Hvor mye fersk gjær trengs

Putre

Norbrygg-medlem
kjøpte noen pakker wlp029 på Bryggselv som er tenkt brukt i en Kølsch. Ca 60liter OG 1.048.
Bruker normalt Brewersfriend sin kalkulator for å beregne nødvendig mengde gjærceller, men denne virker ikke som er oppdatert til den nye holdbarheten/innpakningen til White Labs.
White Labs skriver selv på pakkene sine at ei pakke holder til 20 liter. Det skulle da tilsi at det holder med 3 pk på 60 liter. Men BF mener jeg må bruke 6-7 pk.
Er det noen som har erfaring med disse nye WL pakkene? Kan jeg stole på at WL "vet hva de snakker om" ?
Gjæren har forøvrig bestfør dato mot slutten av april.
 
Hvorfor skulle produsenten overdrive?
Om de heller hadde sagt at en pakke holder til 15 liter - så hadde du kjøpt 4 pakker istedet for 3 = større inntjening for White Labs.
Tror nok heller at de er på den sikre siden når de sier at en pakke holder til 20 liter.
De nye pakkene til White Labs kalles vel 'Direct Pitch', så det er vel mer enn holdbarheten som er endret i forhold til distribusjonen i rør?
(Dette er slik jeg forstår oppfatter det.......du vil sikkert få andre svar som mener at du må lage en stor starter, MrMalty-style.)

Tenk deg en storm av hjemmebryggere som fulgte anbefalingene og som fant at det var altfor lite - hadde gått hardt ut over omdømme og salg.
Neppe noe White Labs ønsker å risikere.
 
Sist redigert:
Brewersfriend er en fin kalkulator, hvis du blar ned så finner du detaljert forklaring på det du spør om.
Du kan også velge den religionen som passer for deg, med "MFG Recommended" pitch rate valgt får du resultat som samsvarer med White Labs minimum anbefalinger.
På de rørene jeg har kjøpt står det at du skal pitche i varm vørter og vente med å kjøle ned til gjæring har startet. Det er en metode som fungerer hvis du har lite gjærceller, men lite brukt i dag pga. fare for uønskede smaker. Det er en forutsetning du må ta i betraktning, vet ikke om det står det samme på de nye purepitch pakkene.

Jeg ville valgt 1 rør og brukt gjærstarter, men hvis jeg ikke hadde hatt mulighet for det ville jeg gått for 6 rør.
Det blir utvilsomt øl med 3 rør også, men det kan hende gjæringsforløp og smak blir noe annerledes.

Du kan regne ut hvor mange levende gjærceller du har i røret utifra denne formelen
(1/2)^(x/6) for 6 måneder og (1/2)^(x/4) for 4 måneder. Bytt ut x med antall måneder fra gjæren var ny. Gang med 100 om du vil ha prosent i stedet for andel.

Dette er ingen eksakt vitenskap, derfor stort sprik. Når du finner noe som fungerer for deg så bruker du det.
 
Sist redigert:
Var vel litt det jeg tenkte også, at WhiteLabs ikke skrev 20 liter pr pakke om det ikke skulle være nok. Men alle kalkulatorer synes 3pk blir for lite. Men er første gang jeg bruker direct pitch pakkene så tenkte kanskje at noen hadde gjort sammenlikninger med de gamle rørene.
Øl blir det sikkert uansett, men greit at det smaker best mulig også :)
 
Jeg ville valgt 1 rør og brukt gjærstarter, men hvis jeg ikke hadde hatt mulighet for det ville jeg gått for 6 rør.
Det blir utvilsomt øl med 3 rør også, men det kan hende gjæringsforløp og smak blir noe annerledes.

Hm, denne skjønte jeg ikke helt. Som fersk ølbrygger har jeg i det siste jobbet med å få opp forståelsen på gjær og gjæring. Slik jeg forstår det må du ha en veldig stor starter (bortimot 20 liter) for å få like mange celler ut av ett rør som av seks dvs fra ~100mrd celler til 600mrd. Er det noe jeg overser eller har misforstått her?
 
Du får større gjærvekst med magnetrører iallefall. Jeg mener å huske at du kan iallefall doble celleveksten med magnetrører ifht det jeg skriver videre.

Et absolutt minimum av vekst du får er 1 milliard nye celler pr gram spist ekstrakt.

Dvs har du en starter på en liter (med 100g maltekstrakt) så får du 75 milliarder NYE celler, siden ca 25% av maltekstraktet er ifermenterbart). Dette er absolutt minimum. Gitt at du bruker en "vanlig" type maltekstrakt.

Så kan du dekantere og helle på mer vørter. Men færre celler i forhold til vørter gir større vekst.
 
Sist redigert:
Hm, denne skjønte jeg ikke helt. Som fersk ølbrygger har jeg i det siste jobbet med å få opp forståelsen på gjær og gjæring. Slik jeg forstår det må du ha en veldig stor starter (bortimot 20 liter) for å få like mange celler ut av ett rør som av seks dvs fra ~100mrd celler til 600mrd. Er det noe jeg overser eller har misforstått her?
I denne tråden finner du de aktuelle alternativene til å dyrke opp såpass med gjær forutsatt at du har mere tid enn penger,utstyr og god rutine på renhold/desinfeksjon
https://forum.norbrygg.no/threads/bygge-gjaerstarter-flere-ganger.30717/#post-317672
 
Mjoa, med stepping så forstår jeg det. Jeg leste bare ikke det av innlegget. Tolket det boktavelig som 6 rør eller 1 rør med starter.
Kommer an på hvor stort utstyr du har til gjærdyrking ;)image.jpeg
 
Har dere fått testet purepitch pakkene?
Skal lage en punk ipa clone og sitter med 2 pakker wlp007 pure pitch. Har aldri lagd en starter før så tenkte å ha i 2 pakker egentlig. Såfremst jeg ikke kan bli overtalt til å la være da.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp