Tidsklemma: Hvor lang gjæring trenger jeg minimum?

Hei! Jeg har grunnet latskap kommet i tidsklemma, tenkte egentlig å sette en batch som jeg kunne ha med på juleferie, nå er det under 2 uker igjen.. Kan jeg korte ned gjæringstiden? Tenkte lage 20liter hveteøl.
 
Hei! Jeg har grunnet latskap kommet i tidsklemma, tenkte egentlig å sette en batch som jeg kunne ha med på juleferie, nå er det under 2 uker igjen.. Kan jeg korte ned gjæringstiden? Tenkte lage 20liter hveteøl.

Høyere gjæringstemperatur og gjær som takler det. Men da må du regne med å få litt mer smak fra gjæren enn ved lavere temperaturer.

Evt kan du gjære 2 uker og tvangskarbonere om du har fat.
Evt la flaskekarboneringen skje mens du er på reise..

Øl blir det uansett :)
 
Du kan jo prøve en APA, gjære 10 dager og karbonere 3
Har gjort det selv,
ikke at jeg vil anbefale det


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kan nok bli øl på kort tid, men min erfaring er at ølet blir best med 4 ukers lagring. Altså 2 uker på dunk, 2 uker karbonering og to til fire uker lagring ( kaldt/ kjølig).
 
Jeg ville ikke brukt mye høyere gjæringstemperatur, men noe mer gjær, og helst en gjær som flokkulerer godt og faller ut kjapt. Selv har jeg en gang brygget en imperial stout som vel brukte under to uker fra korn til glass – og den var flaskekarbonert, 8,9%, og dessuten god.

Med WLP002 eller 007 kan du fint flaske/fate før det har gått en uke.
 
WLP099 gjæra ut på 2 døgn her. Var egentlig en mega stor starter. WLP566 er også ganske lynkjapp. Brukt slurry av den i lange tider til alt fra imp. stout til "Belgisk blå"
 
Tilbake
Topp