjellbryggeri.com/brewourenglafjellpaleale (Selvsagt ikke en diskreditering av dette ølet, tvert i mot,et øl alle liker er jo noe alle ønsker å lage.)

Siden den både har amerikansk og britisk humle tenker jeg at den ikke faller i den ene eller andre kategorien når det gjelder britisk/amerikansk pale ale. Noe for alle, altså.

Problemet er ar jeg ikke har smakt akkurat denne....
Noen som har smakt dette ølet og kan bekrefte at det kommer til å falle i smak hos mor, mormor og svigermor?
 
Jeg har ikke smakt denne, men Gahr sier selv en gang at Småtøs/Una Blonde er 'pilsen' til 7 Fjell (Det har jeg ihverfall for meg at han har sagt).

Siden du nevner mødre, så er det nemlig den ølen min mor har likt best av alle bryggene jeg har gitt henne. Pale Ale (Mon Plaisir) var for bittert i begynnelsen men det gikk seg til men nådde aldri opp til blonde.

http://www.7fjellbryggeri.com/brewourunablond
http://www.7fjellbryggeri.com/brewoursmaatoes
 
Har ikke brygget akkurat den oppskriften selv, men den ligner veldig på noe jeg har brygget. Pleier bare å kalle det for "snill pale ale" for å ikke skremme bort noen:p. Er egentlig bare en single hop cascade pale ale som jeg mesker på 70C og bruker lite bitterhumle i (ca. 35 IBU FG1.018 med US-05 hvis jeg husker riktig). Dette resulterer i en mildt, litt søtere øl som jeg enda ikke har funnet noen som ikke liker (har ikke prøvd bestemødre enda, men mødre som egentlig ikke liker øl liker denne, samt aksjeanalytikere og studenter). Selv synes jeg nok den er littegrann kjedelig og mangler friskhet, men tar den lett over alt av industripils ;). Har også servert pils, cream ale og engelsk bitter til de samme folka, men de ser ut til å like pale ale best!
 
1.050-1.053 omtrent. Altså ikke et veldig sterkt øl, men det er det faktisk ingen som har kommentert
Det er jo ca butikkstyrke, ingenting galt med det:) Kunne tenkt meg et lettdrikkelig øl på rett over 4% så kan hende jeg tester denne en dag :) Kan bli for mange imperial stouts, barleywine og belgiske quadrupler ;)
 
Litt på siden, men Vestbryggs Nelson Pale Ale har falt veldig godt i smak blant alle jeg har delt med. Lagde 25 liter til min samboers bursdag, og nesten alt forsvant blant hennes hvitvinsdrikkende venninner.
 
Hehe, tror det er det som gjelder :) En lett pale ale med passelig mengde humle for folk flest, uten innblanding fra noe humlehode! ;)
 
Alltid kjekt å ha noe å servere dem som "egentlig ikke liker øl". Anbefaler å bruke lite bitterhumle og heller mer mot kokeslutt, og høy mesketemperatur hvis dere vil lage oppskrift selv ;)

Et alternativ er jo å lage en cream ale. Har fått positive tilbakemeldinger på denne også fra de ikke-ølinteresserte, men de valgte "snill pale ale" som favoritt til slutt over cream ale.
 
Prøvesmaker denne nå. Lagde en neddempet versjon av 7 fjell sin englafjell. Smaker "øl" - ingenting som stikker seg ut: Rolig maltsmak, lite humle (litt britisk og litt amerikansk), avdempet bitterhet. Kjempekjedelig! Superfornøyd, akkurat det jeg prøvde på!
 
Tilbake
Topp