Alesmith IPA - verdens høyest rangerte IPA kan bestilles på vinmonopolet nå.

Jeg kan syntes det er veldig godt med litt subtil chili i Imperial Stout, men IPA kan godt dra den litt lenger
Nå har jeg ikke fått smakt originalen ennå og går vel løs på den før Habanero varianten
men ikke idag, var nok chili i middagen
 
Uten at jeg kan komme med noen eksakt dato, eller løsning på lesing av flaskedatoproblemet, sa ølansvarlige på Kvadrat at Alesmithen de fikk inn var svært fersk. Hadde jeg lest denne tråden før han sa det hadde jeg selvsagt spurt når!

Og ja - det står 2014 på flaska, og ja - kvadrat er et av spesialpolene på øl, så de har normalt særdels god peiling.
 
Sist redigert:
Men står det 2015 på korken?
F.o.m våren 2013 har Alesmith trykket flaskedato med grønn/gult trykk nær flaskeskulderen. Aner ikke hvorfor de ikke er merket denne gangen. Har opplevd at noen bryggerier har (etter ønske fra importør?) fjernet sin vanlige merking på flasker som skal til europa.

Men, Macondo som importerer Alesmith har fått 8-9 uker gammel Alesmith IPA på spesialpolene tidligere (noe særlig ferskere er umulig med båtfrakt), så det er absolutt mulig at flaskene var relativt ferske når de ble sluppet for tre uker siden.

Rundt 2 måneder gamle flasker har fort blitt 3 måneder nå da.
 
Jeg hadde en i helga, kjøpt på Kvadrat. Fikk ikke sjekket etter dato på flaska, men må si jeg ikke ble videre imponert av den. Tror jeg ga den 3,25 eller noe deromkring på Untappd...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kjøpte ei flaske av denne på polet i Tromsø. Var veldig spent. "Verdens beste IPA"... Ble i grunnen veldig skuffa. Det var et godt øl, men jeg synes-uten blygsel å melde- at jeg lager bedre IPA enn dette. Og jeg har smakt andre hjemmelagde IPAer som er mye bedre enn Ale Smith..
Kanskje er det graden av ferskhet, eller at jeg er inhabil når det kommer til eget øl... Hvem vet. Men jeg lot meg altså ikke imponere. Og med en pris på 137kr for 0.7 l blir det hele litt drøyt.

Nei, takke meg til hjemmebrygg
 
Kjøpte ei flaske av denne på polet i Tromsø. Var veldig spent. "Verdens beste IPA"... Ble i grunnen veldig skuffa. Det var et godt øl, men jeg synes - uten blygsel å melde - at jeg lager bedre IPA enn dette. Og jeg har smakt andre hjemmelagde IPAer som er mye bedre enn Ale Smith..
Takke meg til hjemmebrygg

Nå er vel hverken du eller dine venner avhengig av å selge hundretusen liter for å tjene på produksjonen heller :)
Sammenligningen med hjemmebrygget, blodfersk IPA blir vel litt urettferdig?
.....
Tror nok ikke noe butikkøl - uansett prisklasse - kan konkurrere med hjemmebrygget øl.
Men det er nok min naivitet som slår inn :)
 
Gikk forbi non AleSmith IPA idag som klart og tydelig var stemplet 09.12.2015 øverst på flaskehalsen
 
Jeg óg har lagt merke til at det når er "nye" flasker på polet med merking.
Tidligere var ingen av dem merket, men alle de stedene jeg har sett den i det siste, har det tydelige orange stempelet vært helt lesbart.
Har en mistanke om at de uten merket er fra en tidligere batch, (dog 2015 der av korken), mens de som står i hyllene nå kommer fra septemberbatchen.
Nesten så jeg har lyst å kjøpe 1 flakse til med merket og prøve, for de jeg hadde tidligere var uten stempel.
 
Som de fleste andre ble jeg nysgjerrig på hvordan en skikkelig god ipa skal smake og var snar å putte i korgen da jeg kom over denne. Med datostemplingen 18.9.15 skulle den være innafor. Og bevares, en god øl, lang ettersmak, godt med bitterhet men helt fri for humlearoma. Akkurat som om den var lagret et års tid. Fulgte opp med ei flaske av den Sculpin som hadde akkurat samme tendensene. Til sammenligning hadde jeg meg ei flaske Kinn Vestkyst i går og hva humlearoma angår vinner Kinn soleklart.
 
Nå er vel vurderingen på amerikanske fora basert på ferske eksemplarer?
Konsumert før de passerte 4-5 uker etter produksjons dato?
At humlearomaen ikke er helt på topp etter 3 måneder er vel ingen bombe?
Alt er relativt :)
 
Nå er vel vurderingen på amerikanske fora basert på ferske eksemplarer?
Konsumert før de passerte 4-5 uker etter produksjons dato?
At humlearomaen ikke er helt på topp etter 3 måneder er vel ingen bombe?
Alt er relativt :)

Eventuelt preferanser. Kanskje store mengder tørrhumling ikke alltid er til det bedre for alle(til tross for god balanse o.l.) På utseende ser overnevnte øl nærmest filtrert ut. Noe sedimentering kan dog skimtes i de jeg har til overs uten at jeg la merke til det i første flaske.
 
Jeg hadde veldig lyst til å prøve denne når jeg kom over den på Vinmonopolet i Ålesund, men med en tappedato 18/12/15 stod jeg over. Satser på en nyere batch senere.
 
Tilbake
Topp