Tråden for dumme spørsmål.

Har begynt å slippe hydrometeret oppi gjæringskaret. Vil jo ikke kaste bort øl! Det blir fort nesten en liter i prøver iløpet av gjæringsforløpet.
 
Ut i fra det dere skriver her så praktiseres altså begge varianter, via tappekran og av med lokk. Var litt usikker på om det var ok å ta av gjæringslokket, da det nødvendigvis tilføres oksygen til karet i denne prosessen. Det betyr altså ikke noe i denne sammenheng?
 
Ut i fra det dere skriver her så praktiseres altså begge varianter, via tappekran og av med lokk. Var litt usikker på om det var ok å ta av gjæringslokket, da det nødvendigvis tilføres oksygen til karet i denne prosessen. Det betyr altså ikke noe i denne sammenheng?
Oksygenen trenger ikke automatisk inn i ølet når du tar av lokket. Hvis du derimot rører eller pisker i ølet, da er det sjangs for at det kommer oksygen inn. Og du skal ha ganske mye oksygen i 25liter øl før det er ødelagt.
 
Hvor stor effekt trenger man i et varmelement montert i en 50 L kjele for oppvarming av skyllevann?
Kunne tenkt meg oppvarmet vann klart iløpet av 30 min ca
 
Hei.
Kaster meg på her, da det var snakk om American Pale og snart flasking. Er ny på forumet, og satt mitt første øl., et Saga kit med Am.Pale Ale. Har fulgt oppskrifta til punkt og prikke, ølet gjæret på badet m stabilt ca. 23gr.. kanskje i meste laget, men etter 8d tilsatte jeg humle, da SG var nede på 1014. Etter ytterligere 3d var jeg på 1012, og idag, etter 5 dager er den fremdeles på 1012.. Jeg har nå stukket om ølet (hevert og nytt kar) Hadde jo tenkt å flaske imorgen, men er usikker, da det iflg oppskrifta skal være SG 1008 før flasking. Noen tips om hva jeg skal gjøre? Har satt dunken tilbake på badet, m gjærlås.

Mh Jan
 
Ja, tenker det blir flaskejobb imårra. Jeg lufter flere usikkerheter her..; ser på forumet at noen løser opp priming sugar i vann og tilsetter det som lake., er det lurt? Og bør brygget stå en tid etter å ha rørt inn sykkeret, før flasking?

Mh Jan
 
JanC,
Mange koker sukkerlake ved flaskekarbonering. Om det er ikke var ok hadde vi nok sluttet med det.
Nei, du kan overføre til flasker umiddelbart. Og rør forsiktig, du vil ha minst mulig oksygen inn i ølet nå.
 
Ok! Da blir det sykkerlake imårra.. og tilsetter den lunket i brygget.. Videre plan er å lagre flaskene på ett gjesterom med ca. 20gr. i 14 dagers tid, før de settes kaldt i kjelleren, ca 8-20gr. Høres det greitt ut?

Takker for hurtige og nyttige svar. Skal komme tilbake med resultater etterhvert.

Mh Jan
 
Sett flaskene gjerne litt varmere, ca 25gr (på badet, men ikke rett på varmekablene), så er du sikker på at de blir klare til jul. Test karboneringen etter en uke. Lagres kjølig...
 
Takk for tipset Terje! Har kasser til flaskene, så de skal få pryde badet i adventen. Men mente du å sette de kjølig etter en uke.. eller teste / smake e en uke?
 
kan gjerne la dei stå eit par veker til karbonering, so sette dei til lagring. då er du sikker på at dei er ferdigkarbonerte :)
 
Risikerer du ikke et snev av fusel om du setter dem så varmt som 25? To uker i vanlig romstemperatur bruker å være nok, og da er du likevel godt i mål til jul.
 
Risikerer du ikke et snev av fusel om du setter dem så varmt som 25? To uker i vanlig romstemperatur bruker å være nok, og da er du likevel godt i mål til jul.

Om du smaker etter to uker og det fortsatt er lite futt lar du det stå en uke til i romstemp eller setter du det kjølig ?
 
Tilbake
Topp