Første brygg med BIAB. Trenger tips.

Hei
Jeg er i planleggingsfasen for mitt første BIAB brygg. Kjelestørrelsen vil være på 36 liter.
Er helt ny på dette med All-grain brygg så tar i mot alle tips jeg kan få.

Lønner deg så å gå for et ferdig All-grain kit, eller er det like greit å følge en oppskrift og handle inn råvarene separat?
Er det noen her som har noen forslag til gode oppskrifter på en god øl? F.eks en IPA.

mvh
Roar
 
Vel. 36 liter kjele er lite. BIAB er opprinnelig ment å gjøres uten skylling og for 25l batcher så trenger en da 50l kjele. Jeg brukte et 30l gjæringskar som jeg la et oppned dørslag i bunn, løftet posen over i dette, skylte og tappet så dette over i kok. Det fungerte for meg.

Jeg startet med kit. Det var fint så slipper du stress med å måle og så slipper du alle mulige humlerester i fryseren.
 
Takker for svar, hvordan vet du hvor mye du skal skylle med da? Skyller du med oppvarmet vann likt temperaturen ved mesking?
 
Jeg vil også anbefale kit å starte med, fikk gode resultater men noe mindre i gjæringsbøtta enn det jeg trodde.
Sikt på riktig OG og ikke bli frustrert over noen manglende liter slik jeg ble. Noen av Bryggselv's Gahr kit var/er basert på en brygghus effektivitet på 85, andre 75. Det viste seg at det tok en del brygg hos meg før jeg traff 85 tallet. Altså brygg et kit og sikt på riktig OG og ikke 25L. Ølet blir supert hvis du passer på hygiene og har kontroll på gjæringstemperaturen.
 
Ser for meg å ende opp med rundt 17-20 liter ferdig øl med denne kjelen, bør vel være oppnåelig?
Enig i det du sier her Noget, for min del viktigere at ølet blir bra enn at jeg får veldig mye av det.
For å oppnå riktig OG, lønner det seg da å starte med litt lite vann og heller tilsette for å komme til riktig OG, eller har det kun med å følge korrekt mengde vann i henhold til oppskrift og være nøye under meskingen? Tenker da og røre ofte osv.
 
Dropp oppskrift i starten. Kjøp ferdig kit. Det er nok å tenke på i begynnelsen, så gå for ferdigkvernet. Etter 3-5 brygg har du kommet "i siget" og kan begynne å snuse på oppskrifter. Greit å ta et steg om gangen. De fleste settene har gode beskrivelser av hvor mye vann du skal bruke til mesking/skylling. Kjør på!
 
Vel. 36 liter kjele er lite. BIAB er opprinnelig ment å gjøres uten skylling og for 25l batcher så trenger en da 50l kjele. Jeg brukte et 30l gjæringskar som jeg la et oppned dørslag i bunn, løftet posen over i dette, skylte og tappet så dette over i kok. Det fungerte for meg.

Jeg startet med kit. Det var fint så slipper du stress med å måle og så slipper du alle mulige humlerester i fryseren.

jeg brygger med en 36L kjele og det går helt fint, men vi skyller også. vi brygget en American IPA fra bryggselv som første brygg og det ble kjempebra :)
 
Takker for gode svar.. Fossdal, dette høres jo ikke dumt ut. Er noe slikt jeg ser for meg. Når du sier at du skyller 15min med 14 liter vann, da mener du at du legger maltposen i 14liter oppvarmet vann i 15min ikke sant? gjerne da med litt røring også?

Stig Aa.
Blir nok ferdig kit til å begynne med skjønner jeg, greit å få inn litt rutiner på dette før man begynner å utforske.
 
Jeg brygger med en 36L BIAB, og skyller i en gjæringsbøtte. Bortimot det samme som du ser for deg regner jeg med.
Jeg har dokumentert prosessen på bloggen min. Der er en god del bilder også.

Ølsettene (kit) jeg bruker fra Vestbrygg inneholder en fin fremgangsmåte på hvordan man beregner volum på meskevann og skyllevann.

Jeg bruker en pumpe til å sirkulere vørteren under mesking.
Det er strengt tatt unødvendig ved BIAB, men jeg tror kanskje det er med på å øke utbyttet litt.
Når jeg har fått litt mer erfaring med oppsettet mitt nå, så hjelper sirkuleringen meg med å ha bedre kontroll på temperaturen.
 
Har brygget BIAB i ca. 2 år. Bruker en 40l gryte til å meske i (ca. 20ltr vann). I tillegg har jeg en 25ltr gryte hvor jeg varmer ca. 15ltr skyllevann i. Da løfter jeg bare BIAB posen over i denne for skylling (lar stå i ca. 15 min og rører av og til). Overfører all vørter i 40l gryten og koker i den. Stabilt rundt 75% effektivitet, og relativt lettvint
 
Takker for gode svar.. Fossdal, dette høres jo ikke dumt ut. Er noe slikt jeg ser for meg. Når du sier at du skyller 15min med 14 liter vann, da mener du at du legger maltposen i 14liter oppvarmet vann i 15min ikke sant? gjerne da med litt røring også?
.

Ja, det er den enkleste måten, og da bør du ha tett oppunder 80% effektivitet. På denne måten får du med deg mye trub i kokekaret, men det virker. Selv løfter jeg opp posen, legger den i en stor trakt og tapper så søtvørteren gjennom posen og ned i et gjæringskar. Så reverserer jeg, tapper fra gjæringsspannet, på ny gjennom posen, ned i kokekaret. så sender jeg oppvarmet skyllevann gjennom til slutt. maltsengen i posen fungerer her som en sil, og jeg har klar vørter i til kok og effektiviteten ligger på ca 85%. (Dette er gamle bilder, nå bruker jeg kran i både kar og kjele)


005-3_zpsf2c2d744.jpg
004-1_zps34d5039f.jpg
021-1_zps40a96980.jpg
 
Jeg har brukt BIAB i 36l kjele i 4 år nå - eller 76 batcher for å værenøyaktig. Jeg bruker et litt videreutviklet skyllesystem, men det enkleste er å meske med ca 18l, tappe av, så skylle i 15 min med 14l vann varmet til 75 grader, tapp av. Da har du ca 24l etter kok.
Brygger på akkurat samme måte. Har og over til kontinuerlig sirkulering og det var prisen over i'en. Har stort sett aldri mer enn 1 liter trub .
 
Tilbake
Topp