Bryggeinstruks for BB30

Da jeg startet med BB30 brygging lagde jeg en bryggeinstruks som en hjelp til meg selv for å huske på alt som måtte gjøres i løpet av bryggeprosessen. Tenkte jeg skulle dele den om noen er interessert.
 

Vedlegg

  • Bryggeinstruks BB30.pdf
    256,6 KB · Sett: 1.008
Kom gjerne med noen kommentarer dersom noe virker helt fjernt.
Kan nevne at jeg som regel starter med 25 liter meskevann, og skyller med ca 10-12 liter. Når skylling er ferdig og maltrøret er fjernet, tar jeg gjerne vare på restvørteren fra maltrøret når det har stått å dryppet fra seg en stund. Etterfyller med dette om nødvendig. Måler SG før kok, så det er mulighet for å justere litt. Til gjæring sitter jeg gjerne igjen med 22-24 liter. Treffer som oftest OG :)
 
Hei CamØrn
Fin oversikt.
Jeg starter alltid med 23 liter vann. Bruker mellom 5,5- 7 kg malt avhengig av hva jeg skal brygge. Men det blir mye vann oppi BBn med fullt maltrør. Hvor mye malt bruker du?
 
Hei CamØrn
Fin oversikt.
Jeg starter alltid med 23 liter vann. Bruker mellom 5,5- 7 kg malt avhengig av hva jeg skal brygge. Men det blir mye vann oppi BBn med fullt maltrør. Hvor mye malt bruker du?
Antall kg malt avhenger av hva jeg brygger. Har vel foreløpig hatt mer en 5-6 kg og da blir det passe fult. Maltrøret skal vel egentlig romme opptil cg. 7,5 kg.
 
Kom gjerne med noen kommentarer dersom noe virker helt fjernt.
Kan nevne at jeg som regel starter med 25 liter meskevann, og skyller med ca 10-12 liter. Når skylling er ferdig og maltrøret er fjernet, tar jeg gjerne vare på restvørteren fra maltrøret når det har stått å dryppet fra seg en stund. Etterfyller med dette om nødvendig. Måler SG før kok, så det er mulighet for å justere litt. Til gjæring sitter jeg gjerne igjen med 22-24 liter. Treffer som oftest OG :)
jeg pleier å kjøre igjennom krana for desinfisering med 15 min igjen av kok
 
Gjør som deg , fyller et litermål og heller over igjen en gang
Skal man holde jevn temperatur i BB30 må innebygd termostat byttes ut med ekstern (PID) og føler i resirk.sløyfa. Kjører resirk under hele inn og utmesk. Effekt er justert til ca. 80%. Den innebygde termostaten har min. 5 grader hysterese og dårlig kontakt med væska, så denne vil gi store temperatur- svingninger mellom inn og utkopling. Effektivitet har hos meg ligget på 80-85% ved 90 min innmesk og 30 min utmesk.
 
Skal man holde jevn temperatur i BB30 må innebygd termostat byttes ut med ekstern (PID) og føler i resirk.sløyfa. Kjører resirk under hele inn og utmesk. Effekt er justert til ca. 80%. Den innebygde termostaten har min. 5 grader hysterese og dårlig kontakt med væska, så denne vil gi store temperatur- svingninger mellom inn og utkopling. Effektivitet har hos meg ligget på 80-85% ved 90 min innmesk og 30 min utmesk.


Hørtes interessant ut! Hvilken termostat og føler på sirkulasjon kan man bruke? Er helt ny i bryggeverden, så har ikke snøring, men merket når jeg brygget og har hørt av andre bb30 brukere at de sliter litt med å holde tempen skikkelig stabil.
 
Skal man holde jevn temperatur i BB30 må innebygd termostat byttes ut med ekstern (PID) og føler i resirk.sløyfa. Kjører resirk under hele inn og utmesk. Effekt er justert til ca. 80%. Den innebygde termostaten har min. 5 grader hysterese og dårlig kontakt med væska, så denne vil gi store temperatur- svingninger mellom inn og utkopling. Effektivitet har hos meg ligget på 80-85% ved 90 min innmesk og 30 min utmesk.

