The grainfather.

Laget en Blonde Ale x2 i en batch i dag. Mesket lengre enn vamlig uten å ta tiden, vurderte utfra hvor klar mesken ble. Fikk OG 1082 med 25l, vannet ut med kokt/nedkjølt vann. Fikk ca 2x21.5l i hver gjæringsbøtte med ca 1048 OG. Godt fornøyd. 8.3kg malt i GF. Skal ha mindre vann i neste gang. Startet med 25l, på 8.3 kg. Skal ha bare 23.5 neste gang, under mesk. 29l til kok.
 
Hadde mitt første forsøk på å brygge for ett par dager siden nå, veldig gøy og kjempe fornøyd med GF min, men jeg hadde problemer med at den øverste risten datt ned og la seg feil sånn at malt kom forbi. Noen som har hatt dette problemet? Eventuelt en løsning eller vet hva jeg gjør galt?
 
Hadde mitt første forsøk på å brygge for ett par dager siden nå, veldig gøy og kjempe fornøyd med GF min, men jeg hadde problemer med at den øverste risten datt ned og la seg feil sånn at malt kom forbi. Noen som har hatt dette problemet? Eventuelt en løsning eller vet hva jeg gjør galt?
Etter at du har sirkulert en stund, vil malten synke. Kan være lurt å presse lett, slik at risten ligger på malt sengen. Og flytte overløpsrøret etter med et lett press. Jeg antar at du har husket å ha på den silikon pakningen på risten? Den pleier jeg å fukte med litt vann fra mesken, slik at den sklir lettere. Husk å følge formel for vann, slik at du ikke ender opp med for mye meske vann.
 
Jeg har fått anbefaling av andre (som ikke brygger på GF) om at jeg bør røre godt i mesken underveis, og stoppe skyllingen slik at man får bedre utbytte. Dette virker noe tungvindt mht. risten som da må av og på, og videoen fra GF sier ikke noe om dette. Noen som har meninger om dette?
 
Jeg stopper sirkulering og rører 2 ganger under mesking. Du får høyere utbytte uten at jeg har regnet på det, men ca 10-15% bedre tipper jeg.
 
Etter at du har sirkulert en stund, vil malten synke. Kan være lurt å presse lett, slik at risten ligger på malt sengen. Og flytte overløpsrøret etter med et lett press. Jeg antar at du har husket å ha på den silikon pakningen på risten? Den pleier jeg å fukte med litt vann fra mesken, slik at den sklir lettere. Husk å følge formel for vann, slik at du ikke ender opp med for mye meske vann.

Da er det nok der feilen ligger, jeg presset den ikke nedover underveis. Får prøve å dytte den bed til malt sengen neste gang.
Silikon pakning og gf sin formel for vann ble brukt så det skal være i orden.
Gøy var det hvertfall uansett, så går det sikkert bedre neste gang :)
 
Er ikke sikker på om det er feilen.
Jeg kjørte mitt GF-brygg helt som i boken og videoen deres. Ikke noe røring eller pressing på risten underveis.
Ble bra utbytte, OG etter oppskrift. 83% effektivitet på mitt aller første brygg, noen sinne.
Gjorde akkurat som i videoen her:
 
Jeg testet en gang med å stoppe mesking, ta opp øverste rista, rørte rundt og satte alt på plass igjen og på med pumpa. Fikk ikke noe bedre utbytte, ihvertfall veldig lite bedring av utbytte at jeg gidder å styre med det.
Ligger på ca 75% på 45 min mesking pluss 5-10 min utmesk på 77°c.

Tenkte på neste brygg å redusere åpningen på mølla fra 1,2mm til 0,9 eller 1 mm. Om dette hjelper på utbyttet uten å få stuck sparge, så blir nok det løsningen for å øke meskeeffektiviteten litt.
Men egentlig så er det bare en bagatell, 5-10 kr i ekstra malt pr brygg utgjør ingenting.
 
Tilbake
Topp