[hjelp] kjel til BIAB

Heisann! Synes det begynner å bli vanskelig bestemme seg for hvilken kjel jeg skal handle inn til BIAB brygging. Er jo mulig å ordne en del selv skjønner jeg, men silbunner og annet er vel ikke bare å ordne selv? Kan handle en kjel og bore på hull og skru på kran og termometeret selv, men kvalitetskran og termometer ser ut til å øke prisen nok til at en ferdig pakke/kjel er like vettug å handle.

Er ikke meningen å måtte ha hjelp til alt, men søker jo god kvalitet
I kjelen spesielt og vil ha enkelt og godt system, noen gode tips til ikke nødvendig billig
Men ikke dyrere enn nødvendig  :yes:

Kjel, termometer, kran og silbunner er vel det viktige å ha.  :)
 
Du trenger ikke silbunn til BIAB. Det kan være greit med noe som holder meskeposen opp fra bunnen av gryten dersom du skal stegmeske og må tilføre varme underveis. Selv bruker jeg en grillrist (kr. 39,- på biltema) til dette, og det fungerer utmerket.

En god gryte og kokeplate er lurt å prioritere. Da har du også muligheten til å utvide til et annet meskesystem senere, uten å bytte kokekjel. For å gjøre det enklest mulig med BIAB bør du ha plass til både malt og alt vannet i kokekjelen, som betyr at du sannsynligvis bør ha en gryte som er ca. dobbelt så stor som volumet du ønsker til gjæring.

Selv bruker jeg 50-litersgryten fra Bryggselv, sammen med Caso-induksjonsplaten fra samme sted, og er svært godt fornøyd (brygger vanligvis 20 litersbatcher, men på "normalstyrke"-øl kan du fint tyne ut 30 liter). For å spare penger kjøpte jeg gjennomføring, kran og slangenippel fra weldlessfittings.com. Det fungerer fint, men det er nok enklere og raskere å få Bryggselv til å montere kran.

I tillegg trengs litt silikonslange du kan tappe vørteren over i gjæringskaret med, samt en stor sleiv for å røre i mesken (ikke kjøp plast, de bare bøyer seg).

Jeg vet ikke hva du har av annet utstyr, men en god vørterkjøler er nødvendig.

Selv om det er lurt å ha godt meske- og kokeutstyr er det viktigste nesten å ha kontroll på gjæren. Sørg for å kunne regulere temperaturen i gjæringskaret for eksempel i et eget kjøleskap med ekstra termostat (mange gode tips på forumet her). Selv benytter jeg en teknikk som innebærer hyppige tunge løft mellom leilighet, trappegang, loft og kjeller. Det er billig og krever lite plass, men er ellers håpløst upraktisk.
 
Hei,

Du trenger ikke silbunn til BIAB-brygging. Du trenger heller ikke kran, eller fastmontert termometer. Det er det som er det fine med BIAB, du trenger veldig lite utstyr.

Om du ikke har kran på kjelen kan du bruke hevert til å overføre fra kjelen til gjæringsdunk etter at du har kjølt ned. Du bør ikke bruke hevert for å overføre varm vørter. Kran kan ettermonters om du finner ut at du ønsker kran senere.

Fastmontert termometer trenger du ikke. Jeg har fastmontert termometer, men slike bimetalltermometre er veldig trege. Jeg bruker det fastmonterte termometere til å følge grovt med på oppvarming og nedkjøling, men synes deter for upresist til å kontrollere mesketemperatur. da bruker jeg glasstermometer som jeg flytter rundt i kjelen til forskjellige plasser. Et fastmontert termometer blir også litt lett i veien.

For å brygge biab trenger du i prinsippet bare en kjele og en pose + anordning for å få ferdig vørter ut av kjelen (enten hevert eller kran. har du veldig liten kjele kan du også helle rett fra kjelen).

Hvor stor kjele du ønsker er avhengig av hvor mye du skal brygge... Jeg brygget en stund BIAB med en 15 liters pinnekjøttgryte. Veldig enkelt og hendig; kan plassere kjelen i stekeovenen for å holde temperaturen jevn og fin under meskingen, og fikk plass til kjelen i kjøkkenvasken slik at jeg ikke trengte å kjøpe spiralkjøler med en gang. Med 15 liter gryte fikk jeg 10 liters batcher som passet veldig fint i den lille betterbottle.

