Motstrømskjøler eller spiralkjøler?

Aha! Nei, det tror jeg ikke. Uansett kjøles hovedvørteren så raskt ned at det formes betydelig med cold break der også.
 
Gahr skrev:
Aha! Nei, det tror jeg ikke. Uansett kjøles hovedvørteren så raskt ned at det formes betydelig med cold break der også.
Jeg har så stort volum at med vanlige kjølere tar det ca. 1 time. Der er vel litt for tregt til at det dannes cold-break i kjelen !?
 
Nå ble jeg nysgjerrig: Hvor stort volum?
Folk her har jo ikke det store problemet å kjøle 50 liter på under kvarteret med god kjøler og god rutine... Uansett volum er det da bare å dimensjonere opp kjøleren?
 
Steffan skrev:
Nå ble jeg nysgjerrig: Hvor stort volum?
Folk her har jo ikke det store problemet å kjøle 50 liter på under kvarteret med god kjøler og god rutine... Uansett volum er det da bare å dimensjonere opp kjøleren?
Jeg brygger 160 l, og har brukt en kjøpt kjøler for førte gang, den nyeste hos Bryggselv med rør i slange. Skal bedre opplegget til neste gang. 30 min. kjøletid skal la seg gjøre.
 
Hmmm... interessant diskusjon.  Da blir det nok spiralkjøler her i første omgang!    :skitbra:
 
katla skrev:
Det fins faktisk også dyppkjølarar som har vridd rør - så her får ein turbulens i røret og lagar turbulens med ei sleiv i kjelen..   

Med norsk ledningstrykk og en normal kjøler får man turbulens i røret uansett om det er vridd eller vanlig. Utenpå kan det hjelpe litt :)
 
Som det blir sagt, kan man sirkulere vørteren gjennom plate- eller motstrømskjøleren og tilbake i gryta under kjøling. Da bli trub liggende igjen i gryta ved avtapping.

Er det mulig å sirkulere vørteren tilbake i gryte ved bruk av motstrømskjøler uten pumpe?
 
Tilbake
Topp