Kommersielle oppskrifter (fra bryggeriene)

Veldig spennende - men veldig, veldig lang - tråd. Skal vel noe til å holde første post oppdatert, og når mange poster (denne inkludert :D) har lite eller absolutt ingenting med topic å gjøre, blir den vel tung å dra igjennom.

Et forslag kan være å splitte postene i to tråder, hvorav en med bare oppskrifter og en hvor oppskriftene diskuteres. Personlig ville jeg likt en tråd per oppskrift i et eget sub-forum.
 
Stegmeske du på 62, 68 og 78? Hvilken OG hadde du? Jeg synes jeg traff bra på smak, men hadde ikke skadet å få den ned på 14-15 :)
Brygget en Kniksen, mesket 20min på 64gr, 20min på 70gr og 5 min utmesk på 76gr. Brukte 20min på tempøkn mellom stegene. OG=1.065, FG på 1.015. Gjæret med 2pk US-05 på en 25l batch...
 
Smakte Lervig Sour Zuzy i helgen, dette var en ny smak på øl for min del. Kunne tenkt meg og lage den (kansje rundt 5% styrke), men finner ikke oppskriften. Noen som kan hjelpe?
 
Northern Flora ginger beer.

Smakte denne på Bjorleik, da Devon Priemus fra Northern Co holdt foredrag og ga oss smaksprøver.

Basic receipe:

Pilsner malt (best) 70%
Caramalt (TF) 10%
Carapils (Best) 3%
Aciduated (Best)1.5%
Lemon 10.1% (by weight before peeling and juice)
Honey 5.4%
1000 gr ginger root per 20L
Mash 65 degrees 60m, 78 degrees 15m

Hops: Summit for a token 5-6 IBUs @ 90m (they dont contribute much other
than being able to call it beer morally speaking)

Ginger/honey/Lemon/protofloc @ 10m
10m whirlpool

US-05 2 weeks @ 17-18C
OG 11p (OG 1.044)
FG 2.5p (FG 1.010)

More specific:
The Honey is likely to be changed to suger/syrup or dextrose in the near future due. I dont think its missed based on a test batch and it might actually referment since its not left very long. Plus its expensive. Lemon is tricky. Gravity of juice seems to change everytime and with each individual lemon, but its not so much that it will cause any major problems (and I always shoot .1% low). More that the 10% is by weight of the lemons BEFORE peeling and juicing ie. 4-5 lemons in a home brew. Not 10% of juice and peel, that would really accent the "Zalo" character. We peel them with a normal potato peeler getting as little as the white as possible, then juice. Suggestions on how to speed up this process without personal injury can be mailed to Tone@northernco.no Ginger is added at a ratio of 1kg per 20L. We put it in a blender, peel and all and shred it to a stringy pulp. Dont lose the "juice" at this stage even if its only a teaspoon, it's concentrated awesome.
It goes into a big mesh bag (or 3) with the lemon peel and juice for the last 10 minutes of the boil, it then steeps in the kettle for about 10 more minutes in a whirlpool to settle down and then raised to "drip dry" above the wort as its sent
through the heat exchange. An important note is that it should kind of "float" with wort circulating all throughout the ginger pulp. If the bag is too full it just turns into a bullet and you dont get any circulation. We can get all the ginger for a 400L batch into one 20L mesh bag physically but it then becomes too dense and nothing circulates, so we have the ginger spread out in 3 bags with different lenghts of cord on them so they get to move around a bit. At home Id suggest just using a biab, or strain it after cooling (which is what I used to do at home) Notes on the water. The water in Fedje is soft, basically brewing with rain water, its less than 2ppm of Calcium, mg, so4 but is 30ppm CL, highish in PH around 7.5-8 . I use Calcium Chloride and gypsum to bring that up to around 50ppm of ca+so4 in everything I do. The cl ends up around 90. If you are interested in the ratio at all?

For fermentation it is done at around 17-18 degrees for 14 days, I ferment under a bar of pressure after the first 2 days, then crash it a couple of days before kegging.

Lots of ginger hides brewing mistakes :-D
Did I forget something? Probably.
Devon

Min BeerCalc versjon, basert på oppskriften til Devon ligger her.
 
Sist redigert:
Gotland lager jo kjempegodt øl. Men kan det stemme at det er 30% caramalt i sleepy bulldog ølene. Har alltid tenkt at rundt 10%er max....
 
KINN GAMLEGUTEN LYS STOUT

Merk at dette er en direkte nedskalering fra 4000 liter til 25 liter i gjæringskar, så den er nok ikkje heilt nøyaktig. Vær særlig obs i forhold til humlemengder.

OG 1.068 FG 1.016
Mesketemperatur 65 grader

83% Maris Otter Pale Malt
10% Amber Malt (Thomas Fawcett)
7% Crystal Malt (Thomas Fawcett)

Bitterhumle (60min før kokestopp): 60g East Kent Golding
Aromahumle (15min før kokestopp): 20g East Kent Golding

Synes kanskje mengden bitterhumle virker litt høg. Forsøk å legg oppskrifta inn i en form for oppskriftsmal (BeerSmith, BeerTools el. lignande) for å dobbelsjekke. IBU skal være 50.

Gjæres ut med WYeast 1318 London Ale III på 21 grader.
 
KINN GAMLEGUTEN LYS STOUT

Merk at dette er en direkte nedskalering fra 4000 liter til 25 liter i gjæringskar, så den er nok ikkje heilt nøyaktig. Vær særlig obs i forhold til humlemengder.

OG 1.068 FG 1.016
Mesketemperatur 65 grader

83% Maris Otter Pale Malt
10% Amber Malt (Thomas Fawcett)
7% Crystal Malt (Thomas Fawcett)

Bitterhumle (60min før kokestopp): 60g East Kent Golding
Aromahumle (15min før kokestopp): 20g East Kent Golding

Synes kanskje mengden bitterhumle virker litt høg. Forsøk å legg oppskrifta inn i en form for oppskriftsmal (BeerSmith, BeerTools el. lignande) for å dobbelsjekke. IBU skal være 50.

Gjæres ut med WYeast 1318 London Ale III på 21 grader.

JUHU. For tiden mitt favorittøl. Skal brygges (når jeg begynner å brygge igjen.....)
 
KINN GAMLEGUTEN LYS STOUT

Merk at dette er en direkte nedskalering fra 4000 liter til 25 liter i gjæringskar, så den er nok ikkje heilt nøyaktig. Vær særlig obs i forhold til humlemengder.

OG 1.068 FG 1.016
Mesketemperatur 65 grader

83% Maris Otter Pale Malt
10% Amber Malt (Thomas Fawcett)
7% Crystal Malt (Thomas Fawcett)

Bitterhumle (60min før kokestopp): 60g East Kent Golding
Aromahumle (15min før kokestopp): 20g East Kent Golding

Synes kanskje mengden bitterhumle virker litt høg. Forsøk å legg oppskrifta inn i en form for oppskriftsmal (BeerSmith, BeerTools el. lignande) for å dobbelsjekke. IBU skal være 50.

Gjæres ut med WYeast 1318 London Ale III på 21 grader.

Denne må nok brygges ja! Noe ide om modningstid?
 
En smak etter et par uker, så en uka etter, deretter etter en måned også 3 -4 ganger i året til du er fornøyd
Det er ihverfall prosedyren jeg etterstreber
 
Tilbake
Topp