[hjelp] kjel til BIAB

Heisann, jeg tenker å starte med samme oppsett, altså kjele (SS brewtech 56L) og Caso induksjonsplate. Hvordan funker stegmesking med Caso? Kan ikke skjønne annet enn at det må være genialt med temperatursettingen?

Temperatursettingen kan du dessverre bare glemme å bruke. Det sitter bare en liten sensor under glasset på plata. Den duger ikke til det bruket.
 
Temperatursettingen kan du dessverre bare glemme å bruke.

Du har en lei uvane for å unlate utfyllende svar.

Tempsettingen gir en peil på aktuell varme gitt fra platen til kjelebunn, men pga fysikkens lover og regler om varme overføring, varme => energi vil denne formen for energi alltid rømme fra masser/medium med høy energi til masser/medium med lav energi, dvs siden kjelen har stor flate vil ikke 65grader fra platen til kjelbunnen bety 65 grader inni.

Fordi varmen rømmer ut fra topp og alle eksponerte kjelvegger.

Stalltips: invester i 1-2 sittunderlag og lag en isolasjonskappe ut av de på kjelen, så holder varmen seg eksepsjonellt mye bedre og du kan enklere holde jevn mesketemperatur.

Lylke til!
 
Jøss; det var langt om innleggene her du gitt. :) brewtechene har vel tykk bunn og fungerer flott såvidt jeg vet med casoplaten. Men det gjør også gassbrenner. :rolleyes:

Hehe, jess :p Jeg kom over denne https://forum.norbrygg.no/threads/info-caso-pro3500-fakta-om-effekt-og-funksjon.29364/. Caso'n er visst ikke noe god med tykkbunnet kjele og temperaturstyringen ikke nøyaktig nok for å bruke i meskeprosessen. Så det avblåser kokeplaten ganske greit :( Er ganske lysten på temperaturstyring
 
Hehe, jess :p Jeg kom over denne https://forum.norbrygg.no/threads/info-caso-pro3500-fakta-om-effekt-og-funksjon.29364/. Caso'n er visst ikke noe god med tykkbunnet kjele og temperaturstyringen ikke nøyaktig for å bruke i meskeprosessen. Så det avblåser kokeplaten ganske greit :( Er ganske lysten på temperaturstyring

Bruk enten integrert varmeelement i kjelen eller gassbrenner. Bruker brenner selv. Magisk.

Har brukt casoplaten på 50ltr kjel før, funker fjell det, og dess bedre dersom du isolerer den som nevnt.
 
Du har en lei uvane for å unlate utfyllende svar.

Tempsettingen gir en peil på aktuell varme gitt fra platen til kjelebunn, men pga fysikkens lover og regler om varme overføring, varme => energi vil denne formen for energi alltid rømme fra masser/medium med høy energi til masser/medium med lav energi, dvs siden kjelen har stor flate vil ikke 65grader fra platen til kjelbunnen bety 65 grader inni.

Fordi varmen rømmer ut fra topp og alle eksponerte kjelvegger.

Stalltips: invester i 1-2 sittunderlag og lag en isolasjonskappe ut av de på kjelen, så holder varmen seg eksepsjonellt mye bedre og du kan enklere holde jevn mesketemperatur.

Lylke til!

Jeg svarer iallefall på det som blir spurt og kort om hvorfor det ikke funker. Kommer det oppfølgningsspørsmål så slåss jeg gjerne med autocorrecten på telefonen...
 
Jeg svarer iallefall på det som blir spurt og kort om hvorfor det ikke funker. Kommer det oppfølgningsspørsmål så slåss jeg gjerne med autocorrecten på telefonen...

Hater autocorrect. Antyder du at jeg ikke svarte på det relevante? :oops:
 
Enig med de siste to innleggene.

Jeg mesker i kjele med kokeplate. Brukte en del brygg på å finne en løsning for stegmesk for å si det mildt.
Skal du ikke stegmeske,isoler kjelen og tilfør 100-200 watt for å holde temperaturen, ev. aksepter at den dropper en grad på en time.

Stegmeske betinger en rist/silbunn for å ikke brenne posen, og mer eller mindre kontinuerlig røring under temperaturhevingen. Det er forbausende hvor mye temperatur kan variere i mesken,spesielt i tykk mesk.

Jeg monterte etterhvert kran og pumpe for resirkulering, og dette fungerer bra sålenge jeg ikke har for tykk mesk.
Rører litt av og til allikevel for kosens skyld.

Edit: de siste 4 innleggene
 
Bruk enten integrert varmeelement i kjelen eller gassbrenner. Bruker brenner selv. Magisk.

Har brukt casoplaten på 50ltr kjel før, funker fjell det, og dess bedre dersom du isolerer den som nevnt.

Takk for tips! Skal sjekke ut ang. varmeelement. Det kan bli kult. Kanskje montere pumper også. Mistet litt lysten på Caso, var først og fremst fordi jeg så for meg å holde nøyaktig mesketemp. Blir vel å snekre sammen noe PID-opplegg
 
Hehe, jess :p Jeg kom over denne https://forum.norbrygg.no/threads/info-caso-pro3500-fakta-om-effekt-og-funksjon.29364/. Caso'n er visst ikke noe god med tykkbunnet kjele og temperaturstyringen ikke nøyaktig nok for å bruke i meskeprosessen. Så det avblåser kokeplaten ganske greit :( Er ganske lysten på temperaturstyring

Du kan gå på finn og finne en klassisk gammel plate for noen hundrelapper. En med mekanisk bryter. Denne kan du styre med pid eller moddet stc.
 
Hater autocorrect. Antyder du at jeg ikke svarte på det relevante? :oops:

Haha. Neida det var vel en karakter verdig. Antydet at jeg svarte kort hvorfor det ikke fungerte. Ser du siterte bare halve innlegget mitt. Nå har jeg kort, men god hukommelse. Kan være jeg editerte og la på det du ikke siterte mens du skrev.

Jeg tar meg selv ofte i å svare kort men så tenker jeg at en forklaring er kanskje greit, og legger det til rett etterpå.
 
Jeg bruker en gammel kokeplate, er en tråd her på forumet hvor du kan finne nye kokeplater også som kan styres med PID. Men det holder ikke bare med PID og temperatur probe i mesken, ihvertfall ikke godt nok for meg, jeg har målt mye på dette. Sirkulering av vørter eller røring må til for å utligne varmeforskjellene som oppstår.
 
Et alternativ er å kjøpe en induksjon som kan PID-styres. I tillegg til Caso testen du refererte til over, har jeg også kjørt en sammenligning av to iduksjonsplater. Hendi plata har flere bygd om. Jeg har også planer om dette - når jeg får tid :)
I tillegg til PID styring, har jeg alltid Temp. måling / logging på minst to steder
https://forum.norbrygg.no/index.php?posts/311743/
 
Jeg mesker i en billig alu kjele (krabbekoker) så da er ikke induksjon et alternativ. Men alu leder varme mye bedre enn stål. Rengjøring kun med varmt vann og børste etter mesk og kok, alu skal jo ikke rengjøres med sterke vaskemidler.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp