Vørterrester på gjengene ved pumpen?

Marius K.

Norbrygg-medlem
Når jeg vasket Speidelen i går etter endt bryggedag la jeg merke til noe "griseri" på gjengene inn til "pumpehuset" på begge sider. Det kan se ut som rester av størknet vørter. Noen som har opplevd det samme? Normalt, eller må det iverksettes tiltak av noe slag?

Speidel.jpg
 
Det er jo innlysende. Var mer et spørsmål om dette er normal oppførsel, ikke om jeg skal vaske eller ikke.
 
Haha. Ser ikke unormalt ut for min del. På min BB kommer det litt vørter og rester både her og der så pleier å skru fra hverandre alt av kraner innimellom når jeg er ekstra ivrig.
 
Når jeg vasket Speidelen i går etter endt bryggedag la jeg merke til noe "griseri" på gjengene inn til "pumpehuset" på begge sider. Det kan se ut som rester av størknet vørter. Noen som har opplevd det samme? Normalt, eller må det iverksettes tiltak av noe slag?

Vis vedlegget 21491
Har du prøvd å åpne kranene og sett hva som gjemmer seg der? T.o.m inni todelte kraner gjemmer en skvett. Når f.eks vann får lov til å være det et par måneder til neste bryggedag så er det vannet råttent og lukter ikke godt
 
Har du prøvd å åpne kranene og sett hva som gjemmer seg der? T.o.m inni todelte kraner gjemmer en skvett. Når f.eks vann får lov til å være det et par måneder til neste bryggedag så er det vannet råttent og lukter ikke godt

Jeg demonterer krana når jeg vasker speidelen, men det kan ikke være meningen at man skal demontere pumpa.
 
Kan det muligens være gjengelåsningsmiddelet som Speidel har brukt. Det er noe guffe som herder etterhvert og er ufarlig.
Skal være sånn.
 
Gjengelåsingsmiddelet på min speidel er blått. Eg har vel også sett slikt i raudt.

Dette er vel mest sannsynlig litt vørterlekkasje og så vil eg tru det kanskje kan ha tetta seg pga sukkerinnhaldet. Eg ville ikkje ha vore bekymra for dette og det er vel neppe fare for infeksjon pga det.
 
Ingen krise uansett hva det skyldes.. om det er gjengemiddel, liten lekasje eller bare søl..

Verre er det at de gjengene til pumpene er så mannevonde! Fikk små kutt på fingrene de første 20+ bryggene, før jeg omsider skjønte hvorfor..
I tillegg til gjengene er det en skarp kant rett nedenfor den røde firkanten som ble tegnet inn på bildet, den har også noen dråper blod på samvittigheten.
 
Det stemmer at gjengelåsemiddelet er blått. Men det der er sannsynligvis rørgjengetettning som er litt gul/brun i fargen. Ikke noe å bry seg om med mindre du merker at det drypper noe fra rørene ;)
 
Takk for tilbakemelding folkens. Jeg sendte en hendvendelse til Speidel tidligere, og de mente det ikke var normalt med "vørtergris" her, og at jeg skulle holde øye med dette ved neste bryggedag for å se om pumpen lekker. Det er vel neppe noen særlig lekkasje å snakke om da det ikke var noe vørtergris å se på bryggebordet. @katla har vel også rett i at det neppe er noen fare for infeksjon på grunn av dette, så det er vel bare å kjøre på.
 
Tilbake
Topp