eikefliser

Jeg lurer på en ting. Det står i oppskrifta at jeg skal stikke om til nytt kar for så å tilsette flisene. Må jeg stikke om til nytt kar eller er det greit å ta de oppi nåværende kar?

Jeg ser dere skriver at eikeflisene må desinfiseres i sprit.
Hvilken smak vil flisene sette i øllet?
 
Greit å stikke om, da flisene har en tendens til å synke. Ingen fasit på det der, men det er vel ølet du vil skal smake eik, ikke gjæren.

Smaken er litt som vanilje, skog og det eiken lukter forøvrig. Må ikke nødvendigvis desinfeseres i sprit. Jeg koker mine fliser. Da blir det en slags te, som smaker akkurat det som flisene tilfører ølet, fordi det er akkurat det du tilsetter ølet.
 
på medium brende eikechips (dei eg har erfaring med) vil du kunne finne monge av dei samme smakane som i whisky, vanilje, karamell,brød, etc. Er ikkje verre en å faktisk smake på en av de chipsa om du er nyskjerrig, eller å lage en te av de, du finn fort smaken då. :p

Er lurt å desinfisere de enten i sprit, eller å dampe de på førehand, anbefalar ikkje å koke de, då mykkje av smaken vil gå ut i kokevatnet, dump isofall kokevatned med nedi dunken.
 
Hiver meg på med et nybegynner spørsmål. Vil spriten som jeg desinfiserer eikeflisene drepe gjæren, om den går oppi dunken sammen med flisene?
 
Spriten har vel to funksjoner? Det ene er desinfisering og det andre er å trekke ut den verste plankesmaken. Smak ihvertfal på spriten før dere heller det oppi ølet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Smakte på The Revival fra Ægir i helgen, og den ga mersmak. Siden jeg ikke har et wiskyfat liggende å slenge, så tenkte jeg kanskje å jukse litt med å tilsette litt whisky sammen med eikeflisene.
 
Å koke te på flisene hørtes jo forlokkende enkelt ut. Det funker greit?

Jeg er ute etter å få bare et lite anstrøk av vanilje i en stout. Hvor mye flis skal til i en normalbatch? Og hva slags fliser funker best?
 
Tilbake
Topp