Hvor på sirkulasjons sløyfa har du montert temp. sensoren?
 
Hvor på sirkulasjons sløyfa har du montert temp. sensoren?
tempføler monteres i et T-ledd på sirk.sløyfa like før toppen av karet. føler,pid,ssr med kjølefinne kjøpte jeg på ebay fra kina, kostet ca 200 nok fraktfritt levert. pumpe kan også kjøpes på ebay, da gjerne en 12 v med magnet kopl. til impeller. det er ikke abs. påkrevd å gjøre noe med bb30, men jeg åpnet bunnplaten og tok ut termostaten og koplet ssr kontaktene med en kabel inn i der. da kan alle funksjoner på bb fungere som vanlig temp.display innkoplingsvarsel for varmeelement, og selvsagt effektreguleringen. den er aldri over 80 % unntatt varming av vann. har mod 3 stk bb30 slik og alle er godt fornøyd med resultatet. kan ta noen bilder om du ønsker.
 
Hadde vært artig med noen bilder, spesielt av der hvor du har koblet på strøm fra pid. Skal selv montere Ardbir styringsenhet.
 
Hadde vært artig med noen bilder, spesielt av der hvor du har koblet på strøm fra pid. Skal selv montere Ardbir styringsenhet.
Hei
Her er noen bilder og litt om hvordan jeg mod. min BB30 V3.
For det første ønsket jeg en mer stabil mesketemp, samt kont.resirk under inn og utmesk.
Det første var da å skalffe en PID med tilhørende utstyr. Dette ble bestilt ebay evert fra Kina. Jeg betalte Kr. 157 for et sett bestående av PID, temp.føler (termoelement K type), et halvlederrele SSR, kjølefinne til dette.
Slik: http://www.ebay.com/itm/Digital-PID...798123?hash=item48822044ab:g:FQ4AAOSwd0BVx21R
Til resirk.sløyfa anskaffet jeg en 12V pumpe fra Biltema en pentrypumpe. (senere har jeg bestilt en bedre pumpe med magnetkopling til impeller
Sløyfa ble bygd opp med 10mm rustfritt rør, og t-ledde fra biltema.
Føler ble tilpasset (filt ned sekskant litt så den gikk inn i 10mm koplingen, og støpt inn med araldit. For å kunne håndtere det hele ble strømsforsyning til pumpa delt med en hengekontakt, og temp.føler ble påsatt en K type termoelementkontakt. Her er det viktig å velge kontakt for riktig type element. Føleren ble levert med ca 1,5 m kabel, som ble kutte ved 1,3 m fra føler (der ble støpsel monter, og den resterende 0,2m ble så montert fra PID følerinngang til en sjasssis kontakt samme type som på kabel.
Som bilde viser er resirk. laget med et løp utenfor meskerør, og ett rør som skal ende et silkar på toppen av meskerøret (silkaret kan kjøpes på Ikea)
Så ble PID med SSR og tilkopling enkelt montert opp på en treplate (ikke pent men funksjonelt)
Dn grønne kontakten er for temp føler, mens bryteren under er der for å kunne mate effekt til elementet i BB 30 uten å bruke PID. (under kok) Med bryter i lukket pos. kortslutter den utgangen på SSR, slik at elementet får strøm uansett pos. på PID utgang. DE to kontaktene en med jording en uten, er for å kunne kople det hele opp mot 220V nett, den med jord skal forsyne BB30 og en 12 V kilde til pumpa. Den uten jord er styring av strøm til varmelement i BB30.
220V til PID tas direkte fra kontakten fast koplet uten støpsel.
Så til montering av styreledningen som skal erstatte den innebygde termostaten. Start ed å trekke av just.knapp på termostat. Denne er presset på akslingen og dras rett ut. Skru ut to små skruer som holder selve termostaten. Legg enheten på siden å ta ut de 3 bunnskruene. Nå er bunn løs og kan trekke ned forsiktig.et er to ledere koplet til termostaten, disse er montert med flatstift og kan trekkes fra (nb låsehake i spaden). Ikke klipp av ledningene.
Trekk ut termostatføleren (blank syl. med tynt rør). Nå er hele termostaten løs og kan tas ut. Det neste er at du bruker en kabelgjennomføring i hullet der termostaten satt , PG9 eller lignende, det må være strekkavslasting i denne.
Gjennom denne fører du en gummikabel min 1 kvad. Du trenger 2 ledere. På disse monterer du spader i samme størelse som de som sitter på lednngene fra termostaten. Så er det bare å kople sammen evt. beskytte med krympestrømpe. Gjerne stripse ledningen slik at den holdes mot bunne og ikke berører det varme elementet. (spader kan skjøpes på biltema) Så monteres bunnn pass på så ikke deler koliderer, bunnen kan snues i flere posisjoner, kanskje et merke før demontering vil hjelpe.
Som en liten info til slutt. En PID har tre akser den jobber etter under regulering, proposjonal-intgral-derivat. Disse kan vektes i et oppsett av PIDen. Jeg har valgt å sette integral og derivat delen til 0, å kunne benytte prop.delen. Ved å gjøre det får man en mer forutsigbar funksjon, og nøyaktigheten blir gjerne +-0,5 grd..
HUsk at om du stopper resirk. f. eks. ved innrøring av malt eller annet, slå av hovedbryter på BB30 mens du gjør dette, elers kan du oppleve at elementet kjører opp temp lang over settpunkt du har lagt inn.
Bryter i front skal stå på 0 (AV) når PID skal styre temp. Når du skal koke vil du vel ikke bruke sirk.sløyfa, da er heller ikke temp.følersignal riktig, og da skal bryter stå PÅ. Det er fort gjort å glemme bryter ved starten av brygginga, så sett den i pos. AV når koking er avsluttet.
 

