Ekstraktsett, som å banne i kjerka?

Er det å brygge ekstraktsett sett på som det å banne i kjerka? Har brygget mest allgrain, men også noen ekstraksett har det blitt og noen har vært gode, men andre har ikke vært noe å skrive hjem om.
Hva tenker dere? Hvis det ikke er sett på som tabu å brygge/fermentere ekstraktsett hvilke sett er noe å satse på?
 
Folk må få gjøre som dem selv vil, men jeg synes at brygging med ferdighumla maltekstrakt fra en nedstøva blikkboks på Europris blir litt kjipt og upersonlig. Man skal jo sette sitt eget preg på ølet, ikke bare blande ut litt ekstrakt med vann og sette det til gjæring.

Det betyr ikke at jeg synes ekstaktbrygging i seg selv er teit, jeg gjør det selv av og til. Med god humle og kvalitetsgjær, kanskje til og med noen korn med malt, så kan resultatet bli helt fantastisk.
 
Det er vel tid og sted for alt.
Her på forumet er det mange håndverksbryggere. Vi liker selve prosessen som gir en egen tilfredsstillelse i seg selv. Ølet er en positiv bivirkning av hobbyen. I den sammenhengen passer ekstrakbrygging ikke inn i mitt bryggeri.
Jeg vil derimot ikke si noe negativt om ekstrakbrygging. Det er for meg bare noe annet enn håndverksbrygging.
 
Min egen erfaring med det: Det er ikke verdt bryet. Jeg satte tre sett før jeg begynte å brygge "ordentlig", og ingen av dem ble gode. Drikkelig, javel, men den billigste pilsen på butikken var en klart bedre løsning. Det meste endte til slutt i vasken, fordi det sto der og ble ikke drukket.

Jeg gjæret i stuetemperatur, og skjermet ikke dunken mot lys, så det kunne jo kanskje være en forklaring - men jeg testet én gang til, med et tsjekkisk pils-sett fra Bryggselv, og gjorde alt helt etter boka, gjæret på 11 grader, lagret i kjøleskap. Det fikk den samme umiskjennelige smaken som de andre settene, og jeg konkluderte med at slike sett ikke er interessante.
 
Er ikke så stor tilhenger av de ferdighumlede ekstraktsettene; selv om det finnes brukbare varianter.

Briess ekstrakter med full kok derimot er jeg sikker på kunne "lurt" de fleste i en triangel-test.
 
Har ikke prøvd noen ferdige ekstrakt-kits, men jag har brygget 3-4 liters batcher med DME og noe knust spesialmalt i en humlepose en håndfull ganger hjemme på kjøkkenet. Synes det har sin sjarm det og.. pluss at jag bruker ikke engang en time fra start til allt er vasket og står til gjæring. For meg blir det et fint supplement til all-grain når han jag pleier brygge med ikke har anledning.

 
Ekstrakt er en glimrende måte å leke med brett og bakterier på. En kilo ekstrakt i en 4-5
Er ikke så stor tilhenger av de ferdighumlede ekstraktsettene; selv om det finnes brukbare varianter.

Briess ekstrakter med full kok derimot er jeg sikker på kunne "lurt" de fleste i en triangel-test.

Hvorfor vil du ha full kok på dem?
 
Trenger vel full kok (som i 60 minutters kok) om man skal tilsette humle på vanlig måte?

Men "full kok" som i "koke hele vørtervolumet i 60 min" er jo ikke nødvendig.
 
Ekstrakt er en glimrende måte å leke med brett og bakterier på. En kilo ekstrakt i en 4-5


Hvorfor vil du ha full kok på dem?

Kun for utbytte av bitterstoffer sin skyld.

Partial boil fungerer for all del det også, hvis man ikke har anledning til å koke hele volumet.
Men er enklere å oversette oppskrifter fra all-grain til ekstrakt(og vice verca) på fult kokevolum.
 
Prøvde 100% Briess Porter ekstrakt med litt humle, det ble et litt kjedelig øl
men Rug ekstraktet og Golden light produserte fin fin IPA'er
 
Exstrakt er som grandiosa. Et greit utgangspunkt til noe som har potensiale til å bli mye bedre. Man kan meske litt spesialmalt eller litt ekstra humle te.

Et ekstraktbrygg jeg laget mye for noen år siden var muntons docklands porter. Den var veldig god husker jeg
 
Ein kan jo piffe opp ein grandis i ny og ne, og det same kan gjerast med ekstraktsett. Til dømes å justere humlemengde og bytte ut gjæren. Elles er det store kvalitetsvariasjonar mellom ekstrakta, og eg sonderar framleis marknaden med siktemål om å prøve ekstraktbrygging. Det framstår som ein god måte å korte bryggedagen ned til 1 time på, og eindel standardbrygg er jo kjekt å ha i kjellaren til tider.
 
En hver får finne sin måte å brygge på.Jeg har brukt begge men nu er det kornbrygging som er min måte.
 
Prisen på malt er så lav at det selvsagt er å foretrekke om en har det lille utstyret som trengs.
Av og til er man fri for malt og fri for øl om et par uker.
Men; når man har en 10 timers biltur til nærmeste bryggebutikk, (og det er det faktisk noen av oss som har.....)
så kjører man ikke den distansen for 5 kg malt. Da må det bunkres for noen tusener.
Det betyr at i tillegg til den praktiske tilpasningen, så må det også tilpasses økonomiske.
(Har man normale inntekter/utgifter vil kr 3000.- til bryggeråvarer trenge litt planlegging.)
Dermed kan et Muntons-kit fra Europris være et godt alternativ når man er mellom sesonger.
 
Har prøvd noen av mangrove jack's sine som jeg har kjøpt hos bryggselv. De som var gode/greie av de jeg har prøvd er Colombus APA (med tørrhumle) New Zealand pale ale (med tørrhumle), Session ale (uten tørrhumle) og Robbers Golden ale. Mens Bitteren og Hveteølen ble ikke gode i det hele tatt!
Når det skal sies så er jeg ny innenfor brygging og har ikke mange allgrain under beltet, men allgrain har alltid blitt mye bedre en ekstrakt for ikke å snakke om at det er mer moro å holde på med allgrain.
 
Nå er jeg virkelig uerfaren på brygging, men jeg vurderte en stund om jeg skulle prøve med ekstrakt først. Terskelen opplevdes som lavere rett og slett. Nå ble det BIAB på meg; men hvis ekstraktsett fra Europris gjør at flere tør å prøve og etter hvert prøver seg på mer avanserte eller omstendelig metoder, et vel det bra for hjemmebrygger-miljøet sett under ett. Det er akkurat som med meg og øl. Startet med å drikke Corona og så tørte jeg å prøve nye ting etter hvert.

Sent from my LG-H815 using Tapatalk
 
Kjøpte mitt fyrste ekstraktsett i dag. Muntons nut brown ale 1,8 kg frå Europris. Hadde sjølvsagt ikkje lest pakningen, kor det står ein må tilsette ytterlegare 1 kg sukker eller dme, så det vart å tilsette nokre restar. Også 0,17 kg molasses 2% iron gjekk i karet for å kompensere. Så truleg vert dette ein herleg nøttelakris brown ale med hint av julekrydder, sidan det heile gjekk ned på gjærkaka frå julebrygget. :D
 
Tilbake
Topp