Ølbrygging og ny leilighet...

Hallstein

Norbrygg-medlem
Nå har det seg slik at jeg har flyttet inn i ny leilighet av typen med ventilasjonsanlegg og kullfilter over ovnen og ønsker derfor å høre om noen har erfaringer angående brygging i nye leiligheter.

Det er montert ventilasjonsanlegg i leiligheten som i forskjellige rom trekker luft ut, gjennom en varmeveksler og ut. Anlegget trekker også luft inn gjennom varmeveksleren og inn i leiligheten. En av avtrekkene er så godt som rett over steikeovnen. Det er ikke direkte ventilasjon ut via ventilatoren, da denne er av typen med kullfilter og utlufting i rommet. Eneste problemet ser ut til å være om jeg har tenkt å brygge. Siden leiligheten er helt kliss ny er jeg litt nervøs for å sette igang brygginga for å finne ut at ventilasjonsanlegget ikke kan ta unna dampen, og at jeg vil stå på et kjøkken fullt av damp med vannskade i taket og alt det som følger med.

Er det noen med erfaring som kan tipse meg om dette vil fungere eller ikke? Klarer ventilasjonsanlegget ditt å ta unna dampen fra kokinga? Må jeg begynne å gjøre hele bryggeprosessen eller evt. kun kokingen utendørs?

Jeg tenker også at det kanskje er noe ugunstig å la ventilasjonsanlegget ta unna så mye fukt over lengre tid (60-90min) siden det tross alt er et stykke fra kjøkkenet til ventilasjonsanlegget og ut... Mtp. fukt og vannansamling i ventilasjonsrør o.l?...
 
Vis det er en balkong så kan du koke ute,bare pass på vis du vil ha kokekjelen inn så du ikke brenner deg.Du kan nokk kjøle ute med slange fra en kran inne.
 
Evt så kan du få tak i noe å bruke som lokk, med et ventilasjonsrør fra lokket og ut vinduet.
 
Jeg har gammel leilighet med dårlig avtrekk. Det gir lignende problemer, selv om det ikke er helt likt, men jeg savner en brukandes løsning for å kondensere damp fra speidelen. Ut gjennom vinduet er, dessverre, upraktisk hos meg.
 
Jeg har ikke varmeveksler, men villa-vent. Brygger på kjøkkenet, som er åpent mot stua slik at det totale arealet er ca 64 kvadratmeter. Ved koking av 30 liter vørter i 90 minutter blir det ikke antydning til dugg på vinduene eller fukt i taket, selv om jeg koker midt på gulvet. Ventilasjonsanlegget og romvolumet tar unna alt.
 
Jeg har ganske god kjøkkenvifte som enkelt håndterer mine 10-15L småbatcher som jeg brygger på platetoppen. Når jeg derimot brygger på mitt elektriske bryggeri (30-40L) som jeg har stående på et bord like ved siden av komfyren, klarer ikke kjøkkenviften å holde dette unna; kjøkkenet blir tåkelagt og jeg får vanndråper i taket. Jeg koker derfor nå med lokk og har en slange ut vinduet. Det er per i dag hva man kan kalle standard silikonslangestørrelse, men her vil jeg nok anbefale større dimensjon for å få nok avkok. Sikkert folk her inne som har erfaringer her (ps: jeg løser dette med å perioder koke uten lokk).
 
Om man er plaget med kondens under kok så anbefales det å prøve å åpne et vindu/en dør ut mot det fri... det hjelper ikke med allverdens avtrekk om det ikke kommer tørr luft inn.
 
Vel, det er vel akkurat det som er saken her i huset. Det er en kliss ny leilighet med såkalt "balansert ventilasjonsanlegg". Gir godt innemiljø, men jeg er som sagt skeptisk på kok. Kunne alltids prøvd meg med ett brygg på badet og kjørt ventilasjonsanlegget på "high". Dette skal øke utluftingen, og skal egentlig brukes om det er mye folk på besøk e.l. Kan da vel ikke gjøre noe skade å prøve én gang å se åssen det går.

En annen "issue" jeg har så langt er at ventilatoren over koketoppen er av typen med kullfilter. Skulle steke biff her om dagen på litt høy varme og stekeosen slo ut brannalarmen.... Jippi. Lurer på om vi kommer til å ta kontakt med utbygger for å få en annen løsning. Kan da umulig være meningen at man ikke skal kunne steike noe på høy varme.
 