Vedlegg

  • IMG_0307.JPG
    IMG_0307.JPG
    203,5 KB · Sett: 314
  • IMG_0308.JPG
    IMG_0308.JPG
    197 KB · Sett: 287
  • IMG_0309.JPG
    IMG_0309.JPG
    200,3 KB · Sett: 287
  • IMG_0300.JPG
    IMG_0300.JPG
    181,9 KB · Sett: 289
  • IMG_0312.JPG
    IMG_0312.JPG
    284,1 KB · Sett: 290
  • IMG_0310.JPG
    IMG_0310.JPG
    281 KB · Sett: 298
  • IMG_0313.JPG
    IMG_0313.JPG
    198,9 KB · Sett: 288
  • IMG_0314.JPG
    IMG_0314.JPG
    241,6 KB · Sett: 299
  • IMG_0320.JPG
    IMG_0320.JPG
    274,4 KB · Sett: 315
  • IMG_0321.JPG
    IMG_0321.JPG
    280,8 KB · Sett: 308
Takk for flott og informativt svar! Fikk mange tips til oppkobling her.
Har også rett og slett vurdert å plugge kontakten fra BB30 rett inn på Ardbir/pid uten noen modifikasjoner. Bare sette termostaten til BB30 på max og la Ardbir/pid ta seg av resten. Blir jo litt blinking på temp. display, men det kan jeg leve med.
 
Takk for flott og informativt svar! Fikk mange tips til oppkobling her.
Har også rett og slett vurdert å plugge kontakten fra BB30 rett inn på Ardbir/pid uten noen modifikasjoner. Bare sette termostaten til BB30 på max og la Ardbir/pid ta seg av resten. Blir jo litt blinking på temp. display, men det kan jeg leve med.

samme tanke har jeg, slik at ved en eventuel utbytting fra BB30 så slipper man å ha ødelagt den.
 
Tilbake
Topp