øl med hasselnøttre

Myrk

 
jeg er velsigna med hassebusker i hagen og lurer nå svært på om jeg kan benytte det til bygging. Er det noen som har erfaring eller i det hele tatt hørt om bruk av hasselnøtter i bryggkjelen? - eller gjæringskaret?
 
Sist lager vi brygga hadde et hint av hasselnøtt ettersmak første dagene etter den var ferdig gjæret,forsvant etterhvert..
Smakte veldig bra synes jeg,synd den forsvant..
Her kom den av gjæringen..
 
Walnøtt er jo brukt en del så hasselnøtt burde også funke. Smakte et lokalt øl i Grenoble med walnøtter en gang. Ikke spesielt minneverdig, men det finnes jo en del øl, typisk hvete-, dunkel- og bock/dobbelbock hvor det tilsettes walnøtter. Kanskje verdt et forsøk?

Jeg ville laget en nøtteekstrakt på et eller annet hvis og tilsatt i gjæringskaret. Da kan du også smakte på nøtteekstrakte og få en idé om hva det vil tilføre ølet før du gjør det.
 
Takk for tips. Jeg prøver meg på en 15 liters pilot, Spennende dette med olje og skumming. Resultatet blir lagt ut her.
 
jeg er velsigna med hassebusker i hagen og lurer nå svært på om jeg kan benytte det til bygging. Er det noen som har erfaring eller i det hele tatt hørt om bruk av hasselnøtter i bryggkjelen? - eller gjæringskaret?
Jeg har lest en oppskrift på english bitter som hadde røstet knust hasselnøtter siste 10 min av mash. Tror det var 400 gram.
 
Tilbake
Topp