Hvor ofte er det blitt byttet kullfilter? Har hørt noe om 2 ganger i halvåret. Har en kompis som har "samme type" leilighet. Vi koker på verandaen
 
Bygget meg en avtrekksvifte av en murbøtte, avtrekksvifte og trekkspillkanal, alt kjøpt på biltema for 300 kr samlet. Den krever dog at vinduet settes på gløtt slik at du kan slippe den ene enden av kanalen ut. Funker som fjell. Har kullvifte, men naturlig ventilasjon (leilighet fra 67)
 
Flyttet inn i slutten av oktober, leiligheten er nybygd, tror ikke det er noe problem med kullfiltret... :p
 
Jeg tror ikke noen kjøkkenvifter klarer å ta unna dampen fra en kokekaret. 1 liter vann blir 1600 liter damp.
Har tenkt en stund på å bygge en kondenseringsenhet. Ikke fordi jeg trenger det, men fordi konseptet er tøft, og det må være temmelig enkelt å lage. Forutsetning er feks at man har mulighet for å feste et fleksibelt ventilasjonsrør i et lokk på kokekjelen. Enkelt dersom man har en speidel med hatt.
Ta en passelig lengde 110 mm avløpsrør (50lapp på Biltema) en dyse, feks som den på hageslangen når du skal spyle, en kuleventil og kanskje en overgang fra 110mm til 40mm. (50 lapp på biltema).

Dysa monteres inne i røret, strammes til det bare er en fin yr av vann som slipper ut, og peker nedover. En kuleventil på utsiden (strengt tatt ikke nødvendig) så du kan skru av, eller for den saks skyld på vannet. Fleksirøret fra kokekjelen monteres i toppen av avløpsrøret. Overgangen i bunnen. Plasser røret i nærheten av et sluk, for eksempel i dusjen. Når det koker opp, skru på vannet. Du vil aldri bekymre deg over damp igjen.
 
Jeg tror ikke noen kjøkkenvifter klarer å ta unna dampen fra en kokekaret. 1 liter vann blir 1600 liter damp.
Har tenkt en stund på å bygge en kondenseringsenhet. Ikke fordi jeg trenger det, men fordi konseptet er tøft, og det må være temmelig enkelt å lage. Forutsetning er feks at man har mulighet for å feste et fleksibelt ventilasjonsrør i et lokk på kokekjelen. Enkelt dersom man har en speidel med hatt.
Ta en passelig lengde 110 mm avløpsrør (50lapp på Biltema) en dyse, feks som den på hageslangen når du skal spyle, en kuleventil og kanskje en overgang fra 110mm til 40mm. (50 lapp på biltema).

Dysa monteres inne i røret, strammes til det bare er en fin yr av vann som slipper ut, og peker nedover. En kuleventil på utsiden (strengt tatt ikke nødvendig) så du kan skru av, eller for den saks skyld på vannet. Fleksirøret fra kokekjelen monteres i toppen av avløpsrøret. Overgangen i bunnen. Plasser røret i nærheten av et sluk, for eksempel i dusjen. Når det koker opp, skru på vannet. Du vil aldri bekymre deg over damp igjen.

Kunne tenkt meg å prøve dette, driver for tiden og pønsker på løsninger for å koke innendørs i en liten leilighet. Denne løsningen ser jeg jo for meg vil begrense vannsølet ut i rommet. En ting jeg ikke klarer å se for meg er hvordan dysa og vannslangen skal monteres. Kunne du utdypet litt? Tenker du at dysa og slangen skal føres inn fra undersiden av avløpsrøret og spraye oppover?

Beklager hvis jeg spør dumt.
 
Den løsningen jeg har sett har hatt dysa i toppen. Skal prøve å lage en tegning av hvordan jeg ser dette for meg.
 
Det var en god løsning. Jeg vil tro at jeg prøver noe slikt, så jeg kan gi tilbakemelding når jeg har testet
 
Da jeg etter planen skal brygge til helgen tenker jeg å kjøre en løsning med ting jeg får tak i hos Biltema/Clas Ohlson, og dersom det ser ut til å fungere bra vil jeg gå for mer proffe komponenter som det du har linket til. Takk for disse!
 
Tilbake
Topp