Lav FG !!!

Kan noen hjelpe meg ang. gjæring.
Har en del brygg bak meg,men har en saison som står til gjæring nå på 9 dagen.
Ble overasket når jeg målte FG nå. Den er på 1,002,og gjærer fortsatt. Unormalt eller??
Er 20 grader i karet, har aldri opplevd så lav FG.
 
Belle saison er den som gjærer lengst ned. Har brukt den noen ganger, og 1002 er ikke uvanlig.
 
Har nettopp brukt Belle Saison for første gang og opplevde akkurat det samme. Livlig og villig arbeid fra gjæren ned til 1.002 ( etter 8-9 dager). Faktisk enda lavere de siste dagene på 26 grader i gjærrommet. Nå i kveld har jeg prøvesmakt den første flasken etter karboneringen for 10 dager siden. Er svært glad og fornøyd. Belle saison har gitt en god karakter, pepper, frukt og tørrhet til ølet. :)
 
Her er jeg på rimelig tynn is, men tenker at det er derfor Nøgne Ø bruker en wit-gjær (wlp400), og ikke en saison-gjær i sin saison - for at den ikke skal bli så forbanna tørr.

Har brukt Belle Saison èn gang, fikk 1.002. Aldri mer.
 
Sist redigert:
Jeg har brukt Belle Saison en gang og endte med FG 1.000 - det var med kandissukker og bringebær i sekundærgjæring. Det ble en skikkelig munnsnurper. Jeg dumpet oppi altfor mye laktose og nå har jeg et sterkt, seigt øl med masse bringebærsmak i og en kledelig rosa farge. Det ølet har ikke akkurat fått bein å gå på og jeg sitter og klør meg i hodet og lurer på hvordan jeg skal bli kvitt det (tappet i februar, fatet er fortsatt 3/4 fullt).

Tipper jeg ender opp med å tappe det på flasker og gi det bort til folk som liker øl som minner om cocktails. Evt. om jeg tar det over på gjæringskar igjen, pitcher brett og lar det stå til laktosen er borte igjen.

Jeg har ikke tenkt til å bruke Belle Saison igjen.
 
Tilbake
Topp