Dobbeltmesking Speidel 50L

Tenkte å prøve meg på dobbeltmesking på Speidel 50. Oppskriften er Nøgne Ø God Jul 2012 i fra "Ølbrygging fra hånd til munn". Total maltmengde for 50l er 20 kg.
I oppskriften står det mesking 63gr i 90 min. Tenker å dele opp i 10kg malt i hver meskeomgang.

Er det lurt å dele både basemalt og spesialmalt i to eller ta all basemalt i første mesking ?

Bør jeg meske 2x90 min eller er det tilstrekkelig med 2x 45 min ?

Forresten noen som vet om oppskriften for Nøgne Ø God Jul 2012 er den samme som NØ 2013/14 ?

Frode Olai
 
Å meske 90 minutter med en Speidel er uansett mer enn nok. Kjør på med som du skriver, 2x45 minutter. Ikke noe utmesk første runde. De gangene jeg har dobbeltmesket, har jeg delt malten likt begge rundene.
 
Jeg har ikke Speidel, men eide engang en BB30 jeg dobbeltmesket med noen ganger. Jeg malte alt maltet og blandet det sammen. Kjørte to separate meskinger med den tiden det tok. I ditt tilfelle, altså 2x90 min.
Jeg har samme boka, og har stusset litt på noen av meskeskjemaene. Jeg ville brukt et meskeskjema som passet til mitt bryggeri, og ikke fulgt det som står i oppskriften. Det er neppe beregnet for Speidel. Dette er et smakrikt og maltsmakende øl. Bruk et meskeskjema som du vet passer til den type øl.
Det kan godt hende de endrer litt på oppskriften fra år til år. Ville ikke forundret meg. Det er hvertfall forskjell på smaken fra år til år. Det er godt mulig det skyldes lagringstiden. Noen år har de mulighet til å lagre det lenger enn andre. Tror det har vært nevt i en tidligere diskusjon.
Når det er sagt! Håper dette er juleølet for julen 2016 du nå skal brygge. Dette blir ikke godt 24/12-2015.
Juleølet mitt brygges i mars/april. Så er det bare å holde finga fra fatet (bokstavelig talt) til julepynten kommer opp.
 
Blir nok å dele malten likt i to ja og meske 2x45 uten utmesk på første runde. Har hatt lyst til å prøve å brygge NØ God Jul en stund og å prøve dobbeltmesking. Tenker at dette juleølet ikke er for 2015 primært nei, kunne tenke meg å lagre det. Hvor lenge spørs vel litt hvor godt det blir.

Ellers er jeg også litt spent på den belgiske gjæren WLP530, har hørt belgiske gjær er rimelig "hissige".
 
Etter min mening lønner det seg ikke å dobbelmeske når du har en oppskrift med 15,6 kg målt. Jeg ville prøve å erstatte en del av maltet med spraymalt for å kunne kjøre en "vanlig" mesk.

Ellers ville jeg begynne med 50 eller 55 l siden du har en henholdvis liten maltmengde per mesk og heller kompensere med vann senere dersom vørtermengden er for lite eller OG for høy.
 
Hva er ulempen med dobbeltmesk? Har ikke noe spraymalt og rekker ikke skaffe. Alternativet er vel da å ta noen kilo i en kjele ved siden av kanskje?
 
Hva er ulempen med dobbeltmesk? Har ikke noe spraymalt og rekker ikke skaffe. Alternativet er vel da å ta noen kilo i en kjele ved siden av kanskje?

Det er stort sett tre ulemper: Det er ganske mye jobb, det har lett for å bli litt søling og det gir dårlig utbytte.
 
Det er stort sett tre ulemper: Det er ganske mye jobb, det har lett for å bli litt søling og det gir dårlig utbytte.

Ja, helt enig. Dobbelmesking i seg selv gir dårligere utbytte, i tillegg har jeg ofte opplevd dårligere utbytte når jeg mesker med mindre enn ca. 10 kg malt.
 
hmmm, ok skjønner. Så vidt jeg vet har jeg da 2 alternativer igjen:
1. Skalere ned oppskriften til ca 13 kg og være fornøyd med volumet man får.
2. Eventuelt ta 2-3 kg malt i en kjele ved siden av på 64 grader, pakke inn i noe pledd og la stå en time.

Noen erfaringer fra nr 2?
 
Jeg bruker 20litern men prinsippet blir det samme. Utbyttet blir ikke så dårlig, men jeg skalerer oppskriften slik at begge omgangene har optimal maltmengde, for 20litern vil det si 5,5-6 kg. Sidemesk må da være adskillig mer prakk?
 
Vurderer å dobbelmeske en imperial Stout og vurderer å dobbelmeske.
Ligger normalt på ca.84% +/- i meske effektivitet ved ca 5,5 kg malt.
Hvor høy effektivitet kan jeg forvente ved mesking av 5,5kg x 2?
Rundt 75% meske effektivitet er dette i nærheten av det jeg kan forvente?
Hvilken effektivitet ligger dere på ved dobbel mesking?
 
Dårlig effektivitet bør ikke være noe problem. Dobbeltmesker man med Speidel 50, så kan man meske med opp mot 30 kilo malt, og få et utbytte et sted mellom 70-75%. Det burde holde for de fleste. Med speidel 20, brude man kunne nå det samme med litt røring, uten at jeg har forsøkt det.

Skal du meske med 15,6 kilo malt, hadde ikke jeg giddet å dobbeltmeske. Beregn heller litt lengre mesketid, og start med ca 13 kilo malt, mesk en god halvtime, og enten etterfylle, eller ta ut litt av mesken, og ha i mer malt. Det du eventuelt tar ut, har du tilbake i maltrøret før du skyller. Med siste metode, skal det fint gå å meske med sikkert 17 kilo malt. Har gjort det med den siste metoden, med ca. 15,5 kilo malt, og fått det samme utbyttet som med mindre malt.
 
Det hørtes jo veldig fristende ut å prøve den taktikken! Jeg skal brygge en 7 fjell morgenstemning 2 sett. Oppskriften forslår stegmeskprogram:
62 grader 20 min
68 grader 20 min
77 grader 5 min

Skal jeg øke 68 graderen til f.eks 60 min og tilsette mer malt etter 20 da?
 
Er du sikker på at 7 Fjell sitt meskeskjema passer ditt oppsett? Jeg bruker ikke å tilsette mer malt, før det har gått drøyt halvtimen, + pumpepauser, typisk ca 45 minutter. Dette fordi at volumet av malten skal bli mindre før man tilsetter mer malt.
 
Det har jeg overhodet ingen formening om :) Trodde det gikk på oppskrift og ikke utstyr. Bør jeg Google opp en stout profil for Speidel mener du?
 
Med en OG på 18,7 plato og alkoholvolum på 6,5%, så skal denne ha en god del restsødme, sånn ca. FG på 1.025? Der har du litt å justere mesketemperaturen etter. Er man usikker, så er det greit med en mesketemperatur, og så utmesk i noen minutter ved 78 grader.
 
Den skal ende på FG 1,019. En stegsmesk er 64 grader i 60 min. Doble denne da og tilsette malt halveis, også utmeskt i 5-10 min?
 
Tilbake
Topp