Alesmith IPA - verdens høyest rangerte IPA kan bestilles på vinmonopolet nå.

Sitter med den selv, men er nok ikke like begeistret som det andre er. En god IPA, men humleprofilen er ikke helt innertier for min del.
 
Det merkes at alesmithen ikke er fersk, desverre. Sammenlignet med notater jeg har fra cbc og det mangler en del på aromaen. Men det er fortsatt en god øl.

Sculpinen derimot var bedre enn jeg husket.

Kanskje jeg skulle tatt alesmithen først...
 
Ver på vakt vidare. Ølboomen og den manglande konkurransen i Noreg gjer det særs lukrativt å dumpe "utgått" utanlandsk øl her heime. Sal av snart 2 år gamal IPA kunne vanskeleg latt seg gjort dersom Polet bestod av 10 kjeder heller enn ein monopolist.
 
Synes dette var en knakende god ipa jeg. Skjønner ikke helt den dato merkingen. I bunnen på flaske står det 308 m 2208 4. Noen andre som får ut noen dato her? Mangler kanskje et tall her?
 
Drakk Sculpin i går, syns ikke det var noe å skrive hjem om. Kjente at det var en bra øl, men den hadde mistet alt for mye karakter og humleprofil for at det skulle være en 100/100 IPA. Hadde den litt tamme "smaker humle men ikke noe spesifikt"-smaken som jeg ofte har fått fra amerikanske humledrevne øl.
 
  • Like
Reaksjoner: KSA
Alesmith IPA hadde jo mye humlesmak og aroma for å være såpass gammel. Hadde også regnet med litt mer bitterhet. Når det er sagt syntes jeg den var helt grei, men litt søt for min smak. I kveld skal sculpin testes med og uten habanero:)
 
Sitter med flaske #2 nå, samme batchen, samme inntrykk. Innbiller meg at en fersk en har mye mer "nese" enn denne har.

Bestilte to til på nettsidene til polet før jeg fikk smakt disse jeg fant i butikk, så nå sitter jeg og lurer på om jeg skal spørre om jeg kan ombestemme meg når de ankommer butikken...
 
Ifølge AleSmith selv så er datoen på bunnen av flasken produksjonsdato for selve flasken og ikke brygget. Men har mine tvil om at den er særlig fersk fordi om.
 
Da jeg hentet min idag, så jeg også 2014 på flasken, men på korken er det jo 2015-logoen. Så godt mulig at ølet i flasken er nyere enn 2014.
 
Huff og huff, denne tråden har blitt en skandale. Alesmith IPA ligger faktisk ikke på første plass på Ratebeer...
 
Chili i øl funker helt klart utmerket det, men det er lov å begrense seg
Veldig spent på denne selv
 
Smakte den ene av to Alesmith-flaskene jeg fikk tak i , nå i helga.
God, men hadde det vært blindtest ville den ikke skilt seg ut som noe spesielt. Ikke sammenlignet med f.eks Kinn Vestkyst i alle fall.
 
Fikk en av disse fra polet servert i helga. Stod 2014 på den flaska også. Den var drikkendes, så tipper det er mest sannsynlig som det stod over her, at flaska er fra 2014 og ikke innholdet. Jeg var hos Alesmith i San Diego for noen uker siden og kan bekrefte at den er friskere og mer aromatisk når den er fersk, så at den er noen måneder gammel vil jeg anta.
 
Ok, jeg tenke at noen fikk ta ansvar spørre internetten. Jeg leser på freshbeeronly.com at: Alesmith: Uses a bottling date on the cases and bottles. Bottles: On the shoulder of the bottle in yellow ink. Cases: Written on the case with a sharpie and according to the brewer, the format depends on who's writing it. The X, IPA and Anvil have a 6 month shelf-life.

Og en som gir seg ut for å svare på vegne at Alesmith på et beeradvocate forum sier at:
[If they started in 2013, what would "103 11" mean? I would have guessed the 103rd day of 2011...]
That is not our code, that's probably from the glass manufacturer as we've only ever used standard bottle on dates (ie: 1/6/13 in yellow ink on the neck of the bottle, not covered by the foil). We started bottle dating in early 2013. Cheers


Jeg har ikke sett noe yellow ink. Sjekka en flaske med Reforged jeg har stående, den har ingen dato i det hele tatt. Men det er en en annen type flaske enn IPAen og en one-off, så den er lettere å datere.

Der det sto 2014 var stemplet i glasset, så jeg tror fortsatt ikke det er tappedato. Hvis noen virkelig vil følge det til bunns kan de jo spore opp en kasse fra polet eller sende mail til Macondo som tar dem inn, og spørre.
 
Tilbake
Topp