Med stor kjele vil du nok også trenge en kjøler. Jeg ville enten kjøpt et ferdig BIAB-sett med 36 eller 50 liters gryte som inkluderer kjøler, eller kjøpt en meskepose og prøvd meg på den største gryta jeg finner i kjøkkenskapet. Ved det siste alternativet kan du oppgradere til en støre kjele etterhvert.
 
Kjøp deg en 36 liter kjele (eks.krabbekjele på felleskjøpet til 500 kr.) ikke borr hull i kjelen med en gang men bruk den slik den er.alt du trenger videre er en bag fra bryggselv.no og et gjæringskar.(trenger ingenting i bunn)sett i gang å brygg :skitbra:

Kjelen kan også være kjekk å ha til andre ting,kanskje du vil gå for større kjele eller et annet system sener og da er det fint om kjelen din er hel :biersmile:

Vi er to kompiser som bruker 2 stk. 36 liter kjeler og er meget fornøyd med det,husk på at kranen må være ren å pen.det å ha krane på så liten kjele er ikke mye nødvendig.
 
Jeg vil helst ha kran for enkelhetens skyld. Kan ramse opp kort og godt hva jeg har:
- ochelsvekt
- digitalt termometer med 30cm sonde
- hevert
- plastskje som skal byttes ut :)
- 2x30liters gjærdunker

kort og godt det meste foruten velgnet kjel, kjølespiral og ikke silbunn? Så det er ingen mulighet for at mesket kan
Svi seg på kjelebunnen? Hvis jeg ikke trenger silbunn i det heletatt er det jo enklere å finne kjel  :skitbra:

Tenker å brygge ca 20-25 liter i starten :)
 
frevev skrev:
Jeg vil helst ha kran for enkelhetens skyld. Kan ramse opp kort og godt hva jeg har:
- ochelsvekt
- digitalt termometer med 30cm sonde
- hevert
- plastskje som skal byttes ut :)
- 2x30liters gjærdunker

kort og godt det meste foruten velgnet kjel, kjølespiral og ikke silbunn? Så det er ingen mulighet for at mesket kan
Svi seg på kjelebunnen? Hvis jeg ikke trenger silbunn i det heletatt er det jo enklere å finne kjel  :skitbra:

Tenker å brygge ca 20-25 liter i starten :)

Dersom du tilfører varme under meskingen kan det være greit med noe som holder posen oppe fra bunnen samtidig som du rører for å fordele varmen. En silbunn vil fungere utmerket, men er litt "overkill" her. Det enkleste er å holde seg til ett temperaturtrinn. Da trenger du ikke tilføre varme underveis, så du klarer deg fint uten grillrist/silbunn.

20-25-liters brygg går nok greit med en 36 liters gryte, men jeg vil anbefale 50 liter. Det gir deg mer spillerom til sterkere brygg, mer headspace under koking, etc.

Pass på at du har mulighet til å koke 30 liter. Min komfyr klarer ikke 20 en gang, så jeg skaffet likegodt en god kokeplate. Har ikke angret.
 
En må vel tilføre noe temp (60-67 c?)under meskingen? Men tenker å isolere gryta etc for å holde best mulig
På tempen :)
 
frevev skrev:
En må vel tilføre noe temp (60-67 c?)under meskingen? Men tenker å isolere gryta etc for å holde best mulig
På tempen :)

Det er ikke nødvendig å tilføre varme underveis, så lenge varmetapet holdes nede ved å isolere kjelen godt under mesking.
1. Du varmer opp vannet til "strike"-temperatur, noen grader over ønsket mesketemperatur. Denne kan du beregne, men jeg husker ikke formelen i farten. Eksempelvis for 35 L vann og 6 kg. malt (med temperatur 20 C) varmer du vannet til ca. 70 C for å ende på mesketemperatur 66,5 C.
2. Platen slås av og gryten fores med meskeposen. Malten røres godt ut i vannet. Sjekk at temperaturen er riktig (i eksempelet her: 66,5 C). Isoler gryten med liggeunderlag, pledd, dyne, el.l.
3. La gryten stå i 90 min. Ta deg en kopp kaffe mens enzymene jobber.
4. Napp ut posen.

Dette er en minimumsløsning, og du risikerer at mesketemperaturen synker en grad eller to, men selve meskingen blir jo svært avslappende. Hvis du ønksker å tilføre varme i mesken er det ikke verre enn å enten løfte opp posen fra bunnen av gryten mens varmen står på (tungt!), eller legge en rist under posen, som jeg nevnte tidligere. Hvis du fyrer opp platen med posen liggende mot bunnen av gryten risikerer du at den smelter fast, og da blir det garantert grining.
 
Hehe, skjønner. Skal anskaffe stor gryte og sette igang. Har to ølsett stående, blir en ipa og en rød lager.
Blir spennende!

Takk for alle råd og tips så langt, oppdaterer hvordan ting går. :)
 
frevev skrev:
Hehe, skjønner. Skal anskaffe stor gryte og sette igang. Har to ølsett stående, blir en IPA og en rød lager.
Blir spennende!

Takk for alle råd og tips så langt, oppdaterer hvordan ting går. :)

Topp! BIAB gjør det enkelt og nokså rimelig å starte med "all grain"-brygging. Du kommer til å kose deg glugg i hjel.  :yes:

Har du meskepose forresten? Det er jo essensielt. Mange lager sin egen, men jeg tror bryggeforretningene har begynt å selge noen nå. Selv bestilte jeg fra http://custombiab.com/, og er veldig fornøyd. Den kostet kun et par hundrelapper, og er spesialtilpasset min gryte, og kommer ferdig med strammesnor og fire løfteløkker. Ulempen er at det tok noen uker fra bestilling til posen var levert.
 
Har en meskepose liggende som jeg tenkte å teste, kommer fra bryggselv.nom men skader ikke å  teste de du linker til
Til en omgang senere  :)
 
frevev skrev:
Humleposer må skaffes, finnes det i tr.heim montro?

Stikk innom Bakke Brygg, de har nok alt du trenger av utstyr (åpen tirsdag-lørdag), og gir deg gode tips på veien.

Personlig bruker jeg ikke humleposer, men det er en smakssak.
 
Apropo, er en ting jeg fortsatt lurer på, det med suklerlake til karbonering på flaske, hvordan foregår det? Skjønner det går ca 6gr sukker pr liter, men hvordan tilsettes dette i ett biab oppsett etc?  :jaha:
 
Har aldri brukt humle i mesken, men regner med du mener kokingen. Humlen legger seg på bunnen av gryten, så det er ikke noe problem, særlig ikke med pellets. Med hel humle er det vanskeligere. Jeg pleier å røre som en gal med en desinfisert sleiv etter at kjøleren er tatt ut, og lar gryten stå i ro en times tid. Da samler humlen seg i en haug midt i gryten. Trub samler seg ikke like godt, men legger seg jevnt over hele bunnen av gryten. Det er derfor lurt å ikke tappe av helt nederst.

Ang. karbonering: Les Gahrs artikkel i medlemsseksjonen. Meget god lesning! Det er for øvrig helt uavhengig av meskemetoden (BIAB).
 
frevev skrev:
Apropo, er en ting jeg fortsatt lurer på, det med suklerlake til karbonering på flaske, hvordan foregår det? Skjønner det går ca 6gr sukker pr liter, men hvordan tilsettes dette i ett biab oppsett etc?  :jaha:

Sukker skal tilsettes når gjæringen er ferdig. Da sticker du ølet til en ren dunk,,blander forsiktig inn 6g/l øl,,sukkeret har du kokt inn I en lake av vann og sucker. ( for å desinfisere sukkeret)

Da er det jevnt blanda I ølet,,og du kan tappe videre til flasker.
 
Om du skal handle på Bakke Brygg, spør om de har en steg for steg BIAB brygging for dummies (som jeg kalte det) fikk da en utskrift fra dem som forklarte alt veldig greit.
 
Selv bruker jeg 50-litersgryten fra Bryggselv, sammen med Caso-induksjonsplaten fra samme sted, og er svært godt fornøyd.

Heisann, jeg tenker å starte med samme oppsett, altså kjele (SS brewtech 56L) og Caso induksjonsplate. Hvordan funker stegmesking med Caso? Kan ikke skjønne annet enn at det må være genialt med temperatursettingen?
 
Heisann, jeg tenker å starte med samme oppsett, altså kjele (SS brewtech 56L) og Caso induksjonsplate. Hvordan funker stegmesking med Caso? Kan ikke skjønne annet enn at det må være genialt med temperatursettingen?

Jøss; det var langt om innleggene her du gitt. :) brewtechene har vel tykk bunn og fungerer flott såvidt jeg vet med casoplaten. Men det gjør også gassbrenner. :rolleyes:
 
Tilbake
Topp