El kontroll

Jeg venter i disse dager på en pålagt El-kontroll bør jeg fjerne ledninge mellom døra på kjøleskapet til varmeelementer og stcen oppe på kjøleskapet.
 
Jeg fikk beskjed om å fjerne skøyteledningen til stc og kjøleskap(som gikk fra arbeidsrom til garasjen(samme bygg)), "utstrakt bruk av skjøteledning", men han sa ingenting om selve gjæringsskapsoppsettet. Kan jo være greit å ta det ned, så slipper man å høre noe om det...
 
Morsomt at du nevner det, det skal være EL-kontroll av bodene i blokken jeg bor i på mandag. Jeg har definitivt tenkt å ta vekk min diy STC-boks før kontrollen, ja :)
 
Jeg ville latt boksen være der under kontroll, la han se på den så kan han si om det er greit eller ikke.
Hvis han ikke synes den er grei får du en tilbakemelding med en gang og kan koble den i fra.
Dette er ikke en del av den faste installasjonen og du vil derfor ikke få anmerkning hvis du plugger den i fra når han er der.
Hvis dere er redde for disse boksene, monter en røykvarsler ikke frykt en kontrollør som er der for å finne potensielt farlige ting i
el-installasjonen i boligen.
Ps er elektriker
 
Jeg ville latt boksen være der under kontroll, la han se på den så kan han si om det er greit eller ikke.
Hvis han ikke synes den er grei får du en tilbakemelding med en gang og kan koble den i fra.
Dette er ikke en del av den faste installasjonen og du vil derfor ikke få anmerkning hvis du plugger den i fra når han er der.
Hvis dere er redde for disse boksene, monter en røykvarsler ikke frykt en kontrollør som er der for å finne potensielt farlige ting i
el-installasjonen i boligen.
Ps er elektriker



Hør!! Hør!! Det har du helt rett i "STOYPE". Heller la kontrolløren sjekke opplegget, slik at man vet om det kan være farlig eller ikke. Bedre det enn å gjemme oppsettet når han kommer, det tyder på at man ikke vil vite om oppsettet er trygt eller ikke. Bedre å brenne ned huset enn å la kontrolløren ta en titt på det?
 
Jeg kommer ikke til å være der selv, ellers ville jeg nok latt den stå slik at vi kunne tatt en prat om oppsettet. En elektriker jeg kjenner har forøvrig sett på den så jeg er forholdsvis trygg på sikkerheten selv om den nok ikke følger alle standarder for fast installasjon.
 
Eltilsynet er først og fremst opptatt av den faste installasjonen og evt bruk av skjøteledninger. Kjøleskap og stc er et elektrisk utstyr som de normalt ikke ser på.
 
Da lar jeg den stå
Har ingen skjøteledning på den kun en lang kabel rett i stcen.

PS har så klart røykvarsler i rommet der den står koblet i serie med de 4 andre rundt i huset.
 
Inget ting i veien med skjøteledninger, men en 2,5 kw. på sise i en lang kjede begynner og bli ugunstig, Ingen kontrlører har sagt noe på mine.
 
Inget ting i veien med skjøteledninger, men en 2,5 kw. på sise i en lang kjede begynner og bli ugunstig, Ingen kontrlører har sagt noe på mine.
Skjøteledninger er i utgangspunktet bare beregnet til midlertidig bruk. I en riktig dimenjonert installasjon skal det ikke være behov for skjøteledninger.
 
De leter etter feil på fast installasjon og jord feil. Ellers så gir dem tips å anbefalinger for at du skal leve lenge. Får ikke mangel på ditt eget oppsett så lenge du ikke lager jordfeil :)
 
Jo men finner eltilsynet mye skjøteledninger og padder, så får man pålegg om å få montert flere uttak. Evt pålegg om å fjerne skjøteledninger.

Som sagt, de prøvde seg ikke hos meg med det, men jeg ga beskjed om at det ikke er noen fare med disse skjøteledninger og ingen paragraf forbyr det.
Kontrollører er ikke loven, vet om en som mistet jobben fordi han påsto det.
 
Det er desverre ikke noe regelverk på dette nei. Men alle kontrollører jeg vet om kommenterer det hos en kunde og anbefaler oppgradering. Det er ikke uten grunn at det er mange branner i Norge, med det elektriske anlegget. Vanlige uttak er ikke beregnet på konstant belastning over lang tid og mange bruker padder som de har plugget ovner og div i. Noe som kan forårsake brann, men det er viktig at det brukes skjønn når man bruker padder.
 
Tilbake
